Kölsh... Pitche slurry eller sette på gjærkake?

Grunnet litt leveringstrøbbel med gjær, ser jeg meg nødt til å pønske ut en alternativ plan.

Skulle satt 2 stk 25l Kölsch sett, Gahr ed. forrige helg. Dessverre hadde de ikke inne nok gjær, og jeg fikk bare satt den ene batchen.
Siden denne trenger litt lagringstid, og skal være klar til slutten av juli, begynner det å bli tidskritisk.

Nå har første batch stått i 2 uker til helga. Lurer da på å tappe den om for flasking, og så gjenbruke slurryen fra WLP029 som ligger i gjæringskaret.

Siden jeg aldri har begitt meg ut på gjenbruk av gjær før, lurer jeg på hva som er "tryggest" å gjennomføre.

-Flasking og vaske gjæren på fredag, brygge med bunnfelt gjær lørdag eller søndag
-Flasking og vaske gjæren på fredag, sette starter fredag, brygge med bunnfelt gjær på søndag (litt kort starter)
-Flasking og brygging fredag, med nytt brygg på gammel gjærkake
-Flasking og brygging fredag, med overføring av en god slump gjær fra brukt kar til ny rent kar

Alternativer jeg har glemt?

Suksess er kritisk, dette er øl til et bryllup...
Kan nok ro meg i land med en APA som alternativt øl, men det er Kölsch som er bestilt.

MVH
Torstein

Håper jo at det ligger gjær i posten til meg i dag, så jeg får satt starter
 
Jeg har flasket øl menst jeg brygget, og tappet den nye vørteren rett i gjæringskaret uten vask eller noe som helst, bare være mentalt forstyrra når det kommer til renhold.

Jeg brukte US-05 til en kolsch, og planla en pale ale som gikk rett på samme gjærkaka, med mye tørhmle. I mitt hode, har laget en 25 liter stor starter.
Begge ølla vart vedig gode og pale aleen som gikk sist på gjærkaka bar inge preg på gjennbruk av gjær.
 
Er ganske kjapt gjort å vaske gjæren, jeg gjorde det selv for første gang for noen uker siden, bare følg videoguiden Gustav Foseid har lagt ut, den ligger på youtube :)
 
TorsteinO skrev:
Er ganske kjapt gjort å vaske gjæren, jeg gjorde det selv for første gang for noen uker siden, bare følg videoguiden Gustav Foseid har lagt ut, den ligger på youtube :)

Har sett på denne videoen og lurer på noen ting.
1.Hvordan skal den ferdigvaska gjæren oppbevares, og hvor lenge kan den oppbevares?
2.Hvor mye vaska gjær skal man bruke til en 25 liters batch?
3.Er det bare å helle den vaska gjæren rett i ny vørter, eller må man lage starter?
 
1. Oppbevar den i en beholder som ikke er 100% tett, pga trykket som vil oppstå. En glassbeholder av en eller annen slag, med desinfisert aluminiumsfolie over er fint. Ville personlig brukt den i løpet av 14 dager.

2. Hvor mange gjærceller du trenger avhenger av hvor gammel gjæren er(i ditt tilfelle den dagen du vasker den),hvor høy OG, antall liter, og øltype. Bruk mrmalty.com eller andre lignende kalkulatorer for å regne ut antall gjærceller du trenger.

3. Anbefales alltid å lage starter, ja. Men du MÅ ikke.

Håper du fikk svaret på det du lurte på  ;)   
 
Ole Bråten skrev:
3. Anbefales alltid å lage starter, ja. Men du MÅ ikke.
 

Ved bruk av nyhøstet slurry er det unødvendig å lage starter.
Bruk mr.malty til å beregne hvor mye slurry du skal bruke, og ha det rett i karet.
 
Hvor lenge er slurryen nyhøstet? Hvor mange dager er slurryen blitt, før man er nødt til å lage starter, og ikke pitche slurryen rett i vørter? Jeg høstet slurry med skje rett fra et gjæringskar for én uke siden, brygget starter i går (ca 1,5L), og helte ca 2dl slurry i starteren. Når den har stått en stund er lagdelingen følgende: Nederst ligger det grått grums, så et tynt hvitt sjikt, vørter øverst. Normalt? Hva av dette skal i ny vørter? Jeg har ikke laget starter på slurry før, og usikkerheten er merkbar.
 
Som Berts sier: Du trenger ikke lage ny starter med slurryen. Er den fersk kan du bruke den direkte. En uke går fint, men bruk mrmalty til å beregne mengde.
 
Hva er problemet med å bruke hele gjærkaka? Hva blir negativt ved for mye gjær? Det hadde vært enklere hvis det hadde vært forsvarlig å ha den nye vørteren rett i dunken når den er ferdigtappet (ihvertfall når en skal brygge akurat samme brygget en gang til, som det ikke er tørrhumlet i)
 
Tilbake
Topp