Vandregjær - kveik på farten?

Vi kan godt sende alle på tur for min del, men jeg tror det er greit å starte med én og se hvordan det går. Så kan vi sende én til etterpå når vi har mer kontroll på prosessen.

Men jeg tror vi kan konkludere nå at vi har nok interesse til at dette er verdt å gjøre.

Jeg kan levere et 50ml-glass til deg, Per Øyvind, neste gang jeg er i Oslo. Det vi må finne ut av er hvem du skal levere videre til, og hvordan de finner ut hvem de skal levere videre til, osv. Forslag på det punktet?

Det er jo bare å lage mange slants og sende ut til de som ønsker. Man må jo dyrke opp selv med spraymalt, men det er ikke helt den store jobben. Jeg kan godt bidra med en del 20ml og 50ml tubes.
 
Kveiken er fra de som lager øllet ved navn kupiškėnų “pivorių”. Jeg har akkurat brygget et råøl med den. Satt noe av den ferske gjæren på agar hvis interessen er der?
Aha. Bryggeriet heter Kupiškio Alus. Veldig bra bryggeri, selv om kvaliteten kan være litt ujevn. Så vidt jeg vet bruker ikke de kveik, så mest sannsynlig har du nå brygget råøl med Safale 004. Har du hørt noe om at de bruker kveik? Jeg kan prøve å sjekke, om du vil.
 
Det er jo bare å lage mange slants og sende ut til de som ønsker. Man må jo dyrke opp selv med spraymalt, men det er ikke helt den store jobben. Jeg kan godt bidra med en del 20ml og 50ml tubes.
Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har dyrket opp, og hvor mange pakker jeg har sendt i posten. Hvis vi legger sammen utgifter til utstyr, spraymalt, prøveglass og porto tipper jeg vi havner på i hvert fall 3000 kroner. I tillegg kommer alt arbeidet. Og da har jeg sagt nei til nesten alle som vil ha. Så én ting som er helt sikkert er at det er fullstendig uaktuelt at jeg gjør alt det der. Men du kan få gjøre det du, om du vil.

Jeg foreslår at vi starter med at jeg gir til Per Øyvind. Så sender Per Øyvind til den første som meldte seg i tråden her. Vedkommende sender til nr 2, osv. Hvis vi synes det går for tregt kan vi eventuelt gjøre det slik at alle sender videre til to andre. Det krever litt mer admin, men er fullt mulig å løse.
 
Melder meg som nr 2 etter Per Øyvind. Bor i Oslo / Høybråten og kan hente på Sofienberg
 
Sist redigert:
Aha. Bryggeriet heter Kupiškio Alus. Veldig bra bryggeri, selv om kvaliteten kan være litt ujevn. Så vidt jeg vet bruker ikke de kveik, så mest sannsynlig har du nå brygget råøl med Safale 004. Har du hørt noe om at de bruker kveik? Jeg kan prøve å sjekke, om du vil.

Hei igjen. Det var ikke bryggeriet sitt gjær, men en av de som jobbet der. Dyrket opp fra flaske fra privatbrygg.
 
Hei igjen. Det var ikke bryggeriet sitt gjær, men en av de som jobbet der. Dyrket opp fra flaske fra privatbrygg.
Oi! Kult! Da bør vi sende prøver til NCYC i England og NTNU i Trondheim. Er det noe du kan gjøre? Hvis ikke hadde det vært veldig bra om du kunne gitt en prøve til meg, så kan jeg sende videre.
 
Jeg kan levere et 50ml-glass til deg, Per Øyvind, neste gang jeg er i Oslo. Det vi må finne ut av er hvem du skal levere videre til, og hvordan de finner ut hvem de skal levere videre til, osv. Forslag på det punktet?
Litt set svart fra min side - si ifra neste du er i Oslo, så kan jeg ta imot og sende videre.

Foreslår at jeg sender videre til de 2 første som melder seg på forumet, og så sender de videre til 2 første som melder seg der igjen (for å få litt fart på spredningen i begynnelsen. Hvis så tråden dør litt ut og folk kommer og spør etter en periode der det ikke har skjedd noe, får de siste som mottok gjær ta opp igjen ballen.
 
Da tror jeg vi har en plan. Vi starter med Voss-kveiken (NCYC 3995, fra Sigmund Gjernes). Den skal altså pitches på 40 grader, og man bør helst holde gjæringskaret varmt. Jeg har isolert med liggeunderlag rundt og fleecegenser på toppen.

Jeg skal prøve å finne en dag neste uke. I verste fall uka etter.
 
Jeg foreslår at vi starter med at jeg gir til Per Øyvind. Så sender Per Øyvind til den første som meldte seg i tråden her. Vedkommende sender til nr 2, osv. Hvis vi synes det går for tregt kan vi eventuelt gjøre det slik at alle sender videre til to andre. Det krever litt mer admin, men er fullt mulig å løse.

At alle sender til to andre er nok lurt, for da sprer det seg raskere og det stopper ikke opp om en person bryter kjeden.
 
Høres spennende ut. Jeg tar gjerne imot litt kveik fra neste som dyrker opp. Kan hente i Oslo, Akershus.
Eller sendes, betaler selvfølgelig frakt.
Anders Refsahl
Jomfru Møllers vei 2
1540 Vestby
 
Jeg tar gjerne i mot en prøve på Voss kveiken. Dyrker selvfølgelig opp og sender videre. Dekker gjerne kostnadene.
Adresse er:
Claude Arne Adriaenssens
Husvollen 1
4517 Mandal

Dette er et vanvittig bra tiltak.
Kommer andre gamle gjær kulturer eller kveiken kulturer i sirkulasjon på samme vis er jeg veldig interesert i det også....

Hadde også vert supert hvis folk publiserte oppskrifter på produktene som kommer ut av dette....

Dette er veldig spennende.
 
Jeg tar gjerne i mot kveiken fra Voss. Bor i Oslo og kan godt hente i området.

Er det mulig å lage en liste med de som er interesert og som blir krysset ut etter hvert som man får? Så vi slipper at noen blir glemt eller at noen mottar flere sendinger. Blir fort rotete i en forumtråd.
 
Sist redigert:
Da tror jeg vi har en plan. Vi starter med Voss-kveiken (NCYC 3995, fra Sigmund Gjernes).

Jøss, Sigmund?
Satt i bryggerommet hans i påsken, der vi tappet glass rett fra den ombygde VV lagringstanken. Ble veldig overrasket over ølet, på alle måter. Sterkt, lite karbonert, god munnfølelse, mørk gyllen farge, klart som glass, og veldig godt på smak. Mye mindre restsødme enn jeg hadde forventet. Det er vel viktig for å ivareta den berømte "meirsmaken".

Setter meg på lista jeg også!
Gjerne PM for adresse :)
 
Jepp. Jeg har også vært så heldig å få overvære en bryggesesjon hos Sigmund. Han lot meg ta med en prøve av gjæren, og sa at det var helt greit å spre den. Er ham evig takknemlig for begge deler.

Helt enig i at han lager et meget godt øl. Og det er helt åpenbart at kveiken står for mye av karakteren, gitt ingrediensene.
 
Tek gjerne imot gjær frå Voss eller Hornindal.

PM for adresse. Dekker gjerne kostnader og kan sende vidare.

Held til i Bergen.
 
Sist redigert:
Tar gjerne i mot gjær fra Voss og/eller Hornindal! Vil så klart være med på å sende videre. Bor i Bergen
 
Lars Marius kom med et rør NCYC3995 Sigmund Gjernes, Voss i dag. Har satt starter og kjøpt urinprøveglass på apoteket for steril innpakning til JoakimO og PetterF (som var de første som meldte seg). PM sendes til de for adresse.
 
Tilbake
Topp