Hvordan lage hull i BeerBrew tanken?

Har brukt trinnbor med stort hell på tynne stålplater, men om du får tak i hullpunch i riktig størrelse, får du nok et litt penere hull.
 
Sånn generelt så er stegbor/trinnbor tingen når du skal laga hol. Om godset er veldig tynt må du ha litt kontroll på stegboret.
Så må du også tenkja på at
- du skal ha plass til det som ender opp på innsida av gjennomføringa - altså at det ikkje er noko element eller meskekar i vegen
- at du ikkje borer for langt nede i tanken slik at du ikkje får på det som skal vera på innsida
- at du unngår eventuelle avrundingar nederst i tanken (slik det er i kjelar).

Om du ikkje skal ha noko tilkobla på innsida av - vil eg anbefala at du ser på det som fins for bruk i båt - f.eks. https://www.maritim.no/skroggjennomf-1-2-aisi316#.VXQD_Os1wcg - og brukar ein silikonpakning på innsida og gjerne ei skive om det berre er mutter på den på utsida. Du treng ikkje pakning på utsida - silikonpakningen på innsida tettar det som skal tettast og resten tar du med gjengetetting (teflon) på kranen du skal ha på utsida (eller anna).
 
Sånn generelt så er stegbor/trinnbor tingen når du skal laga hol. Om godset er veldig tynt må du ha litt kontroll på stegboret.
Så må du også tenkja på at
- du skal ha plass til det som ender opp på innsida av gjennomføringa - altså at det ikkje er noko element eller meskekar i vegen
- at du ikkje borer for langt nede i tanken slik at du ikkje får på det som skal vera på innsida
- at du unngår eventuelle avrundingar nederst i tanken (slik det er i kjelar).

Om du ikkje skal ha noko tilkobla på innsida av - vil eg anbefala at du ser på det som fins for bruk i båt - f.eks. https://www.maritim.no/skroggjennomf-1-2-aisi316#.VXQD_Os1wcg - og brukar ein silikonpakning på innsida og gjerne ei skive om det berre er mutter på den på utsida. Du treng ikkje pakning på utsida - silikonpakningen på innsida tettar det som skal tettast og resten tar du med gjengetetting (teflon) på kranen du skal ha på utsida (eller anna).
Er dette stålet behandlet slik at jeg ikke blir forgiftet? Ser for meg at det ikke i utgangspunktet er noe man tenker på når man lager deler til båter...
 
316 stål er rustfritt stål av typen "syrefast". Blir ikkje forgifta av det - det er vel det gildaste bryggarar bruker skulle eg tru.


Sånn generelt: Om stålet er 18/8, 304 eller 316 så er det rustfritt stål.
 
Å lage hull i BB er ikke som i andre kjeler p.g.a av tynne dobbelvegger.
Bryggselv i Stavanger ville ikke montere termometer i min p.g.a. fare for å få lekkasje.
Når jeg da mailet til Ølbrygging og fikk samme bekymring lot jeg være med det prosjektet.
Det er nok mulig å gjøre hull, men tror ikke jeg ville forsøkt med noe annet enn hullpunch.
Er nok også en utfordring å få til pakninger med dobbelveggene.
 
Å lage hull i BB er ikke som i andre kjeler p.g.a av tynne dobbelvegger.
Bryggselv i Stavanger ville ikke montere termometer i min p.g.a. fare for å få lekkasje.
Når jeg da mailet til Ølbrygging og fikk samme bekymring lot jeg være med det prosjektet.
Det er nok mulig å gjøre hull, men tror ikke jeg ville forsøkt med noe annet enn hullpunch.
Er nok også en utfordring å få til pakninger med dobbelveggene.
Jeg visste ikke at det er doble vegger i den... hmmm... Det er en forbanna møkkamaskin så jeg har ikke så mye å tape på å prøve. Jeg skal ta noen bilder og rapportere hvordan det går.
 
Hvis det ikke må være tett ut fra ytterste vegg går det kanskje å først bore for gjennomføringen for så å lage stort nok hull i den ytterste veggen til skive, pakning og mutter? Kanskje enklest å gjøre dette med en rettsliper.
Og kommer ikke mutteren utenfor ytterste vegg må det lages plass til verktøy også. Alternativt ha mutteren på innsiden?
 
Ein skikkeleg gjennomføring er tett frå innsida - det vert neppe lekkasjeproblem frå utsida. Dessverre er det i hovedsak ein del kjipaløysingar på marknaden der ein bruker rettnippel og satsar på at o-ringen i ein mutter eller anna på innsida skal ordna saken - derfor brukar ein også pakning på utsida. Ein skikkeleg gjennomføring er slik at den delen som er inne i kjelen er 1 stykke - gjerne med spor for O-ring slik at den tettar straks den blir trekt mot veggen i kjelen.

Gjennomføringa som Maritim.no har som er beregna på båtskrog har kanskje ikkje skikkeleg o-ring spor - men den er iallefall 1 del på innsida. Eg vil tru at ein flat pakning funkar.

Om du satsar på maritim si gjennomføring @Staro - send meg ein e-post så sender eg deg ein 3 mm tjukk silikonpakning i eit brev.
 
Ein skikkeleg gjennomføring er tett frå innsida - det vert neppe lekkasjeproblem frå utsida. Dessverre er det i hovedsak ein del kjipaløysingar på marknaden der ein bruker rettnippel og satsar på at o-ringen i ein mutter eller anna på innsida skal ordna saken - derfor brukar ein også pakning på utsida. Ein skikkeleg gjennomføring er slik at den delen som er inne i kjelen er 1 stykke - gjerne med spor for O-ring slik at den tettar straks den blir trekt mot veggen i kjelen.

Gjennomføringa som Maritim.no har som er beregna på båtskrog har kanskje ikkje skikkeleg o-ring spor - men den er iallefall 1 del på innsida. Eg vil tru at ein flat pakning funkar.

Om du satsar på maritim si gjennomføring @Staro - send meg ein e-post så sender eg deg ein 3 mm tjukk silikonpakning i eit brev.
Det var hyggelig, skal si ifra om det blir slik :)
 
Har laget flere hull i BB60 med stegbor, blir jevnt og fint, og holder absolutt tett med skikkelige fittings og O-ringer.
 
bb1.jpg bb2.jpg bb3.jpg bb4.jpg Vis vedlegget 19121 Vis vedlegget 19122 Vis vedlegget 19123 Vis vedlegget 19124 Har ikke noe nærbilde for hånd, og er bortreist for øyeblikket. Men kan nok ordne noe på sikt.

Av fittings brukte jeg en triclamp m/female npt på utsiden, og en m-m NPT innenfra og ut, med skiver og o-ringer på hver side. På en annen har eg en snap-on/hurtigkobling med female, deretter en npt m-m med skive+o-ring og mutter på innsiden. Denne klikker eg i en 30cm PT100 sensor som blir liggende å måle midt i mesk ;)

EDIT, fant noe mobilbilder eg hadde så fikk zoomet litt der, får duge inntil videre.
 
Sist redigert:
Ser jeg en hurigkobling rett i kjelen på det første bildet?

Edit, Ah, så gjennomføringen denne sitter på på et annet bilde. Utrolig sexy oppsett iallefall.
 
Ser jeg en hurigkobling rett i kjelen på det første bildet?

Edit, Ah, så gjennomføringen denne sitter på på et annet bilde. Utrolig sexy oppsett iallefall.

Har hurtigkobling på en 30cm lang pt100 probe, veldig hendig å nappe ut når en skal enten ha ut malten eller vaske så slipper en ha den i veien.
 
Tilbake
Topp