Bryggertabber

Jeg tenkte mer på om du SÅ noen midd


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er klar over det, og skjønte utmerket godt hva du mente :p Midd er så små at jeg tror det er vanskelig å oppdage en midd eller to som har kvernet rundt i magnetrøreren en stund.

Det jeg spurte om var om noen vet om man på generell basis kan se om en starter er infisert, akkurat som man i mange tilfeller kan se at et øl er infisert, ved at det legger seg et belegg på ølet i gjæringsdunken.
 
Sist redigert:
Det er noen ting som jeg ble klar over I går.
- Det er farlig når man blir så trygg på seg selv at det går rutine i ting!
-Gjæringskarene til Speidel er av god kvalitet!

Dette bildet er tatt ca ti timer etter tapping, og korken skulle av og byttes til gjærlås etter jeg hadde fraktet den 7 meter var planen. Dette ble da glemt. Skal bli artig å se hvordan dette ender, om det blir en ferdig karbonert wit som kommer ut! :) Sikkert ingen som har erfaring vil jeg tro!? :)

Gjærlås.JPG
 
Fluer og pakninger I øllet, det er bare småtterier iforhold til hva jeg fant I gjæringskaret idag da jeg skulle vaske det; Ser at det er en forhøyning I gjærkaka og stikker handa nedi, og til min forskrekkelse er det 10-pakningen med AAA batterier som forsvant for et par uker siden!!! Komplett ufattelig hvordan den har havnet I bøtta!!!.. Hadde allerede smakt på øllet og notert meg en litt syrlig smak, usikker på hva cadmium, litium etc smaker, men dodraugen fikk seg en god fest; 46 halvlitre I sluken!!!
 
Åpnet forsiktig et toliterglass med slurry som var for gammel. Føre var ble genisteken utført utendørs. Forsiktig hjelper ikke. Spruta en gul grønn gusje over hele meg, mens 4 åringen i huset pekte og holdt på å le seg ihjel. Makan til trykk har jeg aldri sett før. Neste gang vil jeg behandle slurry som udetonerte granater fra 2 verdenskrig. Jeg skal legge den i en bunker og skyte beholderen fra en behørlig avstand.
 
Mekket gjærstarter på kjøkkenet, og passer på å gjøre alt etter alle kunstens regler, med spraying av Starsan på alt. Etter at vørteren og gjæra har funnet veien opp i Elenmeyerkolben fikk magneten en siste sprut, og gikk oppi kolben den også. Da ser jeg at jeg har faktisk to sprayflasker på kjøkkenbenken, en med Starsan og en med Jif Universal.... Det _kan_ tenkes at magneten fikk en dusj med Jif Universal og ikke Starsan..

Hva vil det evt gjøre med starteren? Pælme hele skiten, eller tåler gjæra litt utradisjonell "desinfeksjon"?


HansKr...
 
Tjaaaaa
Hvis det ser ut som du får gjærvekst i kolben kaaan det ko gå bra. Kanskje det var starsan, så du får bare gi den et døgn å se .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
image.jpg
Tips til alle dere med spiralkjøler!
Følg med hvor "ut" vannet går!
Mitt landet rett på foten, og fy f#%n så varmt!
 
Har lært. Forsøkte med 2hg blylodd på enden. Glad vasken og benkeplata av granitt kom fra det uten skade.
Fortøyer slangeenden som om det var meldt orkan nå :)
 
Jeg har fått erfart att det vannet som kommer ut er varmt.Det var i august i fjor,det var første fullkornbrygg.Fikk noe på handa og leggen da jeg starta kjølingen.Det som var verst var att jeg hade sjårs på meg.Og vekket hele huset med et språk som ikke hører hjemme her.Så ikke bruk det en bryggedag.Så nu er det en ildfastskål opp på slangen
 
Dette begynner strengt tatt å bli like mye "bryggerutine" som "bryggertabbe" når det brygges med WLP530 og en litt for grådig brygger... Legg merke til det deformerte lokket. Dette ble en halvtimes vaskejobb.

2015-05-10%2018.08.10.jpg
 
Dette begynner strengt tatt å bli like mye "bryggerutine" som "bryggertabbe" når det brygges med WLP530 og en litt for grådig brygger... Legg merke til det deformerte lokket. Dette ble en halvtimes vaskejobb.

Skal brygge med WLP530 denne helga, og har hørt om voldsomme gjæringer. Hvor stor er bøtta di og hvor stor er batchen? Hvor mye hadde du altså å "gå på" i gjæringskaret? Hvilken øl, hvor mye OG, og hvor mye gjær? ;) Takk for svar! :p
 
Skal brygge med WLP530 denne helga, og har hørt om voldsomme gjæringer. Hvor stor er bøtta di og hvor stor er batchen? Hvor mye hadde du altså å "gå på" i gjæringskaret? Hvilken øl, hvor mye OG, og hvor mye gjær? ;) Takk for svar! :p

Fylte bøtta idiotisk full... 26l på 30l bøtte. Har hatt samme problemet tidligere med kun 22l i samme bøtte. Hvis du gjærer et sted hvor det ikke flyr masse uting i lufta (feks inne i et kjøleskap) så kan jeg anbefale å rett og slett droppe lokket, eller bare legge det løst oppå.

Ølet er basen for en dubbel. 50/50 pils/pale, OG 1.054. Etter stormgjæring skal det oppi en god dose mørk sirup.

Gjæren var utsolgt tidligere i uka, så jeg rakk ikke noen starter. Kjørte i stedet oppi 3 blodferske rør.
 
Tilbake
Topp