Innstallere vannkokerelement i gryte

1. Lager man ett hull til hver av lederene? Eller ett stort?
2. Hvordan få det tett?
3. Hva bruker dere til koplingsboks på utsiden av gryten, antar noe varmebestandig/vanntett?

Bilde av vilkårlig element fra internettet
last ned.jpg
 
1. Kommer litt Ann på elementer men somregel er det et hull som er like stort som hullet i vannkokeren.

2. Bruk en Pakkning som tåler varme. Mulig du kan bruke den som følger med vannkokeren.

3. En metal koblingsboks som gjerne er vanntett.
 
Enig i det kjetilG skriver.

Hvis du ikke allerede har et element du skal bruke er det kanskje lurt kjøpe et med koblingsboks og gjenget eller flenset tilkobling og medfølgende pakning. Bildet ditt viser såvidt jeg ser et element som ikke er optimalt mtp installasjon i gryte.
 
Er jo så grisebillige de Rusta vannkokerene (49,- / 2 kW) så er fristende å ikke vente på Ebay. Er jo ikke allverdens å tape på å knekke opp en av de, så går det kanskje opp ett lys når man har det i hånda. Skjønner ikke helt hvordan man skal få strammet det til godt nok, skal nok alltids finne en pakning
 
Ser ut til at du trenger en ganske stor koblingsboks for å dekke de utstikkerne.

Er ikke all verdens å tape, men kan jo være at du blir mer fornøyd ved å legge i litt mer dineros på et element som er mer egnet for oppgaven. Plutselig sitter du og prøver å plastre noe som i utgangspunktet ikke var helt egnet... Og da kan det hende at det billige elementet plutselig blir dyrt igjen.

Men. Kanskje du kan kappe de utstikkerne og så bruke hylser for å skjøte til din kabel, men da må du få lånt eller kjøpe (utgiftspost allerede her) en tang til det formålet og.

Eller du kan prøve å isolere hele greia,men det blir jo veldig klumpete i mine øyne.
 
@Miguel : Tror muligens han ikke har det avbildede elementet, siden det står "vilkårlig element fra internettet". ;) Jeg ville i hvert fall revurdert utførelsen på elementet hvis planen var å kjøpe dette til nevnte formål.
 
Har ikke noe element nei, bare lurer på hvordan folket får det til å bli tett og ikke minst trygt. Er jo ørten tråder om emnet, men ikke noe som viser i detalj hvordan det blir gjort (såvidt jeg kan finne ihvertfall). Hvis det er en enkel og grei operasjon kommer jeg til å gjøre det, men er det noe mikk som lekker og er farlig - så går jeg for en annen løsning - f.eks ett gjenget element el. som i DIY seksjonen på bryggekalkulator.no

Edit: jeg får spandere på meg en vannkoker til 49,- og knekke den opp. Så får jeg heller spørre om tips igjen da om nødvendig. Er det noe mikk, så er jeg ihvertfall en erfaring rikere :)
 
Sist redigert:
Til info er den løsningen jeg har gått for meget solid, og ingen lekkasje. Har noe minimal lekkasje rundt kuleventilene (av typen 1 dråpe hvert 5. minutt eller så), men ingenting i det elektriske. Så da er jeg happy camper.
 
Du kan også bruke silikon for å tette på utsiden. Slet litt med å få ting tett selv og brukte det.
 
Hvis mantlingen på elementutstikkene er en standard dia kan du kanskje få til å bruke en klemringfittings ? Den må da evt slagloddes eller sveises på kjelen, eller lodde/sveise ei muffe på kjelen.

Å klippe utstikkene er jeg ikke sikker på er en god ide, jeg ville heller beholdt tilkoblingslederne som de er.
 
Sånn ser ett element til en Rusta 2kW vannkoker ut. Tre skruer som brukes som feste mot kjeleveggen.
 

Vedlegg

  • 20150210_181104.jpg
    20150210_181104.jpg
    92 KB · Sett: 106
  • 20150210_181104.jpg
    20150210_181104.jpg
    92 KB · Sett: 88
Sist redigert:
Jeg har brukt disse elementene, men da i en plastdunk. ImageUploadedByTapatalk1423863450.943102.jpg

Den gangen passet en standard trepolet ledning rett på pluggene. Det gjør de ikke lenger, i alle fall ikke på Clas Ohlsons vannkokere. Så nå må det vel enten loddes fast en ledning eller kobles på kontakter.
 
Unnskyld hvis jeg knabbet tråden litt, men det jeg lurer på er i noe samme gaten jeg har en varmekolbe på 6KW/220v som jeg har tenkt å koke med, i tillegg til et på 3KW. Det største elementet er forholdsvis kort og og helt sikkert ikke noe LWD element. Er det stor fare for at vørteren blir svidd? I så fall vil det hjelpe å bruke en type rører for å holde vørteren i konstant bevegelse?
 
Tilbake
Topp