Hvor lang tid bruker du på hele prosessen?

Kommer an på type øl. Lyse ales gjærer jeg i to uker, så tar tvangskarbonering en uke, flaskekarbonering 2 uker. Lager gjærer jeg i tre uker også skal de ha en lager periode på 1-3mnd. Mørke ales har også godt av en modningsperiode etter karbonering.

Tipper trådstarter lurte på den aggregerte faktiske arbeidstiden, ikke venting og modning :) Hvis ikke så er jeg bekymret for IPA'en hans som tok 5 timer :p;)
 
Jeg regner 10 timer pr 20-25 l batch. Inkluderer brygging, vasking, flasking, etikettering, alt unntatt drikkingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lage oppskrift 1t+, lage gjærstarter 1,5t, kverning/måle opp humle/klargjøring til bryggedag 1,5t, selve bryggedag 6-8t, rengjøring av flasker 1t+, selve flaskingen 2-4t. Så alt fra 14-20t?
 
Lage oppskrift 1t+, lage gjærstarter 1,5t, kverning/måle opp humle/klargjøring til bryggedag 1,5t, selve bryggedag 6-8t, rengjøring av flasker 1t+, selve flaskingen 2-4t. Så alt fra 14-20t?

Her bør det være rom for å gjøre noe enklere tenker jeg, men for all del; har du et døgn til overs...så.
 
Forenkling går mest på utstyret synes jeg. for min del så var det det å delvis automatisere skylleprosessen med en nivåsensor som fikk bryggedagen til å gå fra ok til behagelig.
 
Jeg bruker ca 8 timer fra start til alt er vasket og ryddet vekk. 60 min mesk, 90 min kok og 60-90 min for at trub/humle skal legge seg i ro før jeg tapper.
Vil ikke infeksjonsfaren øke betraktelig med de 60-90 min før tapping?
 
Har lokk over så tviler på risikoen øker betraktelig. 28 brygg så langt og ingen infeksjoner tyder på at det funker for meg iallefall.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Har du tett lokk som er tilpasset karet og tar du ut kjøleutstyret før du lar det stå?
 
Har du tett lokk som er tilpasset karet og tar du ut kjøleutstyret før du lar det stå?
Speidel 50 liter, så lokket er tilpasset, med 2 små luftehull. Tar ut kobberspiralen etter vørteren er avkjølt.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Speidel 50 liter, så lokket er tilpasset, med 2 små luftehull. Tar ut kobberspiralen etter vørteren er avkjølt.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Har en bratberg, som har et 1 cm luftehull, burde jeg i så fall dekke det til?
 
Jeg har ikke gjort det, men hvis du får sove bedre om natten pga det så det bare å kjøre på :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp