Citra

Antar Mosaic eller Amarillo blir mest likt. Ville valgt Mosaic. Mulig noen med mer erfaring kan utale seg.
 
Frå Petit sine heimesider:

Citra (US)
AA Range: 10 – 12%
Beta: 3.5 – 4.5%
Cohumulone: 22 – 24%
Characteristics: Potent aroma of intense mango, tropical fruit and citrus. Flavor is a bit smoother, less specific but still intense. Extremely effective as a dry hop and late addition hop. I’ve heard complaints about Citra as a bittering hop
Substitutes: Galaxy, Centennial, Nelson Sauvin
 
Jeg har en IPA stående på første uka ennå, og har tenkt å tørhumle med rikelige mengder Citra. Forrige gang jeg laget denne brukte jeg ca 90 gram Citra og en 25 gram med Centennial de siste 5 dagene i gjæringskaret. Har hørt at for mye Citra kan gi aroma som minner om kattepiss. Jeg har lest det om Simcoe, men ikke Citra. Noen som har erfaringer med dette? Hvor mye Citra har du tørhumlet med og hatt suksess?
 
Sist redigert:
Nå skriver du ikke hvilket volum du brygger, men jeg synes jeg har fått rikelig aroma med 30 g citra i 20 L. Ennå ikke kattepisslukt, men i noen tilfeller kan det føles som om det er på grensen. Men så har jeg da 40 g Citra til slutt, 20 g v 5 min og 20 g på flameout. Og like mye Cascade og Centennial v 5 og 0 min.
 
Bare å banke på. Bruker totalt 300g Citra i min single hop på 20 liter. Tørrhumler med 80 av dem.
 
Takker for innspill. Planen er å doble, altså 180 gram Citra, og denne gangen 20 gram Nelson Sauvin siden det er disse to som er brukt i kok.
 
Ja, og noen har skrevet det om Citra også, ifølge et kjapt søk på intergoogle

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
 
Laget en 25L batch IPA med 80/20 blanding av Citra (80) og Centennial her forleden. 250g Citra, resten Centennial. Har ikke fått noen assosiasjoner av kattepiss, har dog merket det på andre humletyper, mener Amarillo gav meg en slik assosiasjon når øllen fortsatt var litt "grønn".
 
Jeg synes at mye citra tørrhumle kan gi litt gressaktig smak. Men det er sikkert forskjell fra ulike humlebatcher og tiden i karet påvirker det sikkert også. Jeg ville i hvertfall ikke gått mye over 3g/liter og evt. Bare humlet 2-3 dager.
Men disse smakene er selvsagt også smak og behag:)
 
Da jeg spurte Kinn om oppskrift på Skoddehav, fikk jeg advarsel om å ikke bruke for mye Citra. Da det kunne gi assosiasjoner til kattepiss, om jeg brukte for mye. Selv har jeg ingen erfaring med for mye Citra.
 
Jeg har allerede brukt 90 gram på 25 liter i 5 dager og følte jeg hadde litt å gå på. Får ta det på gefylen ser det ut for.
 
Gressaktig aroma/smak er såvidt jeg har skjønt ikke unormalt når man tørrhumler.
Mengden citra derimot tror jeg ikke er noe problem, Ego Brygghus i Fredrikstad har øl kalt Reign in Citra som består av kun citra humle.
De bruker 5000 gram til tørrhumling, til sine 600 liters batcher, dvs. 8,33 gram per liter, eller 208 gram til en 25 liters batch.
 
Tilbake
Topp