Slange trakk luft under omstikking. Hva nå?

hei.

Jeg stakk om min Pliny klone i dag til sekundærgjøringskar. Jeg bruker Bryggselv-bøtter med kran og silikonslange mellom.

Da jeg tredde på slangen merket jeg at den gikk veldig lett på, men først etter at tappingen var i gang ble jeg oppmerksom på at noe var galt. Slangen har ikke tålt vask og/eller vaskemiddel, og har utvidet seg!!!

Da var mye luft i røret, nok til at det skummet i vørteren.

Er det noe å gjøre, eller må ja ta det på lærepenge kontoen?

Stein Erik
 
På en god og sunn gjæring er det ikke verdt risikoen, om nødvendig i det hele tatt. Sjansen for oksydert øl er overhengende.
Ta en dugnad og drikk opp kjapt etter karbonering
 
Det er vel en sjanse for at gjæren gjør kort prosess med O2 som kom inn i ølet. Men det er folk her som har mer peiling på gjær enn jeg
 
Har tvangskarbonert cornyfat hvor jeg har glemt å flushe med co2. Har ikke merket noe galt med ølet. Det skal nevnes at mine fat ofte går tomme etter 1-1/2 mnd. så kanskje det hadde blitt merkbart om lagringstiden var lengre.
 
Poenget her er jo at det ble "pisket" inn luft kontinuerlig inne i slangen, så vi snakker ikke om at det var litt luft i bøtta akkurat. Her snakker vi "rikt oksygenert"!

Men, den som smaker for se. Kanskje blir det en ny slager o_O!
 
Kan godt hende ølet blir bra det, men du kan fint bare la ølet stå på primærkaret frem til tapping neste gang ;)
 
Sikker på det var oksygen og ikke Co2 som var i ølet som la seg i toppen av slangen?

Det er ikke sikkert ølet har blitt oksidert. Mulig eventuell oksygen du fikk inn under transfer blir skrubbet ut om gjæringen ikke er ferdig.

Du smaler fort om det er oksidert.

Sekundærgjæring er noe du i de aller fleste tilfeller ikke trenger å benytte deg av.
 
Ja, det var luft. Jeg klarte etterhvert å klemme nok rundt slangen ved kranen til at det kun var væske i røret, men det meste ble godt luftet.

Jeg er klar over at sekundærgjæring er mer risiko enn noe annet, men her hadde jeg jo hatt et problem dersom det samme hadde skjedd fra gjæringskar til keg. Det, og at det var enorme mengder trub/humle.
 
hvordan gikk det? Lurer selv på om det samme har skjedd med min IPA da jeg igår fikk brusing i heverten under flasking. De flaskene som fikk noe skum skal drikkes først.
Resten av IPAen min skal jo drikkes opp ganske fort etter karbonering uansett, så kanskje den ikke rekker å få noe usmak..
 
hvordan gikk det? Lurer selv på om det samme har skjedd med min IPA da jeg igår fikk brusing i heverten under flasking. De flaskene som fikk noe skum skal drikkes først.
Resten av IPAen min skal jo drikkes opp ganske fort etter karbonering uansett, så kanskje den ikke rekker å få noe usmak..

Hvis du karbonerer naturlig på flaske så vil gjæringsprosessen fjerne den lille mengden oksygen som ble tilsatt pga. brusing i heverten. Ikke noe problem.

Sjekk denne videoen som viser hvordan mange mikrobryggerier eksponerer ølet mot luft ved flasking.
 
Takk for betryggende svar, det var tydelig eksponering ner for luft i den videoen, ja.. Ølet karboneres naturlig på flaske. Jeg ville unngå unødvendig eksponering ved omstikking til nytt kar med sukkerlake, så jeg valgte karboneringsdrops. Da satser jeg på at det går bra!
 
Hvis du karbonerer naturlig på flaske så vil gjæringsprosessen fjerne den lille mengden oksygen som ble tilsatt pga. brusing i heverten. Ikke noe problem.

Sjekk denne videoen som viser hvordan mange mikrobryggerier eksponerer ølet mot luft ved flasking.
Med all respekt, dette er ikke et eksempel på hvordan kommersielle bryggerier fyller flaskene sine. Helt unødig eksponering for oksygen, og for bryggerier som skal ha flaskene sine stående i månedsvis i varme butikk hyller er det en dårlig ide.
Sjekk del nr. 2 av videoen der munnen brukes til å blåse luft inn i flaskefylleren,
. Lurer på om Mattilsynet ville ha noe å si til den prosedyren.

Når det er sagt så vil en ettergjæring på flaske fjerne noe oksygen, hvor mye er avhengig av headspace etter fylling samt oksygen nivået i ølet når det tappes. Beste råd for en hjemmebrygger er å minimalisere oksygeneksponering,lagre kaldt og ev. drikke før det blir merkbart dårlig. Men eksemplet i videoen var ikke til etterfølgelse for noen.
Profesjonelle tappelinjer opererer med <0.5 ml oksygen i headspace etter fylling.
 
Tilbake
Topp