Kan vi snakke om Kölsch?

Jeg er ikke en kølsch-mann, har ofte tenkt den er litt tam. Men må si at etter å ha brygget Gahr sin oppskrift og etter 4-5 ukers lagring er dette det beste ølet jeg har laget. Lyst, glassklart, delikat frukthint og en nobel humletouch. Et klasseøl! Anbefales.
 
H
Jeg er ikke en kølsch-mann, har ofte tenkt den er litt tam. Men må si at etter å ha brygget Gahr sin oppskrift og etter 4-5 ukers lagring er dette det beste ølet jeg har laget. Lyst, glassklart, delikat frukthint og en nobel humletouch. Et klasseøl! Anbefales.
Hei kor kan eg finne Gahr sin oppskrift. Har lyst til å prøve den.
 
Smakte første testflaske av min andre batch med Kölsch i går. Den hadde da stått to uker til karbonering, pluss 4 dager i kjøleskap. Synes den allerede smakte mye mer "ferdig" enn første batch jeg brygget på samme tidspunkt. Sist var den mer "grønn" i smaken, dette kjente jeg ikke noe til nå. Gleder meg til å se hvordan denne blir etter 4 ukers lagring!

Noen forskjeller fra første runde med Kölsch som kan ha hjulpet den i riktig retning:

- Har brukt ren oksygen denne gangen
- Pitchet muligens noe mer gjær (ble en liten "underpitch" på første runde")
- Lot ølet stå til gjæring i 18 dager vs. 13/14 sist gang
- Gjæret på 17 grader vs. 16 første gang (WLP029)
 
Til de som bruker 029 så har jeg hatt god effekt av å heve temp mot slutten av gjæringen for å gjære helt ut. 16 grader i ca 10 dager og så stegvis (1 grad) opp til 18-20 grader.
 
Hei!
Jeg brygget min første "Kölsch" på søndag, med WLP029. Satte sammen oppskrift i Beersmith, og traff OG sånn ca på 1.049. I dag, onsdag, var det helt stille i gjæringsbøtta, etter et par dager med masse aktivitet. SG er allerede nede i 1.013(Forventet FG = 1.010), og gjæra har lagt seg i bunnen av bøtta. Leser at mange lar denne gjære et par uker, og må skru opp temperaturen for å få skikkelig utgjæring. Jeg har hatt ca 18 grader i rommet der gjæringsbøtta står.
Det jeg lurer på er om det blir "feil"(produseres andre estere?) hvis det gjærer "for fort ", og hvorfor det evt. skjer? Har jeg for mange gjærceller? Brukte en pakke fersk gjær, og laget 1.5liters starter.
 
Det einaste som i praktisk er kritisk er for høg temperatur under stormgjæringa, dvs når aktiviteten er som størst dei fyrste 3-4 dagane.
 
Har med stort hell brukt US-05 på kölsch flere ganger. Starter på 15C, øker til 17 etterhvert. Smeller gjerne til med en diacetylrast på 20C på slutten, sånn for sikkerhets skyld. 4 uker kaldlagring.
 
Jeg og naboene satt vår første Kölsch sist helg. Vi startet med brygging i oktober og til nå laget 10 batcher. Dette er vårt første forsøk på en lysere øltype. Men det jeg lurer på er om dere andre justerte vannet. Vi holder til i Bergen og etter det jeg har sett på verdensveven er vannet i Køln noe hardere enn bergen.
 
Det jeg savner i mine Kölsch er mer skum. Umaltet hvete vet jeg brukes i Wit for å få mere skum, kan dette brukes? I så fall hvor mye? Bruker Gahr sin oppskrift fra Bryggselv:4,4 pilsnermalt og 400g hvetemalt. Stegmesker og har foreløpig bare brukt S-23 tørrgjær. Det er godt mulig jeg karbonerte litt lite siste runden, det har vel en del å si, men skummet blir raskt borte... Noen drevne bryggere med tips? PS: jeg har ikke justert vannet så det er superbløtt.
 
Hvis skummet blir raskt borte så lurer jeg på hvis glasset du drikker av er helt fettfritt og hvis den ølen har stått lenge nok.
 
Har en ny ladning stående nå med mer riktig karbonering, glass er kun brukt til øl og skal være fettfrie, men skal teste på noen nye. Kan nok godt være at ølen er litt "fersk enda"4-5 uker lagring). Skal se om det blir bedre etterhvert! Takk for svar.
 
Hei kølch eksperter. Dag 14 sg målt til 1007 over 3 dager. Sånn ser det ut i gjæringskaret. Er dette normalt? Brygga en kølch tidligere i år(samme ferdig sett fra ølbrygging.no) som det ikke var noe skum på toppen av etter 14 dager. Kan det variere så mye fra gang til gang? Gjæren er US 05
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    151,7 KB · Sett: 211
Har opplevd litt skum etter endt gjæring med US 05, men ikke så mye som deg. Tror ikke det er noe problem. Så lenge FG er stabil er det bare å unngå å få det med over på flaske/fat. Stikk heverten gjennom og stopp når den begynner å suge inn skummet.
 
:DStakk om og flaska ivei. Ingen usmak å spore etter mine amatørsmaksløker. Så satser på at det ikke var noen infeksjon i karet og at sommerkølchen dermed er klar til varmen forhåpentligvis dukker opp her i midtnorge.
 
Har laget samme øl med samme oppskrift, gjær og temperatur. Var relativt skuffet etter flaskekarbonering. Var for mye fersken/frukt. Nå, to mnd senere, smaker den ypperlig og jeg planlegger neste batch. Den trenger rett og slett litt modning.
Min kölsch har også endret seg. Nå vil jeg faktisk heller karakterisere den som tørr! Og velsmakende og leskende.
Og min:) Nå to måneder etter brygging har fruktpreget dempet seg og smaken er fin. Det som er litt dumt er at det er bare 9 liter igjen...Hadde litt for lite annet i kjøleskapet.
Brygget forøvrig en "fake" oktoberfest med gjenbruk av WLP029 som gjæret på 14.5 grader, der var det ikke noen fruktsmak, snedig.
Kölsch'en gjæret på 16 grader (samme temperatur som Stig og Jørgen hadde brukt)
 
I en Kölsch tro mot tradisjonen skal det være ca 0% hvete ;)

Edit: Dette er vel i hvert fall slik det er i moderne, tradisjonell Kölsch. Opptil 20% i eldre versjoner etter det jeg kan lese. :)
 
Tilbake
Topp