Voss Bryggeri Oregonian

Hei folkens, eg tenkte brygge dette (eller ein nær avart) i morgo om eg rekk få på plass ingredienser, og har basert meg på den allerede skalerte oppskriften noen innlegg over her, frå simensss.

Har sjekka lagerstatus på Vestbrygg og ser at Northern Brewer ikkje er tilgjengeleg, kan denne erstattes med Perle? I fylgje humleutbyttings-skjemaet på brew365 skal det gå greit, og eg ser dei ligg nokonlunde nær kvarandre i alphasyre, 7.4 NB vs 6.4 Perle, men det er sikkert noken som har gode argumenter for anna erstatting.

Når eg har lagt inn (det reviderte) humleskjemaet til simensss i BeerSmith2, får eg ikkje noke bidrag i IBU frå tørrhumlen, kva kjem det av? Sjå skjermdumpen om det er noke som er satt feil kanskje. Eller stemmer det, for tørrhumle ikkje bidrar med bitterhet?
Vis vedlegget 17824

Den andre skjermdumpen er etter at eg har leika meg litt. For å treffe meir på fargen har eg gått ned 0.2kg på pale malt og opp 0.2kg på munich. Eg har kompansert for litt lavere alpha i Perle mot Northern Brewer så gått opp til 9g Perle, og har økt Cascade til 16.5 som Nøkling anbefaler. I tillegg 65g Citra ved 10min. Da bikker eg akkurat over 100g, går det greit å gå ned til 35g på tørrhumla så eg kjem unna med ei pakke, eller bør eg bite i det sure eplet og investere i ei ekstra pakke Citra?

Med alle desse justeringane havner eg sikkert litt unna originalen på smak, sjølv om det er gjort for å få det nærmare på papiret iallefall :)
Vis vedlegget 17825

Og til slutt eit litt generelt spørsmål, eg ser alpha for humler avviker eindel mellom BS2 og det som er oppgitt hos Vestbrygg, plar de oppdatere IBU'en til humla for å få eit meir korrekt utrekna resultat? F.eks Citra er oppgitt til 12% i BS2, og 13.5% hos Vestbrygg. Eg har korrigert verdiane alpha og EBC-verdiane i programmet no til det Vestbrygg oppgir.

Alfa-verdiene i BS oppdaterer du bare selv. Ved små forskjeller pleier jeg ikke å endre, det går under kvoten for "kunstnerisk frihet"... Min erfaring er at det er så mange faktorer som endres fra komersiell brygging til hjemmebrygging at det ikke betyr mye i det store bildet..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alphaen vil variere endel, så stol på det som står på pakka, og juster i beersmith (dobbeltklikk på ingrediensen) når du har ingrediensene klare foran deg :)
 
Hei! Da var brygget til gjæring, er skikkelig spent! Trur det blir fin farge på det iallefall, om enn noe mørkt (sjølv om eg fekk lavere EBC i Beersmith enn oppgitt i oppskriften). Lurer på om det kanskje blir litt meir bittert også, iallefall av smaken på vørteren å bedømme, men det skjer vel mykje med smaken under gjæring. Havna litt under på OG også, estimert i Beersmith 1061, målte meg til 1052-53. Synst dette var litt rart når efficiency er satt til 72% i Beersmith, bør vel være lett å oppnå det med Speidel? Kva er forskjell på "Total Efficiency" og "Est Mash Efficiency"? Det er Tot Efficiency som er satt til 72%, men det er kanskje den andre verdien som er utbyttet?

Startet med 16L vatn, mesket i 1t på 66grader, skylte med 17.5L vatn. Endte da opp med ca 26.5L til kok, som ble redusert til ca 24L etter kok. Målte SG til 1.052 etter kok. Hørtes dette ok ut? Får da "Ending kettle efficiency" på 70-73% ved å bruke kalkulator på brewersfriend, litt avhengig av kva Pale Malt eg velger (american pale 2row, german pale etc). Litt dårlig utbytte kanskje?
Dette er tredje brygget på Speidelen, med samme framgangsmåte. Rekna ikkje utbytte på dei to fyrste, men det var ølsett fra Vestbrygg, på det eine (IPA) havna eg litt under ønska SG, mest sannsynlig pga alt for mykje malt i røret, og på den andre (weiss) var eg spot on. FG var som etter oppskrift på begge.

Eg rører ikkje i malten under mesking, når eg skyller rører eg litt. Bruker ca 15-20 minutt eller så på skyllingen. Ellers er det vel ganske rett fram med Speidel og vanskelig å gjere det så altfor feil o_O

Er det dumt med for mye slikt amatør-prat her på oppskrift-seksjonen kan en moderator flytte det til "Generelt og nybegynnerspørsmål"-seksjonen :)
 
@FML opplevd bitterhet forandres når din OG endres. Grovt sett kan du git IBU:OG så for deg 47/52 = 0.9 opplevd bitterhet. Hadde du nåddd en OG på 1.060 hadde dette tallet vært noe lavere 0.78. Begge disse beregningene forutsetter at den gjærer ned til FG 1.014. Får du noe annet endres dette regnestykket ytteligere, f.eks. går den ned til 1.012 stiger din opplevde bitterhet ytteligere.
 
  • Like
Reaksjoner: Ols
Hei

Jeg har tenkt å lage denne i en 18l kjele (15l batch) med spiralkjøler. Kan jeg da whirlpoolhumle rett etter kokestopp, for så å putte en star sanet spiralkjøler oppi kjeler og starte kjølinga?
 
Noen som har laget denne med stort hell og som kan poste oppskriften der humlen benevnes med gram pr. liter? Jeg greier ikke å knekke koden i oppskriften: 88% humle i WP - 88% av hva? Og skjønner ikke hvordan IBU beregnes i WP.
 
Voss Oregonian er favoritt APAen min. Så den kjøper jeg alltid et glass av når jeg er på pub og jeg de har den.

Brygger BIAB, har ikke pumpe eller motstrømskjøler. Men slenger likevel min erfaring inn i tråden.

Min BIAB tilnærming var:

Batch Size 23L

Northern Brewer (alfa 9,6%)
Cascade (alfa 7,8%)
Citra (alfa 11,1%)

Først la jeg inn 10 minutters humla. Valgte mengde etter IBU på 3,5 for hver av de. Endte da opp med Cascade 14g (0,6 g/l - 8,05%) og Citra 10g (0,4 g/l - 5,75%)

Mengde Citra i "WP" var da rest, som ble 150g (6,5 g/l - 86,21%), tidspunkt for tilsettning var det siste jeg gjorde, kommer tilbake til dette.

Jeg kokte kun i 60min, bestemte mengde Northern Brewer etter IBU. Dette ble 4g ( o,2 g/l), 4,41 IBU i følge det gratis bryggeprogrammet jeg benyttet meg av. Rundet ned fordi jeg ønsket et litt mindre bittert øl.

Så gikk jeg tilbake til Citra WP tilsetning, og justerte tidspunktet på dette etter ønsket IBU. Da jeg har hatt litt varierende oppfatning av hvor bittert ølet har vært de gangene jeg har kjøpt det på pub, og jeg har likt det best de gangene jeg ikke har syntes det var noe fremtredende bittert, valgte jeg å gå for lavere IBU enn i oppskriften. Så jeg valgte tilsetningstidspunkt på 2min, noe som skulle gi 36,7 IBU.

Slik ble humleskjemaet seende ut i g/l.

Northern Brewer 0,2 g/l 60 min
Cascade 0,6 g/l 10 min
Citra 0,4 g/l 10 min
Citra 6,5 g/l 2 min
Citra 1,8 g/l tørrhumle

Og så skjærte alt seg. Effektiviteten gikk rett i dass, så endte med en OG på 1,048. Fikk høyere utgjæringsgrad en det som er opplyst på White Labs sine sider, havnet på en FG på 1,010. Hadde AAAAALLT for mye gips i, begynte å prikke i ganen og tunga når jeg drakk ølet, Dette ga seg heldigvis når det fikk sedimentert seg i fatet og jeg hadde tatt meg noen øl. Mistenker også at bryggeprogrammet jeg benyttet meg (Brewmate) oppgir alt for høy IBU verdi for Citra WP tilsetningen på 2 min. Brewmate oppgir IBU på 27,83, mens IBU calculator på Brewer's Friend gir 15,32 IBU. Så siden OG og FG ble lavere, burde ølet vært mer bittert.

Jeg synes jeg ikke fikk nok humlearoma og -smak i ølet, så jeg tror jeg skal gjøre noen endringer med humleskjemaet. I tillegg skal jeg bytte bryggeprogram, og gå for en høyere IBU neste gang. Å flytte Citra WP til 4 min ville gitt meg et øl på 42-43 IBU, dette er Brewmate og Brewer's Friend kalkulatoren rimelig enig i. Så hvis jeg gjør dette neste gang, slenger jeg nok litt ekstra Citra oppi kjelen på 2-1-0 min for å se om det kan gi litt mer aroma.
 
Voss Oregonian er favoritt APAen min. Så den kjøper jeg alltid et glass av når jeg er på pub og jeg de har den.

Brygger BIAB, har ikke pumpe eller motstrømskjøler. Men slenger likevel min erfaring inn i tråden.

Min BIAB tilnærming var:

Batch Size 23L

Northern Brewer (alfa 9,6%)
Cascade (alfa 7,8%)
Citra (alfa 11,1%)

Først la jeg inn 10 minutters humla. Valgte mengde etter IBU på 3,5 for hver av de. Endte da opp med Cascade 14g (0,6 g/l - 8,05%) og Citra 10g (0,4 g/l - 5,75%)

Mengde Citra i "WP" var da rest, som ble 150g (6,5 g/l - 86,21%), tidspunkt for tilsettning var det siste jeg gjorde, kommer tilbake til dette.

Jeg kokte kun i 60min, bestemte mengde Northern Brewer etter IBU. Dette ble 4g ( o,2 g/l), 4,41 IBU i følge det gratis bryggeprogrammet jeg benyttet meg av. Rundet ned fordi jeg ønsket et litt mindre bittert øl.

Så gikk jeg tilbake til Citra WP tilsetning, og justerte tidspunktet på dette etter ønsket IBU. Da jeg har hatt litt varierende oppfatning av hvor bittert ølet har vært de gangene jeg har kjøpt det på pub, og jeg har likt det best de gangene jeg ikke har syntes det var noe fremtredende bittert, valgte jeg å gå for lavere IBU enn i oppskriften. Så jeg valgte tilsetningstidspunkt på 2min, noe som skulle gi 36,7 IBU.

Slik ble humleskjemaet seende ut i g/l.

Northern Brewer 0,2 g/l 60 min
Cascade 0,6 g/l 10 min
Citra 0,4 g/l 10 min
Citra 6,5 g/l 2 min
Citra 1,8 g/l tørrhumle

Og så skjærte alt seg. Effektiviteten gikk rett i dass, så endte med en OG på 1,048. Fikk høyere utgjæringsgrad en det som er opplyst på White Labs sine sider, havnet på en FG på 1,010. Hadde AAAAALLT for mye gips i, begynte å prikke i ganen og tunga når jeg drakk ølet, Dette ga seg heldigvis når det fikk sedimentert seg i fatet og jeg hadde tatt meg noen øl. Mistenker også at bryggeprogrammet jeg benyttet meg (Brewmate) oppgir alt for høy IBU verdi for Citra WP tilsetningen på 2 min. Brewmate oppgir IBU på 27,83, mens IBU calculator på Brewer's Friend gir 15,32 IBU. Så siden OG og FG ble lavere, burde ølet vært mer bittert.

Jeg synes jeg ikke fikk nok humlearoma og -smak i ølet, så jeg tror jeg skal gjøre noen endringer med humleskjemaet. I tillegg skal jeg bytte bryggeprogram, og gå for en høyere IBU neste gang. Å flytte Citra WP til 4 min ville gitt meg et øl på 42-43 IBU, dette er Brewmate og Brewer's Friend kalkulatoren rimelig enig i. Så hvis jeg gjør dette neste gang, slenger jeg nok litt ekstra Citra oppi kjelen på 2-1-0 min for å se om det kan gi litt mer aroma.

Hvis du kjøler ned til 60c, hiver oppi humla da og snurrer litt på det så får du mer aroma og trenger ikke tenke på bitterheten denne tilsetningen gir. Men for skikkelig aroma så må du tørrhumle.
 
Mange takk. Da blir jeg til å fordele 88% WP addition fra 10 min til 0 min, og en god del etter at det er kjølt ned til 60 grader celsius.
 
Du kan legge til "nok" ved ti min, resten som WP@60C og pluss på tørrhumle, passe failsafe hvis du vil ha frem humle i en APA/IPA synes jeg. Samt bitterhumle da.
 
Voss Oregonian er favoritt APAen min. Så den kjøper jeg alltid et glass av når jeg er på pub og jeg de har den.

Brygger BIAB, har ikke pumpe eller motstrømskjøler. Men slenger likevel min erfaring inn i tråden.

Min BIAB tilnærming var:

Batch Size 23L

Northern Brewer (alfa 9,6%)
Cascade (alfa 7,8%)
Citra (alfa 11,1%)

Først la jeg inn 10 minutters humla. Valgte mengde etter IBU på 3,5 for hver av de. Endte da opp med Cascade 14g (0,6 g/l - 8,05%) og Citra 10g (0,4 g/l - 5,75%)

Mengde Citra i "WP" var da rest, som ble 150g (6,5 g/l - 86,21%), tidspunkt for tilsettning var det siste jeg gjorde, kommer tilbake til dette.

Jeg kokte kun i 60min, bestemte mengde Northern Brewer etter IBU. Dette ble 4g ( o,2 g/l), 4,41 IBU i følge det gratis bryggeprogrammet jeg benyttet meg av. Rundet ned fordi jeg ønsket et litt mindre bittert øl.

Så gikk jeg tilbake til Citra WP tilsetning, og justerte tidspunktet på dette etter ønsket IBU. Da jeg har hatt litt varierende oppfatning av hvor bittert ølet har vært de gangene jeg har kjøpt det på pub, og jeg har likt det best de gangene jeg ikke har syntes det var noe fremtredende bittert, valgte jeg å gå for lavere IBU enn i oppskriften. Så jeg valgte tilsetningstidspunkt på 2min, noe som skulle gi 36,7 IBU.

Slik ble humleskjemaet seende ut i g/l.

Northern Brewer 0,2 g/l 60 min
Cascade 0,6 g/l 10 min
Citra 0,4 g/l 10 min
Citra 6,5 g/l 2 min
Citra 1,8 g/l tørrhumle

Og så skjærte alt seg. Effektiviteten gikk rett i dass, så endte med en OG på 1,048. Fikk høyere utgjæringsgrad en det som er opplyst på White Labs sine sider, havnet på en FG på 1,010. Hadde AAAAALLT for mye gips i, begynte å prikke i ganen og tunga når jeg drakk ølet, Dette ga seg heldigvis når det fikk sedimentert seg i fatet og jeg hadde tatt meg noen øl. Mistenker også at bryggeprogrammet jeg benyttet meg (Brewmate) oppgir alt for høy IBU verdi for Citra WP tilsetningen på 2 min. Brewmate oppgir IBU på 27,83, mens IBU calculator på Brewer's Friend gir 15,32 IBU. Så siden OG og FG ble lavere, burde ølet vært mer bittert.

Jeg synes jeg ikke fikk nok humlearoma og -smak i ølet, så jeg tror jeg skal gjøre noen endringer med humleskjemaet. I tillegg skal jeg bytte bryggeprogram, og gå for en høyere IBU neste gang. Å flytte Citra WP til 4 min ville gitt meg et øl på 42-43 IBU, dette er Brewmate og Brewer's Friend kalkulatoren rimelig enig i. Så hvis jeg gjør dette neste gang, slenger jeg nok litt ekstra Citra oppi kjelen på 2-1-0 min for å se om det kan gi litt mer aroma.

Hvor mye gips var alt for mye gips?
 
Har brygget denne fire ganger. Tilsetter humlen på ca. 90-92 grader i ca. 10 minutter. Beregner da at jeg får ca. 10% utbytte av humlen. Derfra regnet jeg meg fram til hvor mye humle som skal til for at dette skal avgi 35IBU som oppgitt i oppskriften.
 
Tilsatte 10 ml. Sjekket på internett hvor mye som var annbefalt, og på turen bort til kjelen hadde jeg mangedobblet det i hodet mitt.

10ml, som i 2 teskjer? Det virker jo ikke så enormt mye. Har du ikke mykt vann fra før? Sånn for Oslovann så skal 2 teskjer (8 gram) være bra for veldig humlete øl.
 
Sist redigert:
Hadde et tomt gjærnæringsrør som jeg brukte til å måle opp med, men kan kanskje være rundt to spiseskjeer. Brygget både Voss Oregonian klone og Cascadian Dark Ale, i følge bryggeloggen hadde jeg 10ml i begge. Gipsen var veldig tydelig i begge ølene, for de første 3-5 literene.

Mitt bryggevann er veldig fattig på kalsium, har ikke eksakte tall men det er poengter i vannrapporten til kommunen.

Så med mindre jeg har notert feil i bryggeloggen, hadde det negativt utslag på mitt øl med de mengdene.
 
I found this article helpful when planning this recipe: http://byo.com/aging/item/2808-hop-stands

I plan on using 53 gr of 13.7% Citra in a high-temp hop stand (95-88C) for 15-20 minutes before chilling, which usually takes me an additional 20 minutes. Assuming 10% utilization, this should be (close to) equal to a 15 min boil addition in BeerSmith, yielding ~35 IBUs
 
Why do a high temp hop stand?

And regarding the article, which says no isomerization happens above 79c, from own experiences thats BS. I'd say you want to go as low as 60 something C To not pull out IBUs.
 
You mean no isomerization below 79 C? "A hop stand in the 160–170 °F (71–77 °C) range will basically shut down the alpha acid isomerization reaction (..)"

I was planning a high temp hop stand in order mimic Voss' process as closely as possible and achieve the desired IBUs, but yes, a lower temp stand is interesting as well
 
Why do a high temp hop stand?

And regarding the article, which says no isomerization happens above 79c, from own experiences thats BS. I'd say you want to go as low as 60 something C To not pull out IBUs.

If you have a plate chiller and don't want to sit around waiting for the temperature to drop then flameout temperature hop stands are understandable. It's also useful as a late hopping only technique if you want your IBUs from that.
 
Tilbake
Topp