• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes kjøpt - humleplanter

Hei. Er det noen som kan selge meg planter/røtter av humletyper som egner seg til ølbrygging? Jeg hadde to planter fra essentiallyhops.uk men de døde dessverre da jeg plantet dem ut. Nå ser det ut til at de har sluttet å sende planter til Norge, dette er vel muligens en norsk lovendring.

Noen som kan hjelpe med med planter, eventuelt vet om det er noen som kan..?
 
Jeg mottok 6 forskjellige humleplanter fra Essentiallyhops i dag faktisk.
Pakken var åpnet for kontroll av tollvesenet, uten at det skapte noen problemer.
 
Javel? Jeg tolker informasjonen på sidene deres som at de ikke sender til Norge? Sitat: "Apologies but we will not despatch to any country whose customs regulations prohibit plant material, eg NORWAY"
Jeg får kontakte Essentiallyhops og høre hva som gjelder nå, men jeg er uansett interessert i å høre fra folk som måtte ha en rot eller plante å selge. :)
 
har nettopp bestillt fra dem selv og det er ikke noe problem for dem å sende, men sending blir på kjøpers ansvar, per dags dato så sier de at det ikke har vært noen problem med sendingene til norge.
 
Jeg klarte å få bestilt fra willingham nurseries men fikk pengene refundert med denne meldingen:

Norway is not in the EU.
Det står at det fra ca mars kun selges planter,så mulig det er stopp akkurat nå.Mulig noen her vet hva som gjelder?
 
Willingham sender villig rhizomer/stengler, men planter tror jeg det er verre med. Har bestilt to ganger fra de, senest før jul, og ingen problem noen av gangene.
 
Det er uproblematisk å sende røtter til norge såfremt de medsender sunnhets-sertifikat. Grunnen til at de ikke sender planter til Norge er at vi har strenge regler for å hindre innførsel av svartelistede arter: plantene er ikke problemet, det er jorda som følger med, rettere sagt uønskede arter mark o.l. som følger med jorda.

Derfor er det uproblematisk å importere sunne røtter, men problematisk å importere planter til å sette ut i hagen.
 
Jeg trur de sender røtter, men ikke planter. Såpass seint som nå selger de ikke røtter, kun planter.
det stemmer. det kommer ikke noe derfra etter april. ror det er lurt å betille rundt juletider, og sette røttene i blomsterpotter inne.
 
Tilbake
Topp