Belgisk hveteøl Wit

Jeg har også en wit stående med samme problem, har ikke vært i tvil om at den skal beholdes. En litt alkohol svak wit i sommervarmen blir bra.
Men har et spørsmål som da også er relevant for deg er, hva med karbonering ? Vil høy FG påvirke CO2 utviklingen i ølet, normalt bruker jeg 8 gr. pr. liter i wit. Noen som har en erfaring, eller en måte å justere sukkermengde i forhold til FG ?
 
Hvis det ikke er mer gjærbare sukkerarter i ølet, vil det ikke påvirke. Da er det tilsatt sukker som gir deg kullsyre i ølet. Det er når ølet ikke er ut gjæret, det er et problem.

Edit:
Dog blir det nok litt mindre co2 i utgangspunktet, da det vil være litt mindre etter flasking. Hvor signifikant dette er, tviler jeg på. Kanskje økt litt på sukkermengden, hvis du ikke tvangskarbonerer. 0.5 g pr liter?

Legger ved en tabell som jeg hadde, husker ikke hvor jeg fant den.
 

Vedlegg

  • Sukkertabeller.pdf
    119,3 KB · Sett: 24
Sist redigert:
Ville ikke tatt hensyn til co2 i ølet etter gjæring med mindre du dypper en flaske i gjæringskaret, tilsetter sukker og korker.

Masse co2 går tapt idet man flasker.
 
Den smaker jo godt så hvorfor vil du kaste den? Et godt lettøl er ikke å forakte.
Men bryr du deg ikke om lettøl og alternativet er å tømme ut så kan du gjøre et forsøk med å tilsette Belle Saison.
Blir vel ikke typeriktig, men godt og høyere ABV kan bli resultatet. Antar du har forsøkt å løfte gjæringstemperaturen samt få gjæren opp igjen.
Mesking på 70C kan være noe av forklaringen. Selv har jeg mesket på 71C i håp om å få lav utgjæring men lykkes ikke så godt som du.
Hvilken gjær brukte du?

Brukte safbrew t-58. Dryssa en pose i hvert gjeringskar. Dere har i alle fall overbevist meg om at alt ølet skal spares :)

En annen ting som ikke var helt etter boka var at maltet rakk å ligge 3 uker mellom knusing og brygging. Rart at batch 1 ble såpass bra hvis problemet lå her.

Men folkens... hva gjør jeg? Har ikke rørt i gjæringskarene eller gjort noe annet fiksfaks etter bryggedagen. I dag målte jeg 1.016 i batch 1 og fortsatt 1.030 i batch 2.
 
Er det noe som tilsier at du ikke kan tilsette ny gjær? Om det er bare ugjærbare sukkerarter igjen så ser du jo det på SGen, og da er det vel ikke annet igjen å gjøre enn å flaske. Du får ihvertfall eliminert gjæren som feilkilde.....
 
Jeg har brukt 2 pakker rehydrert s-33 gjær så det blir gjerne ikke helt likt, men startet gjæringen på 18,5 grader økte jevnt til 20,3 på 2 dager under stormgjæringen.
Etter 7 dager var SG på 1028 , økte da til 21,4 grader over et par dager uten at det skjedde noe særlig endring, stoppet stabilt på 1025.
Så satte jeg tempen opp til 21,7 på den 15 dagen og da STARTET gjæring igjen.
Jeg gjorde ingen andre endringer enn å øke temp... Økte videre opp til 22 grader, som er angitt som maks for S-33.
Etter 18 dager er SG på 1020 og det plopper ennå.
 
Anyone: Har lyst å prøve denne, men har aldri brukt appelsinkall før. Rasper man kun av det oransje eller bruker man hele skallet?
 
Anyone: Har lyst å prøve denne, men har aldri brukt appelsinkall før. Rasper man kun av det oransje eller bruker man hele skallet?

Rasper. Og bare det gule/oransje. Den siste delen er ganske viktig. Tro meg... Brukte endel for mye av skallet i den første hvete ølen, og den kalte vi bare PÅSKEØL og lata som det var kjempe godt. Smakte bare appelsin..
 
Noen som har erfaring/oppskrift med Belgisk Wit tilsatt honning. Anbefalt mengde honning? I kok eller sekundær? Tips?
 
Jeg har ikke prøvd wit, men har gjort en english pale ale med honning. Vi tilsatte honning etter 3 dager, 500 gram på 20 liter. Jeg kunne brukt mer. :D
 
Tilbake
Topp