Blande øl?

Finn Berger

Moderator
Jeg gjorde et lite eksperiment i går kveld. Lyset i mitt liv og jeg satt og så på favorittkrim'en - Midsomer Murders! - og ville ha en øl til. Men ikke noe sterkt, så hva hadde vi da?
For noen månder siden laget jeg et "skrapkakeøl" på det jeg ikke tok med i porteren min. Jeg skylte lenge og vel, og fikk nok med en del tannin. Så hadde jeg i litt dme, og det ble et tynt og litt syrlig/beskt øl som vel lignet mest på en slags stout. 2.5%. Faktisk er det godt som tørstedrikke, som alternativ til en kald vørterøl når du er skikkelig varm og svett. Men det er ikke veldig godt som "drikkeøl".
Så har jeg en lys mild på 4% som ble litt vel mild og snill. Noe sødme, og god maltsmak, men det mangler definitivt noe bittert/syrlig. (Et øl å lære av, sånn sett.)
Altså; jeg har to øl som ikke er noe særlig. Men kanskje, tenkte jeg, i det vi forlot Causton og gikk over i reklameverdenen for en liten stund, kanskje disse to begge har det den andre mangler? Og kanskje kan de da sammen bli det vi mangler akkurat nå?
Vel, det ble de faktisk. Resultatet av blandingen må kunne beskrives som en god mørk mild, eller i det minste som en helt akseptabel mørk mild. Bare synd det ikke er like mye igjen av de to:(.

Å blande øl er jo en gammel praksis, men kanskje ikke så vanlig nå? Er det andre som har eksperimentert med å lage en ny øl på denne måten? Kanskje kan det være en måte å redde et ubalansert, men ellers godt, øl på å brygge et "balanseøl, og servere de to i par? Det er jo tragisk å sitte der med 50 liter av noe som kunne vært godt, hvis du bare hadde husket/bare hadde hatt i litt mer eller mindre av/bare ikke hadde mistet kontrollen på osv..

Eller man kan kanskje blande det gamle i det nye ved flasking/fating?
 
Blanding av øl har sin plass, men jeg har ikke inntrykk av at det blir gjort noe særlig av hjemmebryggere. Gordon Strong skriver en del om blanding av øl i den utmerkede boken Brewing Better Beer. Anbefales lest.

Ellers blander jo surølsbryggeriene mye for å få kompleksitet og riktig balanse. Noe er kanskje overførbart til vanlige øl også :)
 
Jeg har bare gjort det en gang og det skal definitivt bli flere.

Hadde en belgisk med 3711 som jeg bare fikk banan ut av etter en tabbegjæring, så jeg blandet den med et 1:3 forhold med en amerikansk IPA for en artig vri.
 
Jeg har bare gjort det en gang og det skal definitivt bli flere.

Hadde en belgisk med 3711 som jeg bare fikk banan ut av etter en tabbegjæring, så jeg blandet den med et 1:3 forhold med en amerikansk IPA for en artig vri.
Hvordan ble den gjæret? Skal brygge en saison med 3711 om en ukes tid.
 
Han jeg bodde hos i Australia brygget coopersett og han(vi) blandet ofte og drakk "Black and tan". Halvparten lyst øl og halvparten stout. Like godt som bacon(nesten).
 
Tilbake
Topp