Løse kapsler, eller?

Hei. Har nettopp flasket 40 flasker. Merker nå at hvis jeg tar en klut over kapselene så klarer jeg å vri de rundt.. Er det noen som har erfaringer med dette, kan det være de er tett likevel?
 
Du har to valg :)
Håpe de er tette, eller gjøre noe med det umiddelbart.
Fordelen med å gjøre det umiddelbart, er at du da bare skifter kork...
Dersom du venter står du i fare for ikke å vite hvor mye sukker du må tilsette for å få nok CO2.
En mellomting er å vente med flaskene snudd opp ned. Dersom 1 dråpe kommer ut, må du korke om - ihvertfall den flasken.
Lagrer du dem riktig vei, er det ingen mulighet for å vite om de er tette...
 
.... Når karboneringen er ferdig, må du selvsagt snu dem for å få bunnfallet i bunn :)
 
Ingenting kommer ut, har byttet på 1/3. Resten er fordelt på to typer kapsler alle med samme problem. Ser ut som Europris sine kapsler sitter fast, mens de fra ølbrygging.no og grogtag.com kan vris rundt hvis viljen er der. Kapslene er alle påført med europris sin kapselpåsetter.
 
De må da stå opp ned i to uker mens trykke øker under den naturlige karboneringen.
Europris selger vel kun håndkorker hvis jeg ikke husker feil. Denne er mer utsatt for feilkorking enn bordkorkeren (e).
 
Sist redigert:
Det finnes ingen fasit, men dersom korkene kan vris med hånden, ville jeg ha skiftet.
 
De må da stå opp ned i to uker mens trykke øker under den naturlige karboneringen.
Europris selger vel kun håndkorketen hvis jeg ikke husker feil. Denne er mer utsatt for feilkorking enn bordkorkeren (e).

Setter du flaskene opp/ned under karboneringen?
 
Jeg har hatt den samme erfaringen ved siste brygg. Noen av flaskene hadde løs kork som kunne vris rundt. Ølet i de flaskene var helt uten futt. Anbefaler deg å korke på nytt. Jeg har også europris nsin kapselpåsetter, og jeg her erfart at jeg må være litt nøye når jeg kapsler med den. Sjekk hver kapsel når du korker. Prøv litt frem slik at du lærer deg teknikken slik at kapslene sitter godt. Har også erfart at kapsler med "plastikkforing" på innsiden av kapselen er lettere å få tette. De uten plastikkforing må jeg være mer nøye med når jeg kapsler.
 
Litt usikker på hva definisjon på løs er.. Har hatt meg enda en forsøks-runde nå. Klarer ikke å vri de rundt med kun hånden, tar jeg derimot en fille i mellom så kommer de. Skiftet på noen flere nå, da jeg fjernet de gamle kapslene kom det et tydelig Pzz. Så karboeringprosessen er godt i gang, så jeg lar det stå til. Så får det heller være et forskningsprosjekt.
 
Setter du flaskene opp/ned under karboneringen?
Jeg setter dem ikke opp ned med mindre jeg er usikker på korken (en skjelden gang). Jeg har ikke funnet en bedre måte å sjekke for lekasje. Dersom de står riktig vei, kan co2 slippe ut - noe som er vanskelig å fange opp.
Etter endt karbonering settes og lagres flaskene riktig vei.
Dette er ingen garantert metode da du står i fare for at øl ikke slipper ut, men at co2 med lavere tetthet slipper ut under lagring...
 
Tilbake
Topp