For høy FG

Staro

Norbrygg-medlem
Vi har satt en IPA med OG 55(ja det er lavt) som har gjæret ned til kun 19. Vi har brukt 2 poser WLP 1318 London Ale 3 som har gått i 1 liter starter på magnetrører. I følge mr.malty er dette overkill med gjær. Justerer jeg ned til OG 54 sier den 1 pose. Noen som har noen ideer om hvorfor det ikke gjærer lengre enn til FG 19? Er dette vanlig for denne gjærstammen?
 
Sjekk hvor mye den gjærer ut. Det er stor forskjell på gjærtyper.

Og du kan gjøre vondt verre med å lage starter på tørrrgjær hvis den ikke har fått hvile etter å ha gjæret ut starteren og den ikke har fått nok o2 i vørteren.
 
Uten at jeg kjenner gjærstammen har jeg noen aktuelle spørsmål: er fg målt med hydrometer? Korrekt temp ved måling? Hvordan ble vørteren luftet? Gjæringa temperatur?
 
Uten at jeg kjenner gjærstammen har jeg noen aktuelle spørsmål: er fg målt med hydrometer? Korrekt temp ved måling? Hvordan ble vørteren luftet? Gjæringa temperatur?

FG er målt med hydrometer ja. OG ble mål med både refraktometer og hydrometer. målt ved samme temp. Vørter le luftet med en skikkelig omgang med malingsblander. Gjæret på 19 grader i kjøleskap med ekstern termostat. så jeg føler liksom at jeg har kontroll på de fleste variablene her. Er vel derfor jeg er så frustrert også :)
 
Øk tempen litt og rør forsiktig i gjærkaka for å få gjær tilbake i suspensjon. Med litt flaks får du den noen poeng lavere da. Mesteparten av smakspofilen til gjæren er uansett satt så litt høyere temp skader lite.
 
Ølet er flasket nå. Dette er den andre batchen med samme fremgangsmåte og oppskrift. Resultatet blir helt fantastisk, men tallene gjør at det hverken er IPA eller APA etter typedefinisjonene. Ved å øke OG vil vel mest sannsynlig FG gå opp også. Så spørsmålet er om jeg skal øke OG og ha enda en pose gjær kanskje?
 
Gjæra du har brukt er i følge produsenten "highly flocculent" som tilsier at den holder seg "dårlig" i løsning i motsettning til andre gjærstammer som WLP041 for eksempel.. Foretrekker altså et liv på bunnen av gjæringskaret denne. Hvis man ser på graden av utgjæring i ditt tilfelle så er den på ca 64 % og produsenten oppgir at den vanligvis ligger på 65-70% for denne gjærstammen så er du "close but the cigar is too small". Hvis man tar høyde for unøyaktigheter i måleutstyr etc. så kan vi kanskje si at du er innafor..? Hvis du vil prøve å presse FG noe ned så ville jeg ha stukket om slik at du får gjæra "tilbake" i løsning og økt temp til 21-22 grader i noen dager og så tatt en ny måling. Hvilken temp mesket du på?
 
Utgjæringsgrad i datablad er beregnet i en standardvørter og ikke direkte overførbart til et brygg. Sier kun noe om hvor godt ulike typer gjær kan forvente å gjære ut relativt til andre. En gjær som har 70-80% kan forventes å gjære ut bedre enn en som har 60-70%, men ikke i noen av tilfelle kan man anta at utgjæringen i eget brygg vil ligge i disse områdene.
 
For å legge til det bobkaare sa.

Jeg hsr erfart at det databladene sier stemmer gannske godt, se
Men jeg har så veldig lyst til å delta i NM :)

Jeg siktet på en INDIA Pale Ale, men fant kanskje en AMERICAN pale ale, vi har derfor døpt den Columbus

Synes dere burde døpt den Leif Erikson :)
 
Utgjæringsgrad i datablad er beregnet i en standardvørter og ikke direkte overførbart til et brygg. Sier kun noe om hvor godt ulike typer gjær kan forvente å gjære ut relativt til andre. En gjær som har 70-80% kan forventes å gjære ut bedre enn en som har 60-70%, men ikke i noen av tilfelle kan man anta at utgjæringen i eget brygg vil ligge i disse områdene.

Absolutt enig Bob Kaare, med noen kommentarer..
Mange faktorer som påvirker utgjæring i ens eget hjemmebrygg og dette er ikke helt eksakt vitenskap på dette nivået (ikke ment negativt). Likevel har har man noen "retningslinjer" som f.eks at noen gjærstammer har noe lavere utgjæringsgrad fordi de f.eks mer flokkulente enn andre stammer. Likevel..Er det ikke mer gjærbart sukker i vørteret så må man nok velge andre mikrober (arter) for å "fullføre jobben". For å "snu på flisa" så vil et vørter med masse gjærbart sukker (dårlig ordvalg kanskje..) sikkert få flokkulente stammer til å "overprestere".
Får inntrykk av at Staro har gjort mye riktig her med gjærstarter og med en OG på .055 så burde det være en grei jobb for gjæra? Likevel får man ikke det resultatet man forventer.... Det er da noe av moroa starter spør du meg... What to do next??
Holder fast på at min tilnærming til "problemet" er en mulig riktig løsning.. :)
 
Mesketemperatur og gjærbart sukker er også et forhold som avgjør utgjæringsgrad og FG. Hva med oksygenering; lite oksygen kan medføre at gjæra gir seg tidlig... (Du var litt kjappere enn meg Sundbøl :))
 
Sist redigert:
Ut ifra mesketemp som du angir her så ville jeg i utganskpunktet ha forventet noe lavere FG. Regner med at du ikke har brukt massevis med spesialmalt siden det er snakk om en IPA. Gjærnæring og et minimum med 50 ppm (mg/L) kalsum i vørteret er også faktorer som bl.a. bidrar til god gjæring.

Har selv med vilje økt FG i et av min brygg med å bytte gjærstamme. Brygget en belgisk dobbel-ish til jul i 2013 med WLP545 og fikk et godt dog kanskje noe tørt øl etter min smak. Brygget den igjen til 2014 med samme maltblanding, metode, gjæring men byttet gjær til Wyeast 3787 som har noe lavere utgjæring enn WLP545. Fikk et øl med høyere FG og som hadde mer fylde/restsødme og som passer min smak bedre. Villig til å satse på at det var gjæra som utgjorde forskjellen for min del.. Kankje også i ditt tilfelle så var det valg av gjærstamme som resulterte i høyere FG en ønsket?

Horfor ikke prøve samme oppskrift og metode men en annen gjær neste gang..? Det hadde vært spennende?

Når det gjelder oksygeneringsmetoden din så har jeg ingen erfaring med malingsblandere i vørter så det får evt andre si noe om.
 
Jeg er relativt fersk i bryggeverdenen enda. Har mitt 14. Øl til gjæring nå. Jeg ønsker å holde meg til en gjærstamme på ale foreløpig for å bli kjent med den.

Ut ifra hva jeg har lest trenger jeg ikke tilsette gjærnæring i starteren når jeg bruker smackpacks. Stemmer det?
 
Wyeast anbefaler å bruke gjærnæring når man lager starter: https://www.wyeastlab.com/hb_makingastarter.cfm

De anbefaler starter med lagergjær og OG >0.65... Og mener å huske at J.Palmer skriver noe om at Wyeast sine smack packs inneholder gjærnæring...?

Min oppfattning: Mulig en fabrikkfersk smack pack til et vørter under .056 duger til 19 liter men for å være helt sikker så lager jeg alltid en starter og siden det blir celledeling under gjæringa så trenger cellene næringsstoffer som ikke den får fra vørteret så jeg bruker gjærnæring til både starter og (hoved)gjæringa. Men tilpasser mengden til starteren og under kok. Kan kanskje kalles en helgardering dette men det skader ikke. Tror man skal bruke mye næring før det blir skadelig for gjæra.
 
Tilbake
Topp