Tråden for dumme spørsmål.

Why?
Er nok andre ting en flaskevalg som spiller inn vil jeg tro
Det er mer øl i forhold til headspace i 0,5, enn i 0,33, så hvis du har det samme ølet i både større og mindre flasker, begge er "normalt" fulle, men alt annet er likt, de står på samme sted osv, så vil de større være ferdig karbonert først
 
De flaskene de selger på vestbrygg, 0,33 størrelsen, er det de samme som 7 Fjell og Lervig bruker?
 
Vet ikke hvilke de selger på vestbrygg, men de Bryggselv har er ihvertfall ikke like. Jeg ble henvist til dem da jeg spurte Lervig om å få kjøpe, og flere på Facebook påsto også at de var like, men det stemmer ikke. De er muligens like nok for folk som gir faen, men for en med OCD som får angst av ubetydelige detaljer så er det et par vesentlige forskjeller på dem...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tusen takk! Sjekket nettopp ølet på nytt og da fant jeg øl i gjærlåsen, hva bør jeg gjøre nå? Jeg brukte foresten kokt vann i gjærlåsen og ølet ser bra ut eller bortsett fra at det ser ut til å flokkulere usedvanlig mye.
 
Vet ikke hvilke de selger på vestbrygg, men de Bryggselv har er ihvertfall ikke like. Jeg ble henvist til dem da jeg spurte Lervig om å få kjøpe, og flere på Facebook påsto også at de var like, men det stemmer ikke. De er muligens like nok for folk som gir faen, men for en med OCD som får angst av ubetydelige detaljer så er det et par vesentlige forskjeller på dem...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjenner meg igjen. Image is everything ;)
 
Enig. Helt greit at dem ikke er like, selvfølgelig, men da blir jeg jævlig irritert når folk påstår at de er det, og jeg kjøper en kasse for å supplere, og ender opp med en ensom kasse som ikke kan brukes før jeg får handla et par-tre kasser til...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei. Er en 5 dager gammel ølbrygger med høy puls. Begynte eventyret mitt, som så mange andre, med et sett fra Europris (mexican). På boksen står det at jeg skal sjekke FG etter 4 dager, og at det (som regel) er klart til tapping når den ligger mellom 1002 og 1006. Idag har det som sagt gått 5 dager, og FG viser 1002. Spørsmålet mitt er om jeg burde fortsette å la det gjære? Tar langhelg nå straks og blir borte til mandag, så lurer på om ølet blir alt for tynt/ødelagt hvis det står i ytterlige 5 dager. Gjærlåsen bobler i samme tempo som den har gjort siste dagene.
Kan også nevne at jeg glemte å måle OG, brukte druesukker/spraymalt istedet for sukker og brygget har gjæret på 18-20*.
 
Hei. Er en 5 dager gammel ølbrygger med høy puls. Begynte eventyret mitt, som så mange andre, med et sett fra Europris (mexican). På boksen står det at jeg skal sjekke FG etter 4 dager, og at det (som regel) er klart til tapping når den ligger mellom 1002 og 1006. Idag har det som sagt gått 5 dager, og FG viser 1002. Spørsmålet mitt er om jeg burde fortsette å la det gjære? Tar langhelg nå straks og blir borte til mandag, så lurer på om ølet blir alt for tynt/ødelagt hvis det står i ytterlige 5 dager. Gjærlåsen bobler i samme tempo som den har gjort siste dagene.
Kan også nevne at jeg glemte å måle OG, brukte druesukker/spraymalt istedet for sukker og brygget har gjæret på 18-20*.
La det stå.
 
Brygget en Wit(gjær: t-58) forrige lørdag, mitt andre brygg, første med STC-1000. Pitchet på 18, lot temp stige jevnt til 20 over 4 dager. (Har luktet helt sykt egg/svovel de 4 første dagene forresten. :p ) Såvidt jeg har lest og skjønt, så er tempkontroll under gjæring viktigst i starten.

Jeg tenkte og brygge en lucky jack(us-05) i morgen, og jeg har dessverre ikke plass til begge gjæringskarene i skapet med stc-1000 styring. Jeg kan sette et av gjæringskarene i et rom som holder ca. 19 - 21 grader.

Skal jeg derfor sette Witen ut i rommet den siste uka, og ha stålkontroll på stormgjæringsfasen til LJ, eller skal jeg sette LJ ut i rommet, som skal gjære med US-05, som jeg har forstått skal være en robust gjær som takler svingninger godt?
 
Hadde nok hetvet WIT'en ut av VIP loungen. La den rydde opp på roterommet ditt, mens LJ kan kose seg med stålkontrolløren.
At gjærtyper er robuste og tåler svingninger betyr ikke at du tålerer svingningene i smaksbildet like godt.
Smak og gjæringstemperatur går hånd i hånd, og de med erfaring kan sette ønsket smakspreg ved valg av temperatur.
 
Hva skal jeg søke etter for å finne slike kontakter/pins som kan kobles på raspberry pi?
 
Jeg kliner til med et skikkelig idiotisk spørsmål kanskje...
Here goes..

Hvis jeg tar en Amerikansk IPA oppskrift, kjører på med IBU ca 60.
Og gjærer med ... en saison-gjær. På relativt høy temp, ca 24-27c.

Hva tror dere resultatet blir? Kan jeg fortsatt kalle det en IPA? Hva sier terminologien?
 
Jeg kliner til med et skikkelig idiotisk spørsmål kanskje...
Here goes..

Hvis jeg tar en Amerikansk IPA oppskrift, kjører på med IBU ca 60.
Og gjærer med ... en saison-gjær. På relativt høy temp, ca 24-27c.

Hva tror dere resultatet blir? Kan jeg fortsatt kalle det en IPA? Hva sier terminologien?

Farmhouse Ipa?

Når vi er inne på terminologier, er Saison og Farmhouse det samme?
 
Tilbake
Topp