DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Hei. Nei. Ikke enda. Får se hvor langt jeg drar Meske-loggeren, men jeg tror #FrankD startet på en prototype. Mulig jeg husker feil.
Jobber nå med ytterligere stabilitet og nett-kontakt kontroll. Skal bli bedre enn den var. Nær 99% oppetid og automatisk resett ved brudd.
Deretter har jeg kjøpt en del forskjellige luft målere til Gjæringsloggeren for å se om jeg kan få noe fornuftig ut fra gjærlåsen mht gjæringsforløp
 
Hei. Nei. Ikke enda. Får se hvor langt jeg drar Meske-loggeren, men jeg tror #FrankD startet på en prototype. Mulig jeg husker feil.
Jobber nå med ytterligere stabilitet og nett-kontakt kontroll. Skal bli bedre enn den var. Nær 99% oppetid og automatisk resett ved brudd.
Deretter har jeg kjøpt en del forskjellige luft målere til Gjæringsloggeren for å se om jeg kan få noe fornuftig ut fra gjærlåsen mht gjæringsforløp
Følger spendt med!
 
Stemmer at jeg begynte på SG måling. Kjørte meg litt fast fordi veiecella starter på 0 ved omstart. Nå har jeg lært å skrive og lese fra SD kort, så jeg får lagret verdier. Holder på med folie tastatur for å kunne skrive inn batch nummeret som også logges. Jeg holder på å tegne en boks 3D slik at jeg får printet ut noe greit å montere tingene i. Det går sakte fremover. Jeg deler ut 3D fila når den er ferdig. Prototypen er i post 24 her https://forum.norbrygg.no/index.php?threads/Automatisering,-Arduino,-Rasberry-Pi,-PLS.24076/
 
Boks for arduino. Noen innspill på hva jeg bør ha med? Hull til LCD 20x4. Nedsenking slik at 4x4 membran keypad passer ( hull til ledning). Hull til mini xlr kontakter for temp følere. Feste for div kort. Og selvfølgelig til arduino med nettkort.
 
Pinhead er ikke stabilt nok for mitt bruk. Jeg ma ha noe som tåler litt mer. Det blir ca noe slikt som på bildet, med plass til tastaturet. Jeg vil angi batch nr slik at jag kan ta vare på loggene. Det kommer noen flere bokser for å logge mesketempen og lignende. ImageUploadedByTapatalk1433062264.357711.jpg
 
Da har jeg brynet ferdighetene på 3D tegning. mini xlr kontakter i bunnen. Strøm og USB inn på siden. LCD (20x4 tegn) skjerm og membrantastatur. Jeg mangler "søylene" som kortene skal stå på. Jeg er usikker på hvordan jeg tegner inn disse når det skal legges inn metall i 3D printet. Printkortet er for å lodde inn ledninger fra kontakter, motstander og annet nødvendig onde.
Nettkontakten blir det også utsparing til.
 

Vedlegg

  • boks1a.jpg
    boks1a.jpg
    79,5 KB · Sett: 135
Tenkte på gjengeinnsatser. Maskinen har funksjoner for dette. (Stratasys). Hvis jeg finner små nok skruer til plast blir det nok bare noen hull.
 
Da har jeg endelig fått det til å fungere i bryggerioppsettet mitt.
Jeg har installert en ny wi-fi sender i sokkeletasjen nær bryggeriet og jeg har eksperimentert mye med programvaren. Det ser ut som timing mellom de forskjellige kommandoene er viktig. Egentlig så er det bare så vidt at det er trådløst lenger da jeg måtte trekke ny kabel ned i sokkeletasjen. En viktig bivirkning er at datteren som bor der har fått mye bedre wi-fi,
Jeg har da i alle fall to- tre trådløse metre...
Første test med wi-fi kan dere se her: http://jens-brygg.sevland.no
Det var bare en enkel test hvor jeg satte opp meskeskjema på 10 minutter på 45 og 5 minutter på 55 grader for å få det til å gå fort. Total veskemengde i meskekaret var ca 20 liter.
Jeg havnet for høyt på 45 grader da softwaren forventer at malt skal blandes inn, noe jeg ikke gjorde denne gang. Dermed så går temperaturen noe nedover på dette steget.
 
Har nå gått til innkjøp av alle komponenter, ser spennende ut og liker diy prosjekter. Hvilken type strømforsyning trenger jeg?
Mulig jeg kommer med noen dumme spm underveis, da jeg ikke har vært borti Arduino eller lignende før ;-).
Supert initiativ!
 
Ok, har kjøpt skjerm også. Har et par mobilladere med micro usb som er på 1A, satser på at de duger.
 
Da var alle delene endelig ankommet! Sitter å kikker litt på sketchen, skal man fjerne " når man legger inn wifi ssid, passord og write API (skal det stå eks. "12345" eller 12345)?
Er det noe annet som ev. må endres i sketchen?
 
La hermetegn stå "12345"
Det som kan endres er beskrevet tidlig i koden
// Change line no for 1602 / 2004: 25, 29, 32, 38, 56/57, 65/66, 63 if no lcd
Noe er hvorvidt du benytter 1602/2004 LCD og andre ting er tid og funksjon
 
Dar var alt koplet opp og har omsider fått kontakt med Nano`n etter litt om og men med drivere.
Når jeg skal laste opp sketch for jeg denne feilmeldingen:

Arduino:1.6.5 (Windows 7), Kort"Arduino Nano, ATmega328"

Build options changed, rebuilding all

Arduino_FermentLog.ino:13:21: fatal error: OneWire.h: No such file or directory
compilation terminated.
Feil ved kompilering.

Skjønner forsåvidt ikke stort av "// Change line no for 1602 / 2004: 25, 29, 32, 38, 56/57, 65/66, 63 if no lcd".
Jeg har 1602 lcd.

På forhånd takk for svar =)
 
Jeg er litt usikker på hvilken versjon du har lastet ned, men i post #1, har jeg oppdatert kode, tegninger og PowerPoint til v.2.0
PP filen inneholder mer info. Selve sketch'en benytter også flere bibliotek.
For info om bibliotek, les her. For info om hvordan du installerer bibliotek, les her.
Feilmeldingen din er knyttet til OneWire.h biblioteket. Dette er lagt ved i zip filen, og det må installeres.

'Change line #' er en referanse til steder i koden hvor du kan utføre enkle valg i stedet for å måtte programmere selv. Se s9 i PP filen for hva jeg må gjøre for å få mine tre forskjellige LCD display til å kjøre. Ingen av dem er identiske... Dette skjer i line # 38

Eksempel line # 65/66
lcd.begin(16, 2); // Define LCD
// lcd.begin(20, 4); // Define LCD with 20 by 4 lines
Dette betyr at koden vil lete etter et LCD display som er 16 karakterer med 2 linjer (1602). Jeg har også LCD med 20 kar og 4 linjer. For å få koden til å bruke et slikt display (2004), flytte jeg de to // til linjen over. Alt som starter med // blir ikke lastet inn i Arduinoen. Siden du har et 1602, trenger du derfor ikke gjøre noen endringer her.

Dersom du skal teste koden uten LCD tilkoblet, må du sette // først i linje # 63, ellers vil koden ikke kjøre
line # 63: lcd.backlight(); // turn backlight on once // Denne må deaktiveres dersom det ikke er tilkoblet LCD skjerm, ellers stopper koden

[Edit]
Innlegg #1 er oppdatert til v 2.1 med mer info om bibliotek
 
Sist redigert:
Tilbake til dette med bruk av kun ESP-01 wifi-dingsen, så er det en fyr som har klart å trykke in både styring av varme/kulde samt logging av temperatur i denne:
http://www.buttcrackbrewery.com/2015/08/29/wifi-temperature-controller/

Men jeg kommer nok å prøve meg på denne her:
https://github.com/osakechan/notoriousPID

Bygger på arduino og har PID-styring av varme, samt funksjonalitet for å skru av kjøling litt før riktig temperatur er nådd for å unngå å havne for lavt. Sier han klarer å holde riktig temp innenfor 0.1 grad, klarer jeg 1 grad er jeg veldig fornøyd. Eneste ulempen er mangel på wifi foreløpig, logging kun til SD-kort men det bør vel la seg gjøre å slenge inn wifi-logging.
 
Tilbake
Topp