30 liter ølfat

Nå kom jeg plutselig på at jeg har evig mange tomme ølfat merket Aass bryggerier stående i bakgården. I tillegg har jeg jo haugevis av koblinger, anstikk og så videre. Er det noen som har erfaring med slike fat? Jeg ser for meg at en kan vaske de med å pumpe vann inn gasstilkoblingen på anstikket og fylle fatet på den måten før en trykker det ut igjen. Det må jo være en god måte å rense fatet på eller er jeg helt på jordet nå?
 
Det er nok det som er bryggerimetoden.
Har du mulighet til å skru av slangekoblingene slij at du får ut tilbakeslagsventilene går det ganske for å fylle dem, deretter kan du sette på gass og presse ut steriliseringsvesken slik som du presser ut øl.
 
Nå tenker du på tilbakeslagsventilen på anstikket? Det er ikke noe problem. Høres ut som dette kan være løsingen jeg ser etter.
 
JoachimH skrev:
Nå tenker du på tilbakeslagsventilen på anstikket? Det er ikke noe problem. Høres ut som dette kan være løsingen jeg ser etter.

Det stemmer.
Litt reklame for videoen jeg laget:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3715.0.html
 
Fascinerende! Tror at jeg strengt tatt ikke behøver å skru opp fatene siden jeg bare skal rense de, bruke de en gang og leverer de tilbake til bryggeriet og deres profesjonelle vaskeutstyr. Så tar jeg "nye" neste gang jeg skal fylle på fat. Du som har litt erfaring med dette, pleier du å gjære på fatet eller karbonere kunstig? Hva er holdbarheten på fatet etter at det er åpnet? I baren regner vi med ca en uke med vanlig pasteurisert industripils.
 
OK, jeg skjønner :)

Holbarheten kommer ann på rensligheten/desinnfiseringen, kobler du til sterilt fat og utstyr så holder det til det er tomt, nesten uansett hvor lang tid det tar.
Plages du og må av og på med koblingen (fatkoblingen/slanger etc.) så korter du ned tiden til noen mnd., i verste fall uker.

Forstår du jobber i pub, da slipper du å tenke på dette, du må følge reglene, er det ikke maks. tre uker du har på å tømme et fat.

Går en pub konkurs og noen starter opp igjen får de gjerne med innfisert øl på kjøpet ;(
 
Jeg tror pasuteurisert øl blir dårligere før upasteurisert, for en merker godt nedsatt kvalitet på et ølfat som har stått tilkoblet i en uke eller mer. Ikke at det skjer hos oss, men man får jo avogtil noen forferdelige øl servert på kaffebarer eller lignende. Men tydeligvis er ikke dette et problem for hjemmebrygg. Summa summarum så ser det ut som det er lettere for meg å bruke 30l fat enn cornelius. Antar du fyller fatet opp med co2 etter fylling for å tømme det for luft?

Nå fikk jeg litt lyst til å bygge en kegerator også.
 
JoachimH skrev:
Antar du fyller fatet opp med CO2 etter fylling for å tømme det for luft?

Det skjer nok før ølfylling, fult fat med steriliseringsveske blir tømt ved å presse det ut med Co2.
Så når du deretter fyller det med øl så får ølet kun kontakt med Co2, så må trykket økes siden vi snakker om kunstig karbonering.
 
Ah, smart! Hvordan fylle du egentlig fatet best, lar det renne fra gjæringsdunken og ned i fatet via et standard anstikk?
 
jeg brukte trakt og hevert sist gang. det gikk bra i starten, men da fatet begynner å fylle seg opp ble det vanskelig. det begynte å renne sakte, og jeg måtte riste på fatet. neste gang skal jeg bruke kran på gjærfatet, og slangenippel, slik at det er tett. jeg vurderer og å lage en løsning med pumpe som trekker luft(co2) fra fatet slik at fyllingen går fortere
 

Vedlegg

  • 130120101225.jpg
    96,3 KB · Sett: 379
Du har knapt fall på de siste literene dine, så å sette gjæringskaret på et høyere bord / stol eller bygge opp med bøker ville nok hjelpe deg en del på fyllehastigheten, og da spesielt på de siste literene  :)
 
Tror ikke den pumpa er egnet til luftpumping, at du kan starte den med luft i til vesken kommer er en helt annen sak, den vil nok bli varm med bare luft.
Koble slangen på slangenippelen og la det ta den tid det tar foreslår jeg.
 
Tilbake
Topp