Hvor lenge kan Rehydrert tørrgjær stå før pitching?

Aasnes

Norbrygg-medlem
Når jeg nå skal lage en bayer til helgen, så må jeg nok la vørteren stå i kjøleskapet over natten for å komme ned i rett temperatur før pitching av gjær, kan jeg da også rehydrerte tørrgjæren på kvelden og la denne stå sammen med vørter over natt, da har di jo garantert lik temp.
 
Når jeg nå skal lage en bayer til helgen, så må jeg nok la vørteren stå i kjøleskapet over natten for å komme ned i rett temperatur før pitching av gjær, kan jeg da også rehydrerte tørrgjæren på kvelden og la denne stå sammen med vørter over natt, da har di jo garantert lik temp.

Da bør du absolutt tilsette gjæren i en liter eller to med vørter etter rehydreringen, og sett dette i samme temp som hovedbatch. Ikke la gjæren brenne næringsreservene i kun vann over så lang tid.
 
Har ikke prøvd dette selv, men hvis du rehydrerer i vann uten særlig oksygen (sterilt kokt vann) og lar det kjøle gradvis ned uten brått temperaturfall så skulle det utifra mine kunnskaper om gjær kunne fungere greit.
Du skal da sitte med en gjær slurry som ikke er aktiv pga. manglende næring og lite oksygen, og dermed kan lagres litt uten å miste særlig vitalitet. Just my 5c
Ser jeg var litt uenig med Ingeniøren der ;)
Men å pitche i en eller to liter vørter etter rehydrering blir jo en gjærstarter, fungerer sikkert vel så bra.
 
Tilbake
Topp