Beer brew 60 inntrykk og spørsmål

Nei, har den egentlig aldrig på max. Kun iblandt når det er kalt og jeg skal nå/holde kokepunktet på vørten, effektreguleringen har jeg på mellom 80-90% ved koking. (brygger i garasjen)

Med korreksjon av feilaktigheten som er på vår BB60, stiller jeg inn temperaturen på termostaten til den temperaturen jeg ønsker.
Hvis jeg skal meske inn på 65 grader stiller jeg termostaten på litt over 60 grader og 100% effekt når jeg varmer opp vannet.
Da pleier jeg å havne på 67-68 grader i vannet.
Slår ned effekten til 0-10%
I med malten, og ev. korrigerer tempen litt ved behov.
1 grad hit eller dit, spiller ikke noen rolle for meg, blir øl av dette og:D
 
Ble en interessant tråd dette. Har av forskjellige grunner ikke fått brygget etter de to første bryggene på denne (PA og juleøl). Skal nå til med det tredje settet fra Ølbrygging (Weissbier), og har gått til innkjøp av en sirkulasjonspumpe fra samme sted. Tenker å bruke denne for å styre temperatur under mesking, som jeg ser noen anbefaler. Noen anbefaler å bruke den under kjøling også, så jeg kommer til å prøve det. Måtte røre veldig mye på den medfølgende kjøleren for å få vørteren kjølt ned skikkelig på 45 minutter, noe jeg tenker at ikke er optimalt for rensligheten.

Ja, ang det med kjøling ...
Sjekk vanntrykk.
Vannhastigheten i spiralen har mye å si. Har du rask vannstrømming, så blir det lite tid til varme/kuldeutveksling.
Kjør på med lavt vanntrykk i starten. Da kjenner du at vannet er varmet.
Evt kan du kjøre med høyt trykk først, og kjenne på vannet gradvis til du senker trøkket.
 
Ja, ang det med kjøling ...
Sjekk vanntrykk.
Vannhastigheten i spiralen har mye å si. Har du rask vannstrømming, så blir det lite tid til varme/kuldeutveksling.
Kjør på med lavt vanntrykk i starten. Da kjenner du at vannet er varmet.
Evt kan du kjøre med høyt trykk først, og kjenne på vannet gradvis til du senker trøkket.

Dette virker veldig ulogisk, jo mer vann du pumper gjennom jo bedre kjøleeffekt vil du få vil jeg påstå. Grunnen til at vannet er varmere hvis du kjører gjennom mindre vann er jo rett og slett på grunn av at varmeenergien har mindre vann å fordele seg på( 10 liter på 100 grader vs 20 liter på 50 grader).

Hvis du bare hadde for eksempel 50 liter vann du kunne ha kjølt ned med, så er jeg enig med at det mest effektive ville vært å ha latt vannet bruke lengre tid gjennom kobberspiralen, men så lenge du har veldig mye vann å ta av så vil jo kjølingen gå kjappere ved større mengder med kaldt vann som strømmer gjennom spiralen.
 
Ja, ang det med kjøling ...
Sjekk vanntrykk.
Vannhastigheten i spiralen har mye å si. Har du rask vannstrømming, så blir det lite tid til varme/kuldeutveksling.
Kjør på med lavt vanntrykk i starten. Da kjenner du at vannet er varmet.
Evt kan du kjøre med høyt trykk først, og kjenne på vannet gradvis til du senker trøkket.
Feil. Bedre avkjøling med økt hastighet på vannet.
 
- og det gjelder i høy grad også hastigheten på vørteren. Sjekk hvordan temperaturen på avløpsvannet fra kjøleren stiger når du sirkulerer vørteren. og når du øker hastigheten på sirkulasjonen. Det er temmelig slående.
 
Så ... full trykk på kjøleren ?
Da hadde jeg kaldt vann og avfallet var kaldt - og den tok lang tid for å kjøles. Søster har doktorgrad i vannenergi, så hun ba meg skru ned trøkket (hennes teoretiske greie)) en dag vi brygga sammen. Og da dalte temperaturen fort. Slik at temp-måleren sank med 2gr C pr gang den gikk ned.

Sorry hvis jeg tråkka noen på stortåa, men det fungerte greit for meg. Hvor lang tid regner dere med kjøling ? F.eks fra kokepunkt til 30C ?
 
Fullt trykk på kjøleren. Udiskutabelt :)

Saken er at med en gang vannet har utveklset så mye varme at det holder samme temperatur som vørteren, så har du nådd maks varmeutveksling.

Så hvis du kjører på med fullt trykk så rekker ikke vannet å bli "mettet" i samme grad som når du bruker lavt trykk, er ikke kaldtvannet utjevnet til vørtertemp så kan det potensielt sett kjøle mer. Varmeutvekslingen er lik siden du har coilen kontinuerlig full av vann, men jo varmere vannet inni coilen blir jo mindre kjøler du. Fullt trykk.
 
Sist redigert:
Har byttet kjøler ja. Bruker 2 parallellkoblete kobberspiraler. Disse beveges kontinuerlig opp og ned. Bruk en app for å treffe riktig mesketemperatur. Vi bruker brewers friend. Ikke bruk elementene under mesking, BB60 er dobbeltvegget og holder temperaturen fint i 60 minutter. Lykke til.
Har du funnet en som går langt nok ned?
Ser ut som de som finnes på bryggselv ikke stikker dypt nok i kjelen til å få effektiv nedkjøling.
Hva slags har du?
 
Hjemmelaget av 12 meter 8 millimeter kobberrør. Samt en med mindre diameter som jeg setter på skrå.
 
Så ... full trykk på kjøleren ?
Da hadde jeg kaldt vann og avfallet var kaldt - og den tok lang tid for å kjøles. Søster har doktorgrad i vannenergi, så hun ba meg skru ned trøkket (hennes teoretiske greie)) en dag vi brygga sammen. Og da dalte temperaturen fort. Slik at temp-måleren sank med 2gr C pr gang den gikk ned.

Sorry hvis jeg tråkka noen på stortåa, men det fungerte greit for meg. Hvor lang tid regner dere med kjøling ? F.eks fra kokepunkt til 30C ?

Bruker originalkjøleren, og rører med spaden. Kommer greit under 20 minutter ned til 27 grader, som visst er den kritiske grensa. Dette er når jeg koker en smekkfull kjele. Jeg brukte den samme kjøleren på en mindre batch (27liter) i en mindre kjele, og kom ned på 13 minutter, så noe akutt behov for bedre kjøler synes jeg ikke jeg har.
 
Hm... ja. Jeg skal gjøre et forsøk med det neste brygg.
Men det kjøleren jeg sliter mest med. Alt annet går greit. Føler jeg har fått fast rutine med brygging. Jeg kommer ikke særlig under 9timers arbeid (inkl rengjøring og rydding).
Jeg bruker vanlig hageslange med slangeklemmer på kjøleren. Noen ganger lekker det litt vann fra klemmene. Noen her som har noe tips? Ser for meg en løsning med standard hageslangekoplinger - noe som hadde vært enkelt.
 
nå kom jeg på at jeg gle
Hm... ja. Jeg skal gjøre et forsøk med det neste brygg.
Men det kjøleren jeg sliter mest med. Alt annet går greit. Føler jeg har fått fast rutine med brygging. Jeg kommer ikke særlig under 9timers arbeid (inkl rengjøring og rydding).
Jeg bruker vanlig hageslange med slangeklemmer på kjøleren. Noen ganger lekker det litt vann fra klemmene. Noen her som har noe tips? Ser for meg en løsning med standard hageslangekoplinger - noe som hadde vært enkelt.

Nå kom jeg på at jeg glemte å svare på PM'en din.. Men uansett, du kan finne klemringskoblinger i RF på ebay til 1/2" NPT, og på disse kan du skru på gardena (eller gardena-klone) krankoblinger. Så er det bare noen meter med hageslange og noen koblinger på denne så funker det flottesen.
 
Hm... ja. Jeg skal gjøre et forsøk med det neste brygg.
Men det kjøleren jeg sliter mest med. Alt annet går greit. Føler jeg har fått fast rutine med brygging. Jeg kommer ikke særlig under 9timers arbeid (inkl rengjøring og rydding).
Jeg bruker vanlig hageslange med slangeklemmer på kjøleren. Noen ganger lekker det litt vann fra klemmene. Noen her som har noe tips? Ser for meg en løsning med standard hageslangekoplinger - noe som hadde vært enkelt.

Grei løsning her:
http://henningsbrygghus.blogspot.no/2012/10/gardena-tikobling-pa-kjler-til-bb60.html
 
Jeg brygget i går,og brukte Chugger pumpen for første gang.
Jeg må bare si WOW for en forskjell det ble.

Oppvarmingen av meskevann 35 liter og jeg sirkulerte hele tiden tok vel ca 25 minutter å nå 70 grader,ca halv flow på pumpen.
Startet å meske med ca kvart åpning på ventilen ut av pumpen,ventilen på BB var full åpnet.
Enkelt å regulere varmen med termostaten.
Tok en utmesk og brukte ca 15 min på å sirkulere opp tempen til 80 grader elementet stod på ca 80 % effekt.

Vørteren var så klar som vann,en ting er sikkert pumpe er tingen
 
Jeg må til Strømmen for å handle mer korker og litt andre ting.
Greit å dra innom godeste biltema da. ;-) Satser på at sønnen er gira på en gedigen omvei for å reise til badeland ... ;-) Har allerede lagret handlelista.

Min søster og far har hjulpet meg med å flaske øl. Jeg trodde jeg hadde korker i fleng.
Men ... det tok plutselig slutt halvveis, men de fant en pose 29mm korker til og kjørte på med dette på standard 26mm tut.
De sjekket og testa, og det fungerte uten problemer. Hva sier dere?
Jeg hadde vel egentlig kjøpt denne 29mm posen for de store 0.7 flaskene som har 29mm...
 
Men jeg testet ang. kjøling og trykk sammen med Dr.Flis som kan vann. Vannkraft... Kraft i vann.
Ja, det er kraft i vann. Testet i helga:
Ved lav hastighet får du maks utbytte av varmeveksling inntil maxtemp er nådd, kommer an på lengden på kjøler'n.
Ved høy hastighet får du minimal utbytte inntil hele coilen er balansert - det endte med at den skjønne 7års-gutten min tok seg en dusj i hagen -- med klær på -- fordi det var så deilig dusjtemperatur. Men det var jo etter ca 2-3 min etter at vannet fikk kjørt seg ordentlig igjennom.
Men - alt-i-alt - tok det ca 1t for å kjøle ned til ca 20-25C. Kaldt nederst, men varmest øverst. (20C nederst, og 30C-35C øverst).

Men takk til linken til torgea; jeg har ikke kommet meg nedom for å handle i åpningstid...
Litt problemer med sønnen som vil ditt og datt med pappa før han kan slippe fri, og "kona" er i snyden...

Røring? Bør vi røre kanskje? Nei, nå bør jeg kutte ned på whisky'n min.
 
Røring i nedkjøling har vi egentlig prøvd å holde til et absolutt minimum for å hindre bakterielle inngrep.
Både min mor og (x-)kone er vel egentlig hygienefanatikere etter å ha vært ansatt i helsevesenet.... (!)...
Så - vi har vel egentlig ikke hatt et eneste brygg med (merkbar) infeksjon enda etter 2 år....
Men vi kan vel prøve å røre mer neste nedkjøling. Det er vel de små detaljene som bakterier som hemmer endel effektiv inngrep i brygginga, vil en si... ;-) Ja, neste gang får det bli med tanken. Så rører vi godt og fort mens nedkjøling pågår.
 
Jeg har ikke greid å provosere fram noen infeksjon ennå - men endrer sikkert syn den dagen det skjer:). Et altrenativ er jo å sirkulere med pumpe og lage whirlpool på den måten. (Lage hull i lokket til slange?)
 
Hm, har ikke anskaffet pumpe. Det er litt større kostnader for en nesten-skilt kar. Vil prøve å spare mest mulig i tilfelle ... (!).
Så - da går jeg for en grundig desinfisering og en god rørepinne! :) Da skal jeg og gutta utfordre skjebnen.
 
Tilbake
Topp