Fine kokekjeler!

De ser helt nøyaktig ut som kjelene Humlegården selger (finish, håndtakene). Humlegården selger dem adskillig rimeligere også, med lokk.
 
Ja, det stemmer. Men hvor mye koster det og med toll og sånn da? Hvordan er det å bestille der i fra, generelt sett?
 
Jeg bor på Østlandet og bestiller fra Humlegården til Poste Restante Strømstad. Kjempegreit! Da sparer en norsk moms og en god del i frakt. Etter at Humle fikk ny nettbutikk, så har muligheten for Poste Restante til postkontoret i Strømstad falt bort. Det er noe med at Posten Sverige ikke godtar DHL, som er eneste fraktmuligheten jeg fant på nettbutikken til Humle. Da får du pakken i stedet levert til Statoilstasjonen på Skee, som er langs selve E6 like utenfor Strømstad. Like greit i grunnen.
Jeg kjøpte en slik 36-liters kjele derfra i fjor, og den kostet 1200 svenske fra Humle. Inkludert lokk. Hentet den som sagt selv over grensa, og da kom den på ca 1200 norske, inkl.frakt. Pluss bilturen samt en drøss harryvarer, selvsagt! ;)

Når kursen er gunstig er det en god del å spare på å handle der, særlig hvis man henter selv. De har også gjennomgående bra kvalitet både på utstyr og ferskvarer(malt, humle og gjær). Greie å snakke med for å lage spesialavtaler, og aldri noe tull. Men det er visst vanlig for folk som trader i denne bransjen, både Rune på Maltbua og Ola på Petit er jo imøtekommenheten selv. :skitbra:
 
ThomasRS skrev:
Ja, det stemmer. Men hvor mye koster det og med toll og sånn da? Hvordan er det å bestille der i fra, generelt sett?

Jeg bestilte ei 30 liters gryte med kran derfra tidligere i år sammen med litt annet småplukk. Frakta kom på ca 140 SEK da (Sendt med Posten).
Prisene de oppgir på utstyr på web'en der er ink. 25% svensk moms, som blir trukket fra hvis du bestiller til Norge.
I tolla i Norge så tilkommer det 25% moms (med mindre du bestille malt/humle og tollerne er i så godt humør at de klassifiserer det som matvarer - da er vel momsen 14%). I tillegg så må man betale et tollgebyr (Husker ikke helt  farten, men det var på 170-190 kroner tror jeg).

Eksempel:
30 liters gryta koster 1795,- SEK http://shop.humle.se/se/art/kittel-rostfri-30-liter-inkl-tappkran-och-lock.php Uten svensk moms blir det da SEK 1436,-
Omregnet til Norske blir det sånn ca NOK 1170.
+ 25% mva i tolla så er man oppe i NOK 1462.
Og så kommer det småsure tollgebyret i tillegg da..

Klarer man seg uten kran så får man enda rimeligere gryter der :)
 
Sjekk ut Forsvarets auksjoner. Der selges det blant annet mengder med kjøkkenutstyr, og alt mellom himmel og jord som forsvaret har. Jeg har en 50 liters kjele, kostet kr. 350,- men da måtte jeg riktignok ta med en liten vedovn på kjøpet for å i det hele tatt få kjelen. Samme gjelder varmtvannstanken jeg kjøpte. Kostet noen få hundrelapper, og var i utmerket stand.

Auksjonenen organiseres av www.auksjon.no, og neste er 9. juni på Elvenes i Troms. De varierer mellom Elvenes og Hovemoen på Lillehammer.

Det blir lagt ut liste en ukes tid i forveien, og har man muligheten kan man gjøre noen skikkelige varp.

Kan f.eks ta med et aggregat eller hvorfor ikke en bandvogn når man først har sjansen?

Det kalles forsvarets avhendingsprosjekt og de selger alt fra stoler, kontorstasj, kjøkkenmateriell, biler, verktøy... you name it.

Så bor du i nærheten, eller har en kjenning....

....Tom
 
Den kjelen du linker til kan absolutt brukes men jeg er sikker på at den er tynnbunnet så det er best å bruke propangass til koking. Tynnbunnete kjeler passer svært dårlig på el. plate.
 
Tilbake
Topp