Gjenbruk av gjær

Er relativ fersk i faget, så jeg får unnskylde manglende kunnskap med det :)
Jeg har brygget 7-8 brygg hittil, da har jeg brukt oppigjen gjær fra min far fra div. brygg som han har brygget.
Jeg satt i helgen en IPA der jeg for første gang kjøpte gjær. Jeg kjøpte to rør og hev oppi uten starter. Det jeg lurer på er om vil dette etter endt gjæring være nok til å sette 2 brygg til gjæring? er forøvrig 25L batcher det er snakk om.
Går en hektisk sommer i møte, så vil få brygget mest mulig nå sånn at jeg har øl til ut på høsten :p

På forhånd takk for svar :)
 
Det vil vanlegvis vere nok til to nye satsar. Viss du søker litt på forumet finn du mykje informasjon om dette, og kalkulatorar som t.d. mr.malty har innstillingar for kor mykje gjær du skal bruke ved gjenbruk.

Veit ikkje om du vaskar gjæren, det kan vere mykje humlerestar (som du kanskje ikkje vil ha med vidare) i den etter å ha laga IPA.
 
Er relativ fersk i faget, så jeg får unnskylde manglende kunnskap med det :)
Jeg har brygget 7-8 brygg hittil, da har jeg brukt oppigjen gjær fra min far fra div. brygg som han har brygget.
Jeg satt i helgen en IPA der jeg for første gang kjøpte gjær. Jeg kjøpte to rør og hev oppi uten starter. Det jeg lurer på er om vil dette etter endt gjæring være nok til å sette 2 brygg til gjæring? er forøvrig 25L batcher det er snakk om.
Går en hektisk sommer i møte, så vil få brygget mest mulig nå sånn at jeg har øl til ut på høsten :p

På forhånd takk for svar :)
Det vil være mer enn nok til 50 liter, sannsynligvis nok til nærmere 100 liter. Har faktisk en følelse av at 100 liter også er konservativt såfremt gjæren er i topp kondisjon:D
 
Når vi er inne på rebruk av ipa gjær.. har dere noen gode tips til vasking og hva jeg ska se etter i glasset når gjæren er samla? Nå har jeg tre glass med masse humlerester og ser ittno tydelig skille imellom humle og gjær. Noen tips der kanskje? Vurderte en gjærstarter for å forhåpentligvis få så store mengder gjær at skille blir enklere å sjå. Vil det funke?
 
Kan jo forøvrig melde om at det var mer enn nok til to brygg, hadde gode porsjoner i begge karene og kastet en god del også.
Så at det kan brukes til 4-5 ganger så mye tror jeg skal kunne gå fint.

så da er det bare å få det på flasker slik at det kan nytes :D
 
En gjærcele deler seg vel optimalt åtte ganger når den får eti i seg litt sukker. Så to posjoner bør gå ganske fint ja. Men for meg er det fortsatt et ganske nytt og spennende fag, så det er mye å lære! Gjærhøsting og gjærvekst er spennende, men veldig fjærnt for meg til tider!

Kjenner det er vanskelig å få noe ut av de ipane og ting som kanskje har endel mer groms. Men må vel bare bruke mer vann, og øve på å få skilt de. wit gjæren er så rein som det får blitt, og det er alltid like motiverende! :)
 
Tilbake
Topp