DIY kompakt HERMS

Det samme har jeg gjort(men funker best når det ikke er 25 varmegrader og sol ute)! Ble bra etter et par runder tilbake i fryseren.
 
Vakker kveil!

Men kan jeg spørre hva dere som bruker kobber gjør med verdigris? Jeg fant aldri ut av en enkel løsning selv mtp oppsettet mitt.
 
Jeg fjerner verdigrus(irr) med sitronsyre en gang i blant, men det beste hadde vel vært å ha vann i røret ved lagring? Det er jo tross alt egentlig vannrør/ledning og de irrer ikke på innsiden når det er vann i dem.
 
Pleier å fylle røret med starsan dagen før, og skylle gjennom med vann før jeg brygger.

Har også hatt det stående fylt med vann, men pakker bort utstyret mellom bryggedager så det ble litt upraktisk.
 
jeg har en lik kveil selv, men lurer på en ting ang kopper og starsan når dere først er innpå, er det heldigt det stoffet som blir utskillt når starsan har fått jobba litt? min kobber blir bleik i fargen, og fargen smitter av som svart bek på fingrene.
 
Har aldri opplevd at kobber smitter svart av starsan. Den beholder enten den blasse fargen, eller blir helt blank avhengig av tid og temperatur.

Men grønt belegg (verdigris) forsvinner veldig fort, det er det som er viktig å få bort også.

John Palmer anbefaler f.ex starsan for å rense innsiden av motstrømskjølere. Han er metallurg så regner med han vet hva han snakker om.
Http://www.howtobrew.com/section1/chapter2-2-2.html

Viktig å skylle godt etterpå, og dumpe den bruktestarsanen.
 
jeg skal gjøre en test i morgen siden jeg uansett hvar vært sløv med renhold etter ukens brygging. skal ta bilder. takk for svar, endelig en bra artikel å forholde seg til
 
Sånn sett, er det for øvrig noen som har reflektert over hvor blank og fin spiralkjøleren av kobber blir etter 10-15 minutter i kokegryta før nedkjølingen starter.
 
folk har jo heldigis spist av kobber i mangen århundrer, hvorfor skal vi være så satans renslige no da? :D
 
folk har jo heldigis spist av kobber i mangen århundrer, hvorfor skal vi være så satans renslige no da? :D
Altså - for mye kobber i mat/drikkevann er ikke bra, spesielt er det lett å merke på babyer, som kan få diare om man fex lager mme med vann som har for mye kobberinnhold. For oss voksne skal det litt mer til, (siden vi veier kanskje 20x så mye) men det kan fremdeles bli for mye.

Men selv om det er mulig å få i seg for mye kobber, så skal det endel til, og visstnok så liker jo også gjæren kobber, og praktisk talt all gjæren blir jo liggende igjen i karet, så det er heller lite å bekymre seg om. Moderne varmtvannsberedere er jo også laget av stål, så der blir det enda mindre å bekymre seg om.
 
Brukte den fineste sanden Biltema hadde for fyll i røret for bøying. Tror det var fugesand. Ikke sandblåsesand. Litt verre å få ut igjen enn vann, men ikke så gale.
Ren kobber skal ikke være farlig, men irr (grønn korrosjonsavsetning) er ikke bra. Den fører visstnok til kobberopptak i kroppen.
Kjører vaskemiddel, nå går det i maskinoppvask pulver, så masse vann. Sirkulerer konstant under mesking og koking. Så kjører jeg Herms tingen min som sirkulerende kjøler i serie med 20m dyppkjøler. Systemet kjølte sist 100 liter fra kok til 17gr på 30 min. Kjølevannet var 6-7gr.
 
Må en fremdeles bruke varmeglødet kobber når en bruker frysemetoden? Hilsen en som ønsker å spare 2 kroner og 50 øre.
 
glødet kobber betyr att den er varmet over gitt tid, så den kan bøyes senere uten å sprikke. verdt å vite att kobber som bøyes vil herdes igjenn.
så det kan være lurt å bøye røret en gang slik den skal være- om du herjer for mye under fks avmantling av plast. så vil den bli hard og ganske vondt å bøye på igjenn :D
 
Dersom røret er mykglødet tilsvarende bremserør og lignende er det ikke behov for frysing/sand eller tilsvarende. Røret som er brukt her er det som ofte kalles "halvhardt" type vannrør, og vil få en knekk hvis det bøyes med for liten radius.
 
Tilbake
Topp