Innføring i Corneliusfat

Hei og takk for sist alle sammen!

Kompisen min Kenneth skal gifte seg og vi skal brygge øl til evenementet. Da vi ikke gidder vaske 300+ flasker skal vi kjøpe inn corneliusfat og gjøre det enkelt. Skal i tillegg ha et fat stående hjemme slik at far kan ta seg en øl etter endt arbeidsdag.

1. Vaske fatet, desinfisere (med klorin?), fylle øl og så trykke ut luften i fatet med co2. Korrekt?
2. Jeg skjønner det slik at ølen holder seg lenge hvis en bare sørger for at fatet står med co2 på mellom tappingene. Korrekt?
3. Naturlig vs kunstig karbonering. Hva anbefales fra et holdbarhet og transportsynspunkt?
4. Pumpe ølet ut med engelsk håndpumpe eller trykke det ut med co2. Hva er best for holdbarheten?

Takker og bukker!
 
Nå første gangen er den en 5% Pale Ale, men vi kommer jo gjerne til å fortsette med andre øltyper.
 
JoachimH skrev:
Hei og takk for sist alle sammen!

Kompisen min Kenneth skal gifte seg og vi skal brygge øl til evenementet. Da vi ikke gidder vaske 300+ flasker skal vi kjøpe inn Corneliusfat og gjøre det enkelt. Skal i tillegg ha et fat stående hjemme slik at far kan ta seg en øl etter endt arbeidsdag.

1. Vaske fatet, desinfisere (med klorin?), fylle øl og så trykke ut luften i fatet med CO2. Korrekt?
2. Jeg skjønner det slik at ølen holder seg lenge hvis en bare sørger for at fatet står med CO2 på mellom tappingene. Korrekt?
3. Naturlig vs kunstig karbonering. Hva anbefales fra et holdbarhet og transportsynspunkt?
4. Pumpe ølet ut med engelsk håndpumpe eller trykke det ut med CO2. Hva er best for holdbarheten?

Takker og bukker!

1. Desinfisering med kokende vann er enklest, og du slipper å skylle etterpå. 3-5 liter kokende vann per fat, rist det og la det stå et kvarter riktig vei før du rister det og setter det et kvarter på hodet. Press så ut vannet med CO2, så får du kokende vann gjennom ut-ventilen, og ølet kommer i minst mulig kontakt med O2 ved fylling. I tillegg kan du slippe opp sikkerhetsventilen 2-3 ganger etter fylling, hvis du har startet å presse inn på CO2, for å få ut eventuell luft.
2. Du trenger ikke å la det stå trykk på annet enn ved tapping av flere øl.
3. Holdbarheten burde i utgangspunktet være den samme, men skal du kjøre rundt på det, vil du ikke virvle opp noe (eller ihvertfall minimalt) med kunstig karbonert øl.
4. Ved bruk av håndpumpe slipper du samtidig inn O2, så holdbarheten vil være bedre med CO2, men det kan føre til spennende smaker ved bruk av håndpumpe over noen få dager.
 
JoachimH skrev:
Ok, takk for det. Da blir det nok neppe håndpumpe, selv om det nok hadde vært finest.

Så lenge du kommer til å drikke opp ølet innen noen dager går det nok veldig fint, men over lengre tid risikerer du utpreget oksidering og muligens infeksjoner.
Har bare noen få ganger drukket øl fra cask, men en av fordelene som blir nevnt er at ølet utvikler seg over disse dagene og vil ha forskjellig karakter (i positiv forstand) som følge av en viss oksidering. Er det bryllupet du tenker på, er det bare positivt, hvis du regner at ølet går med iløpet av helga.
 
Vi har faktisk to øl på cask på Naboen (et sted jeg er involvert). Vi får øl fra Kinn bryggeri på corneliusfat, to håndpumper fra Angram og en cask rebreather som etterfyller co2 på fatet. Ølet holder opp mot to uker etter at det er åpnet, men etter det begynner man å merke at kvaliteten går ned. 
 
Tilbake
Topp