INFISERT ØL??

Frank N

Norbrygg-medlem
Heisan alle øl elskere.

Jeg har brygget ekstrakt øl siden jul nå og lært mye av å bare sitte å lese her på forumet.
Jeg har noen spørsmål her anngående infeksjon på øl. Jeg kjøpte 2 brukte kornelius fat i april og co2 flaske. på det ene fatet har jeg hatt problemer med "usmak" på alle øl som har vært inni fatet. Kanskje ikke akkurat usmak, men det som skjer er at ølet som ligger inni dette fatet mister gradvis etter ca. 3-5 dager nesten alt av humlesmak og maltsmak og aroma. etter ca 7-12 dager komme det fram en slags ubeskrivelig bitter/besk ettersmak av ølet. jeg har delt de siste bryggene i 2, en del oppi fatet og en annen del på flasker. de som står på flasker smaker kjempebra i forhold til det på fatet. så jeg tenkte at det må være en slags infeksjon inni selve fatet. Har demontert hele fatet og latt både fatet og alle deler og pakninger "bade" først i kaustisk soda,deretter kombi fra felleskjøpet, klor og starsan til slutt.  Etterpå monterte jeg fatet og fyllte opp med kaustisk soda blanding igjen og til slutt en runde med starsan. Men igjen så ble ølet oppi ødelagt på samme måten. Mistet først humlesmaken, deretter alle andre smaker også kom den sterke bitterheten som gjør det helt udrikkelig. Den andre halvdelen som ble tappet på flasker smaker fremdeles bra. Er dette infisert øl? Er fatet mitt ødelagt?

Ett siste spørsmål til: Er det mulig å få infeksjon inni selve co2 tanken og/eller slangen?


Hilsen Frank
 
Og du har demontert og desinfisert stigrør, ventiler og sikkerhetsventil også?  Det hender noen ganger at jeg får tilbakeslag opp i co2 slangen. kan være en ide og rense denne og, selv om jeg aldri har fått infeksjon av dette.
 
De der gummipakningene i fata kan være skikkelige feller.
Om du har prøvd å vaske og desinfisere alt uten å bli kvitt usmaken ville jeg prøvd å bytte alle pakninger med nye.
Skru løs CO2 inn og øl ut. Det sitter en liten pakning inni der røret går ned i fatet. Bytt dem ut, og bytt også pakningen på topplokket.
 
Takk for respons. Har ikke hatt tilbakeslag i co2 slangen før, men skal ta å desinfisere den og skifte ut alle pakningene på fatet for å se om dette kan hjelpe. Har allerede kjøpt nye pakninger. Men tror først jeg skal la fatet og brygget oppi få ligge en måneds tid og så se hvordan det utarter seg.
 
Går det an å få infeksjon via nye CO₂ slanger? Er det noen tips på hvordan man skal gå frem når man monterer nytt CO₂ utstyr (slanger + regulator + tank) på en kegerator?
 
Tror det skal litt til å få infeksjon pga det sånn uten videre. Er jo ikke så mye uhumskheter som kan bo inni ein rein CO2-slange.
 
Stigerør, ventiler og pakninger er hva jeg ville fokusert på. Evt. byttet begge poppets og alle pakninger.

Stigerøret kan rengjøres innvendig ganske effektivt med kokende vann, kaustisk soda, litt trykk, og en picnic-faucet. (Må også skylles noen ganger med varmt vann på samme måte!)
 
Hva med oksydering? Kan det være bismaken? Type våt papp-smak.. ? Høres ut som du har vært nøye med vasking av fat, så jeg regner med du er nøye med renslighet på slutten av selve bryggingen: koking av kjøler, overføring av øl til gjæringstank med desinfisert utkrane på kokekjelen osv..
 
Eg fekk usmak på alle mine første brygg som gjekk på cornelius.
alt vart oksidert pga eg brukte ikke slange fra gjærings fat og ned i fatet.
har kjøpt slange og fyller fatet fra bunn og har ikke hatt den usmaken siden.
 
Tom.I skrev:
Eg fekk usmak på alle mine første brygg som gjekk på Cornelius.
alt vart oksidert pga eg brukte ikke slange fra gjærings fat og ned i fatet.
har kjøpt slange og fyller fatet fra bunn og har ikke hatt den usmaken siden.

Hvordan fikk du ølet oppi fatet uten slange? Det skal litt presisjon til å tømme oppi en cornelius-åpning. Ihvertfall hvis man tar seg en halvliter under arbeidet :)
 
Gjærings fatet på en benk opna ventilen og lot det renne ned i Cornelius fatet:)

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk
 
Tom.I skrev:
Gjærings fatet på en benk opna ventilen og lot det renne ned i Cornelius fatet:)

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk

Uten slange ned i bunnen på fatet? Da er det stygg fare for at ølet er ganske så oksidert.
 
Hei Frank N. Dette er en gammel tråd, men fikk du sving på problemet? Sliter med det samme selv. Ølet på flaske er tipptopp, men det på fat får fort en usmak(bitter og humlearomaen forsvinner).
 
Tilbake
Topp