Hvordan rengjører dere etter brygging?

gle1

Norbrygg-medlem
Etter jeg fikk pumpe, temperaturstyring med PID og varmeelement er det litt mer å vaske enn når jeg kun hadde kran på gryta. Derfor lurer jeg på hvordan dere vasker etter dere er ferdig utenom vasking med en skånsom svamp der man kommer til i gryta. Er det full demontering, eller kjører dere bare igjennom med kokende vann og star-san blanding?
 
Jeg fyller gryta med vann og pwb og lar det stå til dagen etter. Da er det lett og bruke en svamp til og rengjøre. Små ting går i oppvaskmaskina. Pumpa demonterer jeg og rengjør for hånd. Dette er en 20l speidel
 
Resirkulerer en god halvtime med varm PBW-løsning. Vasker med oppvaskkost der jeg kommer til i kjelen. Resirkulerer til slutt med varmt, rent vann. Ferdig! Gryte, slanger, rørkoblinger og pumpe rene og pene. Løse rørkoblinger som ikke er koblet på under resirkulering legger jeg oppi gryta med PBW.

Redigert: march-pumpe i mitt tilfelle.
 
Sist redigert:
Mer eller mindre samme prosedyre som Roger, men jeg har trekjelersopplegg og bruker oppvaskmaskinpulver. Skyller godt dagen etter og rengjør (speidel)pumpa for hånd. Jeg koker slangene før brygging igjen, men dette er sikkert ikke nødvendig...
 
Oppvaskmaskinpulver var ikke dumt! Alugryta mi liker ikke pbw, så da er det jo en god erstatter :)
 
Ja det skal fungere utmerket det så lenge man skyller godt, trenger jo ikke å stå over natta heller(selv om brygginga hos meg stort sett er ferdig halv to om natta grunnet legging av unger og div.)! Billigere enn PWB i alle fall. Jeg bruker billigsvamper fra KIWI som jeg kaster etter hvert brygg på selve "skuringen".
 
Tilbake
Topp