Pils vil ikke gjære?!

@amatøren : Takk for gode innspill. Må ut i bryggeboden og sjekke, får ikke gjort det i kveld. Kommer tilbake i morgen med svar.
@Forvirret : Interessant å høre dine erfaringer ift å pitche opptil 6 pakker. Du mener altså at to pakker kan være for lite til 25 liter på 10 grader, og særlig dersom gjæren er gammel? Den var imidlertid ikke gammel. Husker ikke produksjonsdato nå, men husker at jeg sjekket og at det var ok. Butikken oppbevarer den i kjøleskap.
 
Hva jeg mener og tror skal du ikke ta så høytydelig.
Hvis @Gahr og Fermentis mener det er greit så er det nok det.
Igjen, jeg tror som amatøren at du skulle ha sett liv nå. Også med to (friske) pakker.
 
Neida, tok det ikke høytidelig. Derimot tok jeg det som et fornuftig innspill jeg hadde lyst til å spille videre på ;-) Tror ikke @Gahr eller Fermentis egentlig sa noe om gjærmengden her. Summa summarum: Du har nok rett i at jeg burde sett liv til nå. Jeg har bare vanskelig for å forstå hva som har gått galt. Og dersom tilfellet er at den nå våkner til live etter en natt på 12 grader, er jeg spent på hvordan gjæringen vil forløpe seg derfra.
 
Nå har den stått på 12-13 grader i snart ett døgn. SG fremdeles samme som OG, altså 1.050. Ingen bobling. Ser slik ut i toppen av karet: ImageUploadedByTapatalk1430652813.677789.jpg

Hydrometeret ser ut til å fungere.

Hva nå? Alt håp ute?
Døgn 6 nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bare grubler litt her Klaus:
På Fermentis sine sider står det at man skal øke gjærmengde under 12 grader. Se bilde. Ikke sikker på om dette er årsak altså, siden jeg har null erfaring med pils-brygging. Ikke lekkasje i O2 opplegget ditt heller? image.jpg
 
Du har et poeng der. Jeg pitchet 2 pakker uten å tenke meg om (25 liter). Sikkert for lite. Dog, ingenting har skjedd når jeg nå har økt temp til 12-14 grader i over et døgn heller. Er det noen måte å redde dette på? Pitche inn mer gjær eller bare helle hele batchen i dass?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oksygeneringen min er forøvrig fail proof. Har god kontroll på dosering, og det bobler godt rundt brusesteinen under tilsetning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
2 poser er nok til 22 liter. På bildet ser det vel ut som helt grei gjæring? Mener å kjenne den igjen som 34/70.
Slapp av og mål SG om etpar uker.
 
Du har et poeng der. Jeg pitchet 2 pakker uten å tenke meg om (25 liter). Sikkert for lite. Dog, ingenting har skjedd når jeg nå har økt temp til 12-14 grader i over et døgn heller. Er det noen måte å redde dette på? Pitche inn mer gjær eller bare helle hele batchen i dass?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sånn som jeg har forstått det så er ikke gjæringen så voldsom på lave temp og tar forholdsvis lang tid sammenlignet med Ale. Så veldig i tvil hva jeg ville gjort i ditt tilfelle.
 
Tja, det finnes jo metoder for hurtigfermentering av pils, der man begynner på 9, gradvis opp til feks 18, så cold crasher..alt i løpet av 2 uker. Så det skal jo gå an å oppnå forventet FG i løpet av kort tid også.

MEN: Nå har jeg hevet temp til 14 grader og da begynte det å boble. Hva nå? Tør jeg senke til 9 igjen, eller vil gjæren gå i dvale igjen da? Og hvis jeg fortsetter på 14, hva skjer da med ølet? Regner med det ikke blir en crispy pils lengre, men... Hva hadde dere gjort videre her?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis SG ikke har sunket ifht OG frem til det ble satt opp til 14c så har den vel egentlig ikke "startet" kjølig.

Synes det virker merkelig. Jeg var på nippet til å spørre om det ikke står igjen et lite glass med rehydrert gjær på benken der du brygger.
 
Godt poeng. Og ja, man skulle kanskje tro at gjæren stod igjen på benken, men den gjør altså ikke det... Veldig merkelig dette, indeed. Tipper ølet blir merkelig også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Godt poeng. Og ja, man skulle kanskje tro at gjæren stod igjen på benken, men den gjør altså ikke det... Veldig merkelig dette, indeed. Tipper ølet blir merkelig også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan endte dette og hvordan ble ølet?
Jeg er spent siden jeg selv sliter med et brygg som ble satt søndag og ikke har startet gjæring ennå (etter 3 døgn)... Pils, satt på 10 grader, satt opp til 12 grader i går, OG 1.046 SG i dag hvis jeg er veldig snill 1.044, men sannsynligvis ikke endring i det hele tatt...
 
Sliter med samme problem. Straks to døgn gått. Plenty med gjær, pitchet på 13 grader før den på ca 5 timer kom til ønsket gjæringstemp 10 grader. Vurderer å røre litt i bunn av karene og la gjæren fordele seg i vørteren (ligger nå som et ca 4 mm tykt lag over truben). Eller er dette dumt?
 
Tilbake
Topp