Skylling (igjen)

BIAB er når man har Maltet i en maltpose?

Tidligere har jeg åpnet forsiktig for vørter over i gjæringskar mens jeg heller varmt vann over mesket. Leste at det helst skulle være vann/vørter over malten så lenge som mulig.

Problemet har vært at maltet på bunnen av kjelen fortsatt smaker veldig søtt når jeg spar det ut.

Forstår jeg det riktig når jeg i stede bør øke temperaturen når mesketiden er over, fortsette sirkuleringen og så tappe ut vørter. Så helle på skyllevannet og sirkulere dette før jeg tapper det i gjæringskaret igjen?

Klarer fortsatt ikke å se fremgangsmåten her.
 
Optimale måten for kontinuerlig skylling er å tilsette like mye vann som du tapper ut, og bruke god tid. Vannet bør dekke hele maltsengen for å ikke lage kanaler i mesken.

Helst så varmer du opp mesken til rundt 78 grader før skylling (utmesk/mash out) og den skal helst holde denne temperaturen under hele skylleprosessen. Gjør den ikke det så justerer du skyllevannet litt (slik at skyllevannet holder 78 ved utløpet av slangen) og bryr deg ikke så mye om det derfra, gjør du det sakte nok får du skylt ut mesteparten uansett.

jo mer skyllevann du bruker jo mer sukker får du over til kok.
 
Har noen et tall på liter pr. minutt ved tapping av vørteren / Hvor lang tid bør jeg bruke på å tappe 60 liter vørter til et brygg på 5-6% ABV med kontinuerlig skylling?

Kom over dette i en artikkel (av Steve Nicholls) om partiskylling på Beersmith: "As a continuous sparge nears the end the pH of the grain bed can rise above the optimum pH of 6 and extract husk chemicals that contribute to astringency and off flavours." ( http://beersmith.com/batch-sparging/ ) Forfatteren påstår at partiskylling gir samme utbytte som kontinuerlig, og siden det sparer tid, ser han ikke noen grunn til å ikke gå over til det.

Har noen erfaring med at det Nicholls snakker om, har vært et problem? Ph ved vanlige brygg ligger hos meg på 5.5, og det er vel ikke noe problem. Jeg får måle neste gang og se hva som skjer mot slutten. Man kunne jokanskje eventuelt tilsette noe i skyllevannet for å surne miljøet?
 
Sist redigert:
Beklager.
Har ikke peiling på BIAB. Trodde dere fyllte kjelen og løftet posen opp og ned for å skylle malten.
 
Vi bruker ca. en time på skylling for 60-liters batcher. I mesk har vi 2,6 - 2,8 liter pr. kg. malt. Utbytte ligger nå jevnt mellom 80% og 83%.
 
Forstår jeg det slik at jeg burde varme opp mesket til 78 grader, tappe ut noen liter, tilsette noen liter vann, sirkulere og så tappe litt til... Fortsette dette til jeg har riktig antall liter?

Føler meg veldig dum her da alle forklarer dette leddet som om det skulle vært det enkleste i verden. Samtidig står det ikke detaljert forklart noe sted, og jeg har fortsatt til gode etter 5 all grain brygg og havne noe sted i nærheten av der jeg skal være.
 
Forstår jeg det slik at jeg burde varme opp mesket til 78 grader, tappe ut noen liter, tilsette noen liter vann, sirkulere og så tappe litt til... Fortsette dette til jeg har riktig antall liter?

Føler meg veldig dum her da alle forklarer dette leddet som om det skulle vært det enkleste i verden. Samtidig står det ikke detaljert forklart noe sted, og jeg har fortsatt til gode etter 5 all grain brygg og havne noe sted i nærheten av der jeg skal være.

Utmesk er rett og slett navnet på et mesketrinn som er såpass varmt at enzymene i mesken denatureres, og sukkerprofilen i vørteren dermed "spikres". Hvordan det gjennomføres i praksis, med tanke på røring, sirkulering, etc, varierer med utstyr og preferanser. En heldig bieffekt er at sukkervæsken blir mer tyntflytende, som kan gi høyere effektivitet/meskeutbytte.

Slik er min prosedyre:
-Kjører kontinuerlig sirkulering med pumpe under hele mesketiden, slik at temperaturen holdes jevn.
-Utmesk: Når selve meskingen er over varmes hele mesken til 76 grader for utmesk, fortsatt med pumpen i gang. Holder temperaturen på 76 grader i 5 min.
-Starter avtapping og kontinuerlig skylling med vann på 76-78 grader. Bruker autosparge, som sørger for at nivået i meskekjelen holdes konstant, altså at det til enhver tid renner like mye vann inn som det renner vørter ut.

Her skriver Palmer litt om de ulike aspektene ved avtapping: http://www.howtobrew.com/section3/chapter17.html
 
Tilbake
Topp