Tapping på fat og prosessen rundt det

Jeg er veldig usikker på denne prosessen.

Har et helt nytt 19l corneliusfat med kobling, slanger og C02 flaske. Kjøpt på bryggselv:

http://www.bryggselv.no/products/co2-flaske-og-cornelius-fat-komplett

Under har jeg nevnt punktene jeg lurer på:

- Hvordan gjør dere det med vasking/sterilisering av fatet før tapping?

Er det godt nok å tilsette varmt og sterilt starsan vann, riste og vende litt på fatet og la det stå en stund, for deretter å tappe vesken ut og gjennom systemet?

- Jeg tenkte å tilsette kullsyre med Co2, ikke naturlig. Er det noen tabeller som sier hvilket trykk man skal sette ølet på ved ønsket mengde kullsyre?

Jeg har laget en Kölsch, så tenkte derfor noe som tilsvarer 7g sukker pr. liter øl.

- Når og hvor lenge i prosessen skal de ulike trykkene på fatet være? Har forstått det slik at man setter litt lavere trykk på ølet det første døgnet, for deretter å øke det til et mer riktig trykk?

- Jeg har også forstått det slik at man aldri bør fylle fatet helt opp (19l), hvor mye bør man da egentlig fylle?

Ellers tar jeg gjerne imot mer info rundt denne prosessen, men dette var de "groveste" punktene jeg er usikker på. Regner med at mye av det andre kommer frem av seg selv i diskusjonen.

Takker for svar på forhånd, da jeg vet at det alltid blir gode tilbakemeldinger her på forumet :)
 
Sist redigert:
- Hvordan gjør dere det med vasking/sterilisering av fatet før tapping?
Vask med PBW/maskinoppvaskmiddel og varmt vann, skyll godt. Deretter Star-san

- Jeg tenkte å tilsette kullsyre med Co2, ikke naturlig. Er det noen tabeller som sier hvilket trykk man skal sette ølet på ved ønsket mengde kullsyre?
Du finner en kalkulator for de ulike øltypene på www.bryggekalkulator.no

- Når og hvor lenge i prosessen skal de ulike trykkene på fatet være? Har forstått det slik at man setter litt lavere trykk på ølet det første døgnet, for deretter å øke det til et mer riktig trykk?
For min del setter jeg ett karboneringstrykk og lar stå på dette ca en ukes tid. Ølet er da karbonert, og du kan servere ølet, evt. justere ned trykket om det er nødvendig pga skum (personlig serverer jeg på karboneringstrykk da det funker i min keezer)

- Jeg har også forstått det slik at man aldri bør fylle fatet helt opp (19l), hvor mye bør man da egentlig fylle?
Litt usikker på denne, jeg fyller som regel omtrent fullt (dvs. til ca 5 cm fra toppen)
 
- Hvordan gjør dere det med vasking/sterilisering av fatet før tapping?
Vask med PBW/maskinoppvaskmiddel og varmt vann, skyll godt. Deretter Star-san

- Jeg tenkte å tilsette kullsyre med Co2, ikke naturlig. Er det noen tabeller som sier hvilket trykk man skal sette ølet på ved ønsket mengde kullsyre?
Du finner en kalkulator for de ulike øltypene på www.bryggekalkulator.no

- Når og hvor lenge i prosessen skal de ulike trykkene på fatet være? Har forstått det slik at man setter litt lavere trykk på ølet det første døgnet, for deretter å øke det til et mer riktig trykk?
For min del setter jeg ett karboneringstrykk og lar stå på dette ca en ukes tid. Ølet er da karbonert, og du kan servere ølet, evt. justere ned trykket om det er nødvendig pga skum (personlig serverer jeg på karboneringstrykk da det funker i min keezer)

- Jeg har også forstått det slik at man aldri bør fylle fatet helt opp (19l), hvor mye bør man da egentlig fylle?
Litt usikker på denne, jeg fyller som regel omtrent fullt (dvs. til ca 5 cm fra toppen)

- Jeg skal heller bruke oppvaskmiddel først og deretter starsan. Tente det kanskje ikke var nødvendig siden det var nytt, men aldri dumt å være på den sikre siden.

- Når det gjelder denne bryggekalkulatoren hørtes det lite ut med 11psi/0,8 bar, som jeg fikk. (Se vedlegg ). Ble tidligere tipset å ha 2,0-2,5 bar på en Kølsch. Hva mener dere er riktig her?

- Det enkleste er absolutt å bare sette det på et trykk med en gang og la det stå på dette hele tiden. Eller er det slik at du skruer av trykket etter 1 uke?

- Hvis det ikke dukker opp noen argumenter som sier noe annet, så fyller jeg det helt opp (noen cm fra toppen).
 

Vedlegg

  • Karbonering av øl.PNG
    Karbonering av øl.PNG
    139,4 KB · Sett: 50
Uansett ikke dumt å vaske fatet selv om det er nytt.

Ville nok stolt på kalkulatoren. Du har sikkert fått feil info, eller misforstått. Tipper det var 2,0-2,5 VOL CO2 det skulle være, ikke bar.

Jeg stenger som regel gassflaska når jeg vet jeg ikke skal tappe på en stund, i tilfelle lekkasjer. Åpner opp en dag eller to før jeg vet jeg skal tappe en del.
 
Uansett ikke dumt å vaske fatet selv om det er nytt.

Ville nok stolt på kalkulatoren. Du har sikkert fått feil info, eller misforstått. Tipper det var 2,0-2,5 VOL CO2 det skulle være, ikke bar.

Jeg stenger som regel gassflaska når jeg vet jeg ikke skal tappe på en stund, i tilfelle lekkasjer. Åpner opp en dag eller to før jeg vet jeg skal tappe en del.

Absolutt mulig jeg har misforstått her. Da setter jeg det på 0,8 bar og lar det stå på dette i en ukes tid før smaking og lagring. Regner med at øl på fat alltid bør lagres kaldes mulig (1-3 grader)?

Jeg har forstått det slik at man skal etterfylle co2 ved "større" tappinger, men er det nødvendig etter kun t0-tre små glass med øl, eller snakker vi heller ved større tappinger på flere liter? Eller er det så enkelt at man bare leser at trykket faller på måleren?
 
For best å holde på CO2 er det kaldest mulig som gjelder ja. Så kommer det an på stil og preferanse når det gjelder hvilken temperatur du serverer ølet på.

Når det gjelder etterfylling så har jo kullsyra et ønske om å komme ut av ølet, slik at jo mer du tapper av, desto mer headspace får du og etter hvert vil CO2 i suspensjon minske slik at ølet blir flatt. 2-3 glass går nok veldig bra. Uansett, dersom du ikke har noen lekkasjer så holder en CO2-tank relativt lenge :)
 
For best å holde på CO2 er det kaldest mulig som gjelder ja. Så kommer det an på stil og preferanse når det gjelder hvilken temperatur du serverer ølet på.

Når det gjelder etterfylling så har jo kullsyra et ønske om å komme ut av ølet, slik at jo mer du tapper av, desto mer headspace får du og etter hvert vil CO2 i suspensjon minske slik at ølet blir flatt. 2-3 glass går nok veldig bra. Uansett, dersom du ikke har noen lekkasjer så holder en CO2-tank relativt lenge :)

Når det gjelder servering så er det bedre det er kaldt enn varmt, så da går jeg for kaldest mulig, noe som også børe være bra for holdtbarheten.

Da forstår jeg litt mer rundt dette med etterfylling og hvorfor det faktisk bør gjøres. De som vet at de har 100% tette fat bruker vel egentlig å alltid ha litt trykk på fatet, men litt kjipt om man tapper ut gjennom en lekkasje.
 
Det er også flere tråder med mye informasjon om dette emnet på forumet, for spørsmål du kanskje ikke (ennå) har kommet på å spørre om. For eksempel 11 sider på denne:
http://forum.norbrygg.no/threads/how-to-corneliusfat.20267/

Skal se nærmere i denne linken også, men av og til er det greit å slippe å måtte lese seg gjennom 11 sider med synsing, kunnskap og meninger. Samtidig så sitter man ofte igjen med mer spørsmål enn svar i slike tråder, da folk ofte har veldig mangen ulike meninger og metoder.

Håper ellers at denne tråden også kan være til nytte for andre nybegynnere av fat, med tilsvarende spørsmål.
 
Dersom du skal karbonere naturlig bør du uansett sette litt trykk på fatet for å få klemt lokket skikkelig fast. Det er ikke tett bare ved å feste det på.
 
Nå har ølet stått på fat siden tirsdag i kjøleskap (0-2 grader)

Jeg satte ølet på 1 bar. CO2 er ikke tilkoblet konstant, jeg etterfyller heller CO2 en eller to ganger til dagen, samtidig som jeg da rister forsiktig på fatet. Dette gjør jeg for å unngå sløsing av CO2 ved evt. lekkasje i systemet.

I løpet av det siste døgnet har jeg produsert noen ekstra spørsmål:

- Hvis det blir for mye skum, skyldes det da overkarbonering (har ikke noe enda, så vet ikke om jeg har for mye skum, men har sett at flere har slitt med dette)?

- Tappeslangen er 2m, er dette for langt? (Har lest at noen har kuttet den i ulike lengde osv)

- Når kan jeg smake på ølet? (i dag?)

- Hvilket trykk er anbefalt når man skal tappe ølet fra fatet? (Kølsch)
 
Sist redigert:
Nå har ølet stått på fat siden tirsdag i kjøleskap (0-2 grader)

Jeg satte ølet på 1 bar. CO2 er ikke tilkoblet konstant, jeg etterfyller heller CO2 to ganger til dagen, samtidig som jeg da rister forsiktig på fatet. Dette gjør jeg for å unngå sløsing av CO2 ved evt. lekkasje i systemet.

Hvis det blir for mye skum, skyldes det da overkarbonering (har ikke testet det enda)?

Tappeslangen er 2m, er dette for langt?

Når kan jeg smake på ølet?

Hvilket trykk er anbefalt når man skal tappe ølet? (Kølsch)

For mye skum kan skyldes overkarbonering, men kanskje helst for mye trykk ved tapping. 5 PSI er som regel passe.

2 m er ikke for langt. Det ideelle er en lang, tynn slange. Du kan smake på ølet nårsomhelst, men ikke rett etter risting. La det gjerne stå et døgn etter risting. 3-4 dager med bra trykk holder til en god karbonering. Ville nok heller også latt det stått konstant under trykk enn å riste på det to ganger om dagen. Er det for flatt, kan du bare kjøre på mer trykk. Personlig bruker jeg 2 bar. Det er i overkant, men supert som utgangspunkt for flasking med Beer Gun.
 
Jeg tappet litt av ølet i går (søndag), en liten uke etter at det ble satt på fat (Tirsdag). Til nå har det stått på fat med et kontinuerlig trykk litt over 1 bar. Jeg senket trykket til 0,5 bar under tapping, men det ble litt for mye skum, selv om jeg tappet sakte.

Jeg satte trykket tilbake på 1,0 bar, ristet litt på fatet og satte det tilbake. Tenkte å la det nå stå på 1 bar til og med tirsdag, slik at det da har stått på 1 bar i en hel uke.

Ølet smakte ikke helt ferdig, men det skulle bare mangle noen dager etter det ble satt på fat. Kullsyren var bra under tapping, men det "slukket" litt etterhvert.

Høres det ut som en god plan og har jeg gjort det fornuftig til nå?

Hva kan jeg gjøre for å redusere skummet?
 
Når du setter trykket ned til 0,5 bar, så må du slippe ut trykket som er i systemet (for der er det fortsatt 1 bar).
Rister du på fatet, så må du i hvert fall vente noen dager før du kan tappe....ellers får du bare skum.

Hvis ølet er overkarbonert, så vil det også skumme. Mesteparten av denne kullsyren vil forsvinne under tappingen, slik at du ikke helt kan skjønne hvordan ølet kan være overkarbonert i det hele tatt.

Lange og tynne slanger vil også hjelpe deg å bli kvitt skummet (f.eks. 3/16" ID og ca. 1,5 meter lang).

Når du sier "tappet sakte", mener du da at du har flow control ventil på tappekranen?
Hvis du ikke har det, så kan du ikke "tappe sakte" uten at det skaper enda mer skum.
Med andre ord, så må du åpne kranen helt opp når du tapper for å unngå skumming.

Det enkleste, som vil deg samme resultater fra brygg til brygg....er "set and forget" trykk. Hvis slangene er rett lengde, så kan du karbonere og tappe med samme trykket. Det tar riktignok et par uker, men du slipper å styre med risting og risikere overkarbonering osv.
Alternativt kan du sette det på 2 bar i 2-3 dager, og så ned til serveringstrykk.
Det enkle er ofte det beste :)
 
Når du setter trykket ned til 0,5 bar, så må du slippe ut trykket som er i systemet (for der er det fortsatt 1 bar).
Rister du på fatet, så må du i hvert fall vente noen dager før du kan tappe....ellers får du bare skum.

Hvis ølet er overkarbonert, så vil det også skumme. Mesteparten av denne kullsyren vil forsvinne under tappingen, slik at du ikke helt kan skjønne hvordan ølet kan være overkarbonert i det hele tatt.

Lange og tynne slanger vil også hjelpe deg å bli kvitt skummet (f.eks. 3/16" ID og ca. 1,5 meter lang).

Når du sier "tappet sakte", mener du da at du har flow control ventil på tappekranen?
Hvis du ikke har det, så kan du ikke "tappe sakte" uten at det skaper enda mer skum.
Med andre ord, så må du åpne kranen helt opp når du tapper for å unngå skumming.

Det enkleste, som vil deg samme resultater fra brygg til brygg....er "set and forget" trykk. Hvis slangene er rett lengde, så kan du karbonere og tappe med samme trykket. Det tar riktignok et par uker, men du slipper å styre med risting og risikere overkarbonering osv.
Alternativt kan du sette det på 2 bar i 2-3 dager, og så ned til serveringstrykk.
Det enkle er ofte det beste :)

Jeg glemte selvfølgelig å slippe ut trykket før tapping. Da skal jeg huske å gjøre dette til neste gang.

Jeg har ikke krane med flow control, jeg tapper fra en "plastikkrane" som følger med på slangen. Derfor skal jeg heller tappe fortest mulig neste gang. Slangen er ca. 2m. Du kan se settet jeg har i den første linken.
 
Ja, en sånn picnic kran må du åpne hele veien, når du først åpner den. Ellers skummer det ganske heftig.
Hvis ølen kommer for fort ut, så setter du bare ned trykket til det kommer i akseptabel frekvens med kranen helt åpen :)
 
Tilbake
Topp