Infeksjon?

PerM

 
Ser jeg har fått noe som ser ut som ei hinne med noe lyst/hvitt på ølen. Har stått til karbonering i 2 uker.
Er dette muligens en infeksjon?

Det var ikke tegn til infeksjon under eller etter gjæring i bøtta. Gjæren(WLP500) dominerer fortsatt smaksbildet og ingen usmaker jeg kan kjenne.
OG 1.061 FG 1.011.

DSC_0486.jpg
 
Ingen usmaker - kan nok være et resultat av kullsyre.:)

Ja det hadde vært det beste:), men ikke opplevd dette på noen av de andre batchene(14 bak meg). Hinna er på en måte "fast" og hvis jeg vender på flaska legger den seg langs innsiden. Den legger seg på overflaten igjen hvis jeg vender den tilbake.
 
OK, slik du beskriver det kan det skyldes noe annet, men jeg har ikke sett dette selv. Eneste infeksjonen jeg har erfaring med førte til champagne som nærmest tømte flaskene etter åpning.
 
Jeg har sett noe lignende et par ganger selv, uten at det har vært noen usmak på ølet. Er det tørrhumlet? Kan det være humleoljer?
 
Jeg har sett noe lignende et par ganger selv, uten at det har vært noen usmak på ølet. Er det tørrhumlet? Kan det være humleoljer?

Ja tørrhumlet med rundt 120g på 18L. Tenkte også det først, men det virker som om det liksom er fast stoff på en måte og ikke væske.
 
Drikker så lenge det er godt :) Vil vel sikkert merke det etterhvert hvis det er infeksjon eller ikke.
Det merker du.
Har akkurat helt ut en mislykket batch, og den luktet jeg ut fra gjæringskaret, smakte også selv om det strengt tatt ikke var nødvendig. Så lenge det smaker greit, så er det bare å konsumere.
 
Jeg ville drukket opp alt nå i kveld. Best å ikke ta sjansen på å måtte helle det ut. Det hadde blitt et traume som ville ført til at bryggebudsjettet måtte gå til terapitimer. Ta egenmelding i morgen og send eventuelle barn til barnehage / skole i taxi. Det er det eneste fornuftige å gjøre. :p
 
Det merker du.
Har akkurat helt ut en mislykket batch, og den luktet jeg ut fra gjæringskaret, smakte også selv om det strengt tatt ikke var nødvendig. Så lenge det smaker greit, så er det bare å konsumere.

Finnes nesten ikke verre enn å måtte helle ut så mye arbeid :p
 
Jeg ville drukket opp alt nå i kveld. Best å ikke ta sjansen på å måtte helle det ut. Det hadde blitt et traume som ville ført til at bryggebudsjettet måtte gå til terapitimer. Ta egenmelding i morgen og send eventuelle barn til barnehage / skole i taxi. Det er det eneste fornuftige å gjøre. :p

Tror ikke kjærringa syns det er en like god idé :p men får gjøre mitt beste den kommende uka :D
 
Finnes nesten ikke verre enn å måtte helle ut så mye arbeid :p
Helt enig, men dette er kun 2. gangen på flere år med brygging så det må man nesten regne med. Tror jeg vet hva det skyldes, egentlig en idiotisk slurvefeil med nytt rengjøringsutstyr.

Generelt er nok infeksjonsfrykten betydelig overdrevet.
 
Helt enig, men dette er kun 2. gangen på flere år med brygging så det må man nesten regne med. Tror jeg vet hva det skyldes, egentlig en idiotisk slurvefeil med nytt rengjøringsutstyr.

Generelt er nok infeksjonsfrykten betydelig overdrevet.

Greit ihvertfall å ha en viss anelse om hvor det har gått galt. Har bare hatt en infeksjon tidligere som mest sannsynlig var lacto.

Litt frykt er bare bare sunt. Det får ihvertfall meg til å være så nøye som mulig når det står flere liter øl på spill :p
 
Tilbake
Topp