Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

Sara har bestilt mer etter hva jeg har forstått, men kan ikke garantere noe før batch 3 er ferdig. Den tappes til uka :) Klostergården håndbryggeri håndterer både bestilling og distribusjon
Hei. Et lite spørsmål fra det høye nord.. Bor på Skjervøy i nord-Troms og jeg har en kollega på jobb som kommer fra trønderlagtraktene. Han forteller at ekte Stjørdalsøl er sterke og gode saker! Han er også medbrygger i vårt lokale bryggerlaug:)
Så til spørsmålet: tror du det går an å få bestilt dette ølet til (Micro)polet vårt her oppe? Vi som bor her ute på øya i havgapet er ikke veldig bortskjemt med stort ølutvalg... Og etter å ha lest om malteriet og ølet deres ble jeg veldig inspirert og nysgjerrig. Veldig flott laftearbeid forresten!!
Sveinung
 
Hei. Et lite spørsmål fra det høye nord.. Bor på Skjervøy i nord-Troms og jeg har en kollega på jobb som kommer fra trønderlagtraktene. Han forteller at ekte Stjørdalsøl er sterke og gode saker! Han er også medbrygger i vårt lokale bryggerlaug:)
Så til spørsmålet: tror du det går an å få bestilt dette ølet til (Micro)polet vårt her oppe? Vi som bor her ute på øya i havgapet er ikke veldig bortskjemt med stort ølutvalg... Og etter å ha lest om malteriet og ølet deres ble jeg veldig inspirert og nysgjerrig. Veldig flott laftearbeid forresten!!
Sveinung
Takk for det :) Det skulle nok være mulig å få kloa i Alstadberger der oppe også ja. Ølet er på tilleggslista, så du er avhengig av at polsjefen der oppe bestiller. Vanlige kunder har ikke tilgang til denne lista. Vi har øl på lager også faktisk. Vel bekomme :)
 
Takk for det :) Det skulle nok være mulig å få kloa i Alstadberger der oppe også ja. Ølet er på tilleggslista, så du er avhengig av at polsjefen der oppe bestiller. Vanlige kunder har ikke tilgang til denne lista. Vi har øl på lager også faktisk. Vel bekomme :)


Takk for svar. Skal ta meg en tur ned på polet I morra og høre om dem kan bestille. Hadde vært særs artig å smakt brygget deres!!
 
Er det slik at dere røyker 100% av maltet som benyttes, eller blander dere med urøykt malt for å få ned røykpreget?
 
I Alstadberger er det 52% ørderrøkt stjørdalsmalt. Dette er korn høstet lokalt og maltet på Alstadberg. I tillegg er det 10% crystal, 135, 1% demerarasukker, 1% mørk sirup og resten maris otter. Røyken dominerer på en slik måte at den har en tendens til å være serdeles tilstede helt ned til 2-4 % Det overraskende er kanskje at du når et metningspunkt veldig tidlig. Særlig mer ennn 30% merker man knapt i en lys/lett maltsammensetning forøvrig. Men, hva du oppnår av smak, farge og utbytte vil variere veldig fra malter til malter
 
Torvtaket er i ferd med å ta form. Vanskelig å se på bildet, med spede spira er i ferd med å trosse den kalde våren. Snart kommer det også masse til å fylle opp mer rundt plata, slik at bygget glir enda mer inn i terrenget. Såinn fungerer kjempebra, men nå blir det ikke mer tørking før mot slutten av juli.

Hvis noen er interessert i å høre mer om tradisjonsbrygging og malting, så holder jeg og Jørn G Anderssen, bryggmester hos Klostergården håndbryggeri kurs på smakselv førstkommende lørdag 13.06.15 http://www.smakselv.no/#!brygg-med-en-bryggmester/cgm2

Dagen før skal jeg brygge sammen med Ringnes på Gjelleråsen. Der skal det brygges en røykbokk med stjørdalsmalt i Polaris-serien. Det blir virkelig spennende.
mms_20150609_073835.jpg
 
Litt utafor tråden dette,men jakter du med beagle enda?
Hilsen klæbygg med beagle og heimbrygg som hobby.
 
Nå har jeg Dunker som jeg bruker til harejakt :) I elgjakta bruker vi gråhund, jämthund og hälleforsare. Savner Beaglen litt innimellom da, men har kompiser som har :)
 
Veldig interessant tråd! Ser det er en stund siden siste innlegg, men håper du kan svare på et spørsmål:

Får du til samme smak og resultat på maltet hver gang, eller blir det merkbare variasjoner?

Hadde gleden av å få med meg bryggekurset dere holdt hos Smakselv i fjor, det var veldig lærerikt og inspirerende.

Mvh Eivind
 
Veldig interessant tråd! Ser det er en stund siden siste innlegg, men håper du kan svare på et spørsmål:

Får du til samme smak og resultat på maltet hver gang, eller blir det merkbare variasjoner?

Hadde gleden av å få med meg bryggekurset dere holdt hos Smakselv i fjor, det var veldig lærerikt og inspirerende.

Mvh Eivind
Morsomt at du spurte akkurat nå. Er inne i time 14 på ny tørking til alstadberger. Jeg føler at smaken er konsistent. Jeg har prøvd mange kornsorter, men det er klart at røyktørking med ørder (or) gir karakter uansett. Temperaturen og utformingen på såinn bidrar til inhouse karakter
 
Interressant om malting!Skal prøve oss til våren,har en sekk bygg stående som forhåpentligvis skal bli til malt.

Har en lakkovn på 21 kw(varmluft) og god plass inni,130x103x150cm.Denne skal brukes til tørking.

Hvilken temp,og hvor lenge?Tykke lag eller tynne lag?

Lurer også litt på bløting,temp,tid,osv.

Mye gnåling dette her,men har forstått at en skatvaling er rette mannen til å svare på sånt.

Bonden har byggåker så det holder,så han skal sette av en snepp til maltbygg,hvilken sort er best?
 
Heisann og takk for det. Det var mange spørsmål her ja. Kan svare (veldig) kort på noen, men det enkleste er kanskje å begynne med å lese denne: http://www.amazon.com/Malt-Practical-Brewhouse-Brewing-Elements/dp/1938469127
Hvis du skal malte på våren, så bruk fjorårets avling. Byggen bør ha en vinter/høstpause for å spire, men ikke lagre korn til malting over flere år. Spireprosenten går ned ganske mye hvis du lagrer over flere sesonger.
Å bruke en lakkovn går sikkert bra. Jeg bruker kun vedfyring til både malting og brygging. Du må nesten prøve deg fram angående tykkelse under tørking, men alt opp til 15 cm er nok uproblematisk. Du bør bløtlegge i ca. 48 timer. Du bør ha luftepauser og skifte vann et par ganger. Norske byggsorter tåler lave temperaturer, men prøv holde over 10 grader på vannet. Du bør påregne en grotid på 4-5 døgn ved 15-20 grader. Tørketemperatur hvis du skal lage basemalt er ikke avgjørende, men prøv mellom 40 og 50 grader. Da bør du komme langt etter drøye 20 timer.
 
Tilbake
Topp