Er skum et tegn på god nok risting av dunk ift oksygen?

Hei der,

Når jeg skulle riste forrige batch så klarte jeg å få skum som gikk laaaangt oppover , nesten helt til toppen i gjæringsbøtta, noe jeg ikke har fått til før.

Er dette en indikasjon på at jeg har fått endel oksygen inn eller kan man ikke bruke skum ved risting som en indikator? man må for eksemepel riste i x-antall minutter for å være sikker?
 
Blanding av kupping og spørsmål om samme tema: Forrige brygg prøvde jeg å få inn oksygen ved å tømme vørteren fra den ene bøtta til den andre, frem og tilbake ca 6-7 ganger. Da ble det også mye mer skum enn ved risting. Så, for ikke å kuppe tråden helt: Er skum en god indikator, og har noen data/info om "tømme-fra-bøtte-til-bøtte-ymse-ganger" er en bedre metode enn risting? Sorry.
 
Blanding av kupping og spørsmål om samme tema: Forrige brygg prøvde jeg å få inn oksygen ved å tømme vørteren fra den ene bøtta til den andre, frem og tilbake ca 6-7 ganger. Da ble det også mye mer skum enn ved risting. Så, for ikke å kuppe tråden helt: Er skum en god indikator, og har noen data/info om "tømme-fra-bøtte-til-bøtte-ymse-ganger" er en bedre metode enn risting? Sorry.
Kupp i vei ;)
 
Skum er ingen god indikator. Det viser at det har vært bevegelse, men jeg synes skumdannelsen varierer for mye fra vørter til vørter for at det skal kunne dras noen konklusjoner av det.

Dersom man ikke tilsetter luft med pumpe eller oksygen fra flaske er vel risting sett på som den beste måten. Da vil man kunne få ca 8ppm som er maks uten flaske etter et minutts risting.
 
Nå vil jeg gjerne kverrulere litt, men det er jo bevegelsen (ved risting) som gjør at man får oksygenet på plass? Gitt at man bruker 2 like vørtere, så vil jo da en signifikant større skumdannelse tyde på mer oksygen tilført?

Videre; Hvordan får man ekstra-oksygen inn i en veske? Jeg tenker da kjemisk sett? Vil ikke dette gå bort veldig fort igjen?
 
Dersom man ikke tilsetter luft med pumpe eller oksygen fra flaske er vel risting sett på som den beste måten. Da vil man kunne få ca 8ppm som er maks uten flaske etter et minutts risting.

8ppm er kun hva som teoretisk er mulig å få "ristet" inn. I boken "Yeast" har de satt opp en tabell som viser ppm ved risting, og ved tilførsel av ren oksygen. Uten at jeg husker alle tallene i detalj mener jeg vørteren de testet på hadde en OG rundt 1,070. Kontinuerlig risting i fem minutter resulterte i 2-3ppm med oksygen så langt jeg kan huske. Det var i hvertfall langt under 8ppm, som man teoretisk sett kan klare. Eneste måten å få inn anbefalt mengde med oksygen i en vørter er dermed nettopp ved å tilsette ren oksygen. Risting gir ikke noe i nærheten en gang, om du ikke er hulken og orker riste hardt og lenge..
 
Det er mulig. Jeg kommer til å bestille en slik neste gang jeg skal ha noe. Skal prøve å huske å legge inn et innlegg om hvor godt den fungerer :)
 
Skikkelig propelldesign ifra Jula ;) forrige gang jeg brygget testet jeg denne med batteridrill, men siden den typen er så nedgiret for å få nok kraft ble det litt dårlig fart på blanderen. Nå har jeg kjøp med en vanlig drill man kan komble på husnettet. Med 3000 rpm blir det nok langt bedre.

FG endte forresten opp på 1.008 på siste brygget. så jeg har en fornemmelse om at det er en bra fremgangsmåte
 
Jeg tror mørtelblander må være veldig effektivt.
Når jeg har seilt som matros bruker vi malingsblander og 230volts drill på 20 litersbøtter med maling og da går det ikke å bruke full fart på drillen(3000rpm ca), for da spruter det som f***. Så jeg ser for meg at mørtelblander kanskje blir litt overkill?
Er veldig spent på om det kan bli gris med selv den malingsblanderen jeg bruker.
 
De siste gangene jeg har brygget har jeg bare latt vørteren renne gjennom en sil i "tissetempo" til gjærkaret. Blir som regel godt med skum og har hatt god utgjæring. Det er selvsagt ikke så bra som o2 og sikker ikke som en malingsblander , men gjæret akkurat en dipa fra 1.077 til 1.011. Noen som har prøvd malingsblander på lav hastighet i mesken for a blande godt?
 
Når jeg prøvde dette for første gang sist jeg brygget hadde jeg en batteridrill med to nesten tomme batterier som jeg ladet på skift. Var ikke noe sykt sprekt tempo men batchen på 24 liter gjæret ut til 1.008.
 
Tilbake
Topp