Brulosophy trub experiment part 2

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Link

Resultatene ser fremdeles lovende ut med tanke på å ta ALL trub med over i gjæringskaret. Ikke bare blir det mindre svinn, men tilsynelatende opplever mange også bedre utgjæring og resultater generelt.

Er folket overbevist? Hva er deres egne erfaringer?
 
Mindre svinn, kortere bryggedag, har ikke merket forskjell på sluttproduktet. Jeg ser ingen grunn til å bruke tid og energi på å få vørteren klar etter kok og kjøl.
 
Gjør jo gjærvaskeprosessen litt vanskeligere for dem som driver med slikt. Men absolutt interessant! Spennende å høre hva andre gjør her inne.

Vi gjærer i konisk for tredje gang neste gang og har diskutert oss fra til å la trub ligge igjen i kokekaret i størst mulig grad. Da har vi fokusert på at det blir lettere å høste så ren gjær som mulig.

Men greit å vite at smak og klarhet sannsynligvis ikke er argumenter for denne måten å gjøre det på.
 
Trub er kun en bekymring om jeg har tenkt til å høste gjæren, noe jeg nesten aldri gjør. Så jepp, all trub i karet 90% av bryggene her.
 
Også uten bekymring for lagere og brygg med mye humle?
Nå brygger ikke jeg mye lagere, men jeg har ihvertfall én på samvittigheten der hele kjelen ble tømt i karet uten at jeg kunne spore noen problemer fra det, hverken på smak klarhet eller annet.

Hvis det er mye humle så prøver jeg å holde igjen det verste grumset, mest fordi jeg erfarer at humle har det med å bare ikke ville legge seg ned.
 
Kjører stort sett trub i karet, og stopper noen cm fra bunnen av kokekjela. Gjør sikkert ingenting for øllet sin del, og klarer dermed å få ut mye øl. Jeg har 1 forsøk med å vaske gjær, som feilet totalt grunnet mye trub. Det betyr at jeg har en ekstrautgift på 40 til 80 kr pr 25 liter batch for en eller 2 poser med US-05. Ikke allverden, men jeg kunne likt å gjenbruke gjær.
 
Tøft, da blir det noen flere liter til gjæring, begynte med 4 liter ned i klosettet etter kjøling, og er nå nede på ca. 2 liter - da kan vel dette bli 4 ekstra halvlitere heretter. :D

Alltid morro tester ut de etablerte oppfatningene om hvordan bryggeprosessen bør gjennomføres. Tror det har liten betydning for resultatet, foruten litt ekstra vaskevann dersom en skal gjenbruke gjæren.
 
Kjører stort sett trub i karet, og stopper noen cm fra bunnen av kokekjela. Gjør sikkert ingenting for øllet sin del, og klarer dermed å få ut mye øl. Jeg har 1 forsøk med å vaske gjær, som feilet totalt grunnet mye trub. Det betyr at jeg har en ekstrautgift på 40 til 80 kr pr 25 liter batch for en eller 2 poser med US-05. Ikke allverden, men jeg kunne likt å gjenbruke gjær.

Topphøsting ... ?
 
Jeg har aldri tatt meg mye bry med å unngå trub, har mann god tid kan vørteren få sitte litt lengre etter endt kjøling for å få bedre utfelling. Men har ikke fått noe usmaker utav det.

Har også deltatt på moderat humlede brygg der vi har høstet gjæren, noe vanskeligere og mer tidkrevende, men fungerte Greit det og.

Topphøsting er ett rågodt tips så fremt det er ale mann driver med.
 
Sist jeg brygget gjorde jeg et eksperiment med nettopp dette. I to av gjæringskarene tappet jeg rein og klar vørter. I det siste tømte jeg resterende vørter og all trub som var i kokekjelen. Kan ikke smake forskjell på flaskene! Så heretter tømmes hele satsen i gjæringa.
Hver dråpe teller
 
Jeg brygget pils på lørdag, og brukte Protafloc som vanlig. Lot Speidelen stå en halvtimes tid etter nedkjøling til 15 grader, og da jeg skulle tappe over til gjæringskaret var det faktisk 5 liter (!) med "fluff" nederst, av ca 20 liter totalt. Jeg tappet ikke over humletruben som lå aller nederst, men det er godt å kunne være trygg på at man ikke tar med for mye av den delvis utfelte truben.
 
Tilbake
Topp