Beer Brew 60 v3 - har jeg fått v2?

Hei,

Mottok i dag B60 v3 i posten, men ble litt usikker da det stod "BB60-2" på forpakningen.

Har også lest at BB60 v3 skal være polert både på utsiden og innsiden (se lik ut utenpå og inni), noe denne ikke var.

Er det noen som vet om dette er v2 eller v3, eventuelt kan laste opp et bilde av innsiden på sin BB60 v3?
 
Ja, jeg vil si at jeg var èn av de som også var ganske så forundret. Måtte nesten ringe tilbake, men de var visstnok kjappe nok på mail, og
forklarte at leverandøren ikke hadde klart å bytte ut eskene og merkelappene ... (!). Og dette var ifjor ved disse tider.
De sa at det skulle fikses omgående. For, riktig merking av produkter er jo egentlig lovpålagt. Feil som er rapportert, skal også fikses.
Du burde tatt med deg forbrukerombudet og fått priset dette ned til Gen2 - pris. ;-)
Men hust at maxmerket er ca 54lt ... ikke 60-liter.

60-liters merket er ved kanten, like før alt renner over.
 
Vær også oppmerksom på at beina på silbunnen er for korte, og at diameteren på den er for liten. De korte beina er kanskje ikke noe stort problem - jeg har valgt å leve med det så lenge - men slarket mellom bunnen og kjeleveggen er mindre bra. Du kan lage deg en pakning av en tynn silikonslange. Det fungerer, og du slipper å få fylt opp med bøss under silbunnen når du mesker.

Egentlig bør du klage (sier en som ikke har giddet å ta bryet selv:oops:.)
 
Finn, hva skal vi klage på?
- maxmerket som = 60lt merket ikke er 60lt men 54lt?
- Silbunn-beina er for korte?
Eller begge deler? Noe vi, eller mange, - kan klage på ? Isåfall bør det komme mange like klager samtidig, eller via en advokat?
Ja, hvem tar bryet gratis ?
Tja, jeg har en fin stor koker, generellt, og lager mye god brygg på dette. Men kunne det blitt bedre med evt en ny koker som var korrekt i alle mål ?
Jeg føler at vi brygger ca ganske greit med dette her med ca mål. Noen ganger går beregningene litt andre veien, men - nå - vet jeg hvorfor.
Vi bør planlegge alt etter 54lt oppkok - og hva som forsvinner i oppkoket. Skal man brygge max: 2x27lt dunker eller 3x18lt dunker...,
det er det vi har erfart nå... Ang. gjæring, så er det bedre med 3x18lt dunker vs.2x27lt dunker (er lei av å tørke og vaske opp etter stormgjæringa)
 
Tja - jeg sa jo "egentlig". Og siden det jeg har, funker, gidder jeg ikke. Men det er jo totalt bak mål å lage og selge et produkt med disse feilene. Du har vel f.eks. rimelig god grunn til å forvente at litermålet du kjøper i butikken gir deg riktig mål? Og at diameteren på silbunnen er for liten, er faktisk en virkelig alvorlig feil; du får en masse grums ned under silbunnen hvis du ikke mekker en pakning.

Helt enig angående dunker. Ville gjerne hatt 35 liters, det hadde vært kjekt.
 
Ja. Større dunker hadde vært bra. Har hatt litt stormgjæringsproblemer når dunkene har vært på 23-25lt ... hadde vært greit med større headroom.
Sist brygg hadde jeg forderva mye grums i bånn etter kjøling. Det var en siste rest på 10lt i dunk#3. Huff... jaja. Får se hva den blir til. ;-)

Kanskje lurt åtette igjen silbunnen med noe silikonslange støff som du nevnte.?
 
For meg har silikonslangetrikket fungert perfect, i alle fall; jeg kan sirkulere under mesking uten problemer med tett filter, og får veldig klar og fin vørter. Men det må være ganske tynne greier, ellers blir det for trangt.

Grums etter koking får du jo i alle fall; humle og utfelt protein. Men 10 l var mye. En heftig IPA? Jeg filtrerer gjennom en nylonsokk når jeg tapper, men stopper uansett når det begynner å komme mye grums. Grumset som blir igjen i bånn av kjelen, heller jeg i et eget kar som jeg lar stå noen timer. Da kan jeg dekantere fin og klar vørter, gjerne et par-tre liter.

Dette er i alle fall greit å gjøre hvis du tenker på å høste gjæren. Hvis ikke gjør det vel ikke noe å ha mye grums i gjæringskaret. Det bli jo bare liggende under gjæren når den bunnfeller seg, og påvirker visstnok ikke smaken negativt.
 
Finn, jeg er ikke den profesjonelle typen enda, høster ikke gjær enda. For meg må jeg bli litt bedre med vannbalansen.
Jeg kjørte en Trippel fra en eller annen oppskrift og fikk en SG på 1090 ved ca 20gr. Hadde mye meskevann (opp til 45lt merket) og 15kg pilsner malt, og 360gr aromamalt. Fikk:
dunk#1 (sterkvørter) med ca 21.5lt, og lot det trekke med påfyllende 27lt skyllevann, og fikk
dunk#2 (mediumvørter) med 24lt, og ordnet ekstra 11lt skyllevann og fikk
dunk#3 med lettvørter på 16lt.
Rengjorde BB60'n og helte oppi dunkene igjen (filtrerer gjennom en meskepose, slik at jeg får filtrerer bort grov-grumset.
Etter BB60 gen3, "skulle den ta 60lt", så dette blir jo 60 lt... ;-) Fyllte dunk1 og 2 og var forsiktig med dunk3, og fyllte opp til maxmerket.
Da var det igjen ca 8-9 lt igjen i dunken.
(sist gang kokte det over ... mye oppvask og søl...).

I første omgang (nå har jeg drevet på i ca 1 år), så prøver jeg å balansere vannmengder for mest mulig effektivitet.
Nå har jeg og vi alle, lært at maxmerket er ca 54lt. Og det kan jo sikkert stemme det, sånn grovt regnet.

Etter koking med sukker-greier og humler, og nedkjøling, fikk jeg
dunk#1 18lt (regner med 2lt bånnfall-waste)
dunk#2 18lt (regner med 2lt bånnfall-waste)
Dunk#3 10lt (med endel bånnslam tilhørend3-4 lt?).
Alle med OG 1090. Oppskriften siktet vel til 1084. Han som brygget dette, fikk 1095.
Gjæres på ca 20gr i 3uker. Da er jeg vel safe til flasking.
Jeg vet ikke hvor lenge en Trippel på 10% alkohol bør godgjøres på flaske? Dette skal brukes som gravøl grunnet nedbemanning
og avdelingslukning på jobben.

Kollegaen på jobb mente ca 6gr sukker pr liter til karbonering.
Men det har jeg brent meg på før når det gjelder flaske-futt... Det skummer med èn gang. Og jeg vet jeg har vært veldig renslig med
alle flasker og rengjøring av alt utstyr. Jeg nekter på villgjærs-infeksjon ;-)
Da blandet jeg waterloo wit og hvete fra brewster og fikk en nogenlunde fin Hoegarden-kopi. Men det var altfor mye sukker.
Satset på litt ekstra futtmed 6.5gr/lt, og det er ekstremt mye futt :-/

5gr/lt bør vel holde til normalt futt?
Men nå blir jeg litt offthread her... ;_)
 
Hvis du er trygg på at det er utgjæret, skulle det ikke være noen fare med 6 gr./ltr.? Jeg har brukt 7 på en Vestkyst, og det ble helt greit. Men jeg har fått geysir en gang - det var dårlig utgjæring - så jeg skjønner den litt forsiktige holdningen:). Inntil videre begrenser jeg meg til 6 gr - også i hveteøl. Nedspruta brygger skyr sukkeret!
 
Hm... ja, men åssen vet jeg om den er utgjæret? Jeg har bare fått gode tips til å la ting gjære i 3uker, og flaskeklar, og det har som regel fungert
veldig greit med ca 5gr/sukker pr liter. Har det noe med FG å gjøre, eller, er det bare noe man tar på feelingen?


- forresten - hva er en "geysir" i denne forstand?
Er det skumming over-ende i "sakte eller fort film" ? Vi har vel hatt en del medium hastighet, slik at vi prøver å ofte ha et glass klart til påfyll for væske/skum over kjøkkenkummen.
 
Sist redigert:
På min bb60 v3 er det kun bunnen som er blankpolert. Veggene har litersmerking, men de er ikke blankpolerte. Skal det være sånn?
 
Tilbake
Topp