Problemer med MM3

Viktste

Norbrygg-medlem
Har hatt litt problemer MonsterMill MM-3. Det er modellen med 3 ruller med 1.5" diameter. Det er vanskelig å få den til "mate" malten. Rullen som drives av drillen spinner og rulle #2 står stille.  :mad:

Det blir masse fikling med rulle 2 for å få kværna til å ta tak...

Gapet mellom rulle 1 og 2 er fast. Rulle 3 er justert til maks åpning.
Ifølge monstemill: "The top gap is fixed at approximately .060" which easily pulls in both wheat and barley".

Er det noen som har noen tips?

Legger også ved et par bilder av det ferdig kvernete maltet. Ser det riktig ut? Jeg har en mistanke om at det er litt for fint , litt for mye mel?
 

Vedlegg

  • P1010071_reduced.JPG
    P1010071_reduced.JPG
    110,4 KB · Sett: 292
  • P1010074_reduced.JPG
    129,4 KB · Sett: 248
  • P1010075_reduced.JPG
    P1010075_reduced.JPG
    126 KB · Sett: 289
Det er absolutt ikke for fint, jeg maler enda litt finere enn dette.  Har en tilsvarende Crankandstein, ( 99,9% samme mølla) og erfarer samme problemet.  Løser det med å sette fart på mølla FØR jeg heller malt i trakta, - har den først begynt å dra inn er det kun armert bettong som stopper den..
 
Har samme mølla.....og har hatt de samme problemene :eek:
Gjorde flere forsøk med drill og justering av både hastighet/mengde malt i trakta og innbyrdes avstand mellom valsene uten at det hjalp!
Løsningen ble og montere på ei sveiv jeg demonterte fra et justerbart bord. Dette funker veeeldig bra og har spart meg for mye frustrasjon i oppstarten på en ellers perfekt bryggedag.

Skal du likevel prøve å automatisere denne prosessen tror jeg hastigheten(så lav som mulig) er det viktigste.
Lykke til!
 
Jeg slet med det samme i helgen. Da var åpningen i trakten min for liten, og kun "driv"-valsen gikk rundt. En kjapp tur ut i boden med stikksag løste problemet. Nå er åpningen på ca 1,-1,5cm over hele bredden og da eter mølla malt som bare det! Jeg må gi litt gass for å få den i gang, men så kan jeg roe den ned.
 
Godt å høre at det ikke er for fint kværnet for som sagt så er rull#3 på maks åpning  :)

Martinsen  - hvordan får du festet sveiva på akslingen? Sveiv høres ut som en god løsning...

Jeg har forøvrig åpning i hele lengden på mølla...
 
Jeg har samme mølla selv og jeg har ingen problemer med at valsene ikke går rundt.
Jeg bestilte med orginal "base and hopper"

Kan det kansje være at du har montert mølla litt skjeivt slik at det blir ujevn belastning på valsene?
Prøv å løsne litt på mutterne.
 
Ser bra ut herfra, knuste kjerner og noen hele skall. Fint som snus det så lenge du klarer å meske uten at det stopper opp/stuck mash. Men det er heller ingen krise i et hjemmebryggeroppsett, bare å røre litt.
 
Hvis valse #2 får forkiling klarer den ikke å mate. Problemet løses enkelt med å ta en hånd under og vri valsen igang. Når den først er fri tar den korn med stor apetitt.
 
Tilbake
Topp