Bryggertabber

Forrige fredag skulle jeg både brygge en dobbel IPA og fate en real ale, samt koble opp en STC-1000 temperaturkontroller.
Jeg satte i gang med å fylle opp liter for liter i BB 30'n til ønsket mengde var nådd og vrei termostaten til 70° C og begge elementa på. Så gikk jeg for å fate. Mens jeg lasta ned ølen til fatet (på optisk linje) tok jeg en prøve med pipette og dryppet på refraktometeret, la så daylight-plata nedpå å skulle til å sette stasen til øyet da hele daylight-plata løstet og forsvant ned i det trekvart fulle fatet. Heldigvis var hele refraktometeret desinfisert. Prøvde likevel å nå til bunnen med en meskeskje - uten hell. Jeg bestemte meg for å fortsette bryggedagen uten refraktometer og satte lokket på ulykkesfatet.

Videre satte jeg i gang med å koble opp STC-1000 til meskevannet kom seg til 70° C, så helte jeg i malten, rørte rundt og skulle til å sette på sirkulasjonspumpa. Den hadde tatt kvelden. Oh joy... Sjekket temp i mesken, satte på lokket og skrudde videre på STC'n. Da mesken var ferdig, og maltrøret løftet opp for skylling, tok jeg en hydrometer prøve. Den var begredelig. Under 62% effektivitet... Begynte å skylle mens jeg mumlet noen gloser som ikke sto i norskboka på skolen. Oppdaget fort at her var det stuck sparge! Prøvde å få meskeskjeen (av plast) til bunnen (av 6,5 kilo våt malt) for å se om jeg kunne vri litt forsiktig å få løsnet i bunnen. Da knakk skjeen. Endte med å stå og vri røret med og mot klokka til jeg hadde tatt to blodkar i hodet og pådratt meg midlertidig parkinson. Måtte så ringe fru hjemmebrygger å fortelle at hjemkomsten ble senere enn anlagt. Dette slo selvsagt usannsynlig godt an hos fruen, så nå står det en Whiney Spouse IPA og gjærer.
 
Hadde vi hatt "Tråden for dumme folk" skulle jeg postet i den. Men det går kanskje i denne også.

Har en litt kraftig viennalager som har stått til kaldkrasj. Pga lite skap og dårlig plass så har bøtta stått med kun en 6-8mm finerplate mellom bøtta (bunn) og kjøleelement. Tok den ut av skapet for fem timer siden og merket da at det var is/isslurry de nederste litrene. Satte den i rom med temperatur ca 17C og gikk for å flaske nå.
Men da lokket kom av så var det fortsatt en stoor isklump igjen. Tror den må stå til i morgen før det er tint.
Så, har jeg tatt livet av gjæren slik at karboneringsgjær må tilsettes eller er det så galt at dodraugen kan få sitt med det samme?
Wlp833 slurry og OG 1.068
 
Hadde vi hatt "Tråden for dumme folk" skulle jeg postet i den. Men det går kanskje i denne også.

Har en litt kraftig viennalager som har stått til kaldkrasj. Pga lite skap og dårlig plass så har bøtta stått med kun en 6-8mm finerplate mellom bøtta (bunn) og kjøleelement. Tok den ut av skapet for fem timer siden og merket da at det var is/isslurry de nederste litrene. Satte den i rom med temperatur ca 17C og gikk for å flaske nå.
Men da lokket kom av så var det fortsatt en stoor isklump igjen. Tror den må stå til i morgen før det er tint.
Så, har jeg tatt livet av gjæren slik at karboneringsgjær må tilsettes eller er det så galt at dodraugen kan få sitt med det samme?
Wlp833 slurry og OG 1.068

hadde en weis som jeg halvfrøs under cold crash. gjæring på flaske gikk brillefint allikevel. Det går nok bra. kan jo røre litt gjær i suspensasjon før omstikking
 
Får håpe det. Var siste bøtta med undergjær før jul. Men den var nok nermere helfrosset denne.
Tror jeg må bruke litt Danstar CBC-1. Har også Safbrew F2 men den er merket 07-2014 og er kanskje for gammel. Har brukt F2 med greit resultat tidligere, men da har den ikke vært så gammel.
 
Hvor steril er egentlig en rørepinne som man finner ut at man har glemt å koke, og som man så dypper i Starsan med hånden, og så slipper oppi starteren med den samme, nå Starsan-våte hånden?
 
Hvor steril er egentlig en rørepinne som man finner ut at man har glemt å koke, og som man så dypper i Starsan med hånden, og så slipper oppi starteren med den samme, nå Starsan-våte hånden?
Hvor lenge var pinnen våt av Star San før den så uforskammet falt ned i starteren?
 
Hvis hånden var normalt ren er det gode muligheter for at det har gått bra. Ingenting av dette er sterilt, men desinfisert skal det være etter et minutts tid.
 
Hvis hånden var normalt ren er det gode muligheter for at det har gått bra. Ingenting av dette er sterilt, men desinfisert skal det være etter et minutts tid.
Jeg spruter også starsan på hånden under brygging, selv om jeg har merket ulempen med tørr hud en tid etterpå til tider. God grunn til det, en uvasket hånd kan ha fascinerende variasjon i antall bakterier og mikroorganismer, ref. http://www.nrk.no/viten/sa-mange-mikroorganismar-finst-pa-ei-barnehand-1.12401298
Kan jo hende at ren alkohol eller andre egnede vesker er effektivt også, men hvis den eneste ulempen med starsan er litt tørr hud kan jeg leve med det. Hansker liker jeg ikke.
 
Sist redigert:
Var så fornøyd da jeg hadde montert på hurtigkobling for vann til kjølespiralen i min BB30, så nå var det bare å plugge inn til kjøling. Siden dette var pils og skulle ned under 12 °C, gikk jeg opp og spiste middag, tok en god middagslur og en ettermiddagskaffe før jeg gikk ned i kjelleren igjen. Der sto karet breddfullt av vann som sildret pent over kanten. Koblingen av slange til rør var utett, og det hadde rent vann ned langs røret oppi vørteren.
Trodde batchen var helt ødelagt, men holdt hodet kaldt og tappet pent ut av karet, i håp om at vannet hadde rent så langsomt og pyntelig at det lå og fløt oppå den litt tyngre vørteren. Heldigvis var vørteren nederst av riktig tetthet, og jeg stoppet tapping litt før det ble for mye fortynnet. Ser ikke ut til å ha gått noe infeksjon i ølet, men "time will show".
 
Var så fornøyd da jeg hadde montert på hurtigkobling for vann til kjølespiralen i min BB30, så nå var det bare å plugge inn til kjøling. Siden dette var pils og skulle ned under 12 °C, gikk jeg opp og spiste middag, tok en god middagslur og en ettermiddagskaffe før jeg gikk ned i kjelleren igjen. Der sto karet breddfullt av vann som sildret pent over kanten. Koblingen av slange til rør var utett, og det hadde rent vann ned langs røret oppi vørteren.
Trodde batchen var helt ødelagt, men holdt hodet kaldt og tappet pent ut av karet, i håp om at vannet hadde rent så langsomt og pyntelig at det lå og fløt oppå den litt tyngre vørteren. Heldigvis var vørteren nederst av riktig tetthet, og jeg stoppet tapping litt før det ble for mye fortynnet. Ser ikke ut til å ha gått noe infeksjon i ølet, men "time will show".
Kan jeg spørre deg hvordan du har gjort det med hurtigkobling til kjølespiralen? Kunne tenke meg å gjøre dette selv.
 
Jeg spruter også starsan på hånden under brygging, selv om jeg har merket ulempen med tørr hud en tid etterpå til tider. God grunn til det, en uvasket hånd kan ha fascinerende variasjon i antall bakterier og mikroorganismer, ref. http://www.nrk.no/viten/sa-mange-mikroorganismar-finst-pa-ei-barnehand-1.12401298
Kan jo hende at ren alkohol eller andre egnede vesker er effektivt også, men hvis den eneste ulempen med starsan er litt tørr hud kan jeg leve med det. Hansker liker jeg ikke.

Ulempen med tørr hud kan lett motvirkes ved å gå til anskaffelse av latex/vinyl hansker. Du får de i pakker av 100 ex på apoteket. Jeg bruker de i "kritiske" faser av bryggingen og sprayer heller de med Star san fremfor å gjøre det rett på hendene :)
 
Hvor steril er egentlig en rørepinne som man finner ut at man har glemt å koke, og som man så dypper i Starsan med hånden, og så slipper oppi starteren med den samme, nå Starsan-våte hånden?

Jeg koker aldri rørepinnen min. Den vaskes med PBW og ligger noen minutter i Star san før jeg slipper den opp i erlenmeyerkolben. Jeg bruker da riktignok en vinylhanske når jeg gjør dette, som igjen er sprayet med Star san. Har gått brillefint samtlige ganger :)
 
Jeg hadde en tabbe da jeg brygget 60L med Single Hop Citra på søndag. (Bryggselv sitt ølsett)

- Under avrenning oppdaget jeg at jeg hadde skyllet med 12,5L vann for mye. Det jeg da gjorde var å stoppe avrenningen når jeg hadde 60L i gjæringsdunkene (som planlagt) og endte opp med å helle ut gjennværende vørter. Dette fordi jeg ikke har plass til mer enn 62 liter i gryta.

- OG ble egentlig perfekt da den skulle ligge mellom 1.063-1.067 og ble målt til 1.065.

- SG før kok ble målt til 1.060, noe jeg ikke vet om er bra eller dårlig da jeg ikke hadde planlagt denne på forhånd. Det er noe jeg bruker å måle i tilfelle jeg ønsker å regne utbyttet.

Jeg forstår at smaken mest sannsynlig blir påvirket av denne skyllingen, men hvilke andre konsekvenser kan jeg få?
 
Sist redigert:
Ai ai ai, litt rusten etter et lengre opphold uten brygging. Brygget i dag en Halvor Browm Ale og var egentlig veldig fornøyd da jeg var ferdig helt til jeg så at Muscovado sukkeret stod uåpnet igjen på bordet!! Er det noe poeng å koke opp f. eks1 liter( ?) vann og løse opp sukkeret å tilsette dunken. Evt. gjøre dette senere i gjæringsprosessen?

Min gode venn Muscovado! Har kjennskap til han jeg også.

Kokte over meske- og kokekjelen, det flotte mammut-underlaget som jeg hadde isolert kjelen med tøt ut i alle rettninger med vørter utsiden og mellom underlaget og kjelen. Sto og så på det en stund, før jeg trakk på skuldrene og gikk og satt meg oppgitt ned i sofaen. Glemte helt av muscovadoen.

Kjølte ned, tappet, målte OG, veldig lavt, kom på det manglende muscovadosukkeret, oppgitt på nytt igjen.

Gikk sporenstreks bort til PC'en. Nå var det nok tull, nå skulle det fikses skikkelig. OG skulle bli riktig, og ting skulle gjøres effektivt. Benyttet meg av diverse kalkulatorer, måtte ha muscovado og litt DME i for å nå riktig OG. Målte opp og satte det på oppkok på komfyren. Men tiden skulle utnyttes så jeg gikk bort til bryggekjelen og startet den omfattende vaskingen av kjele og bryggelokkasjon etter overkokingen.

Og imens på kjøkkenet...

 
kanskje ikke bryggetabbe, men jeg klarte å koble litt om på tankene mine og kobla gass på øl-tappen på fatet og så kom det litt øl fra det ene fatet til det andre.. håper det går greit da... :p
 
Tilbake
Topp