Bryggertabber

Jeg stakk om en dunk som ble tilsatt en del humle. Dunken ble gående ganske lenge med humlerestene i etter tapping.
Puttet like godt hele dunken med humlerestene i oppvaskmaskinen.
Det likte den dårlig. Resultatet ble oversvømmelse på kjøkkenet og vann helt ned i kjelleren og en stk ødelagt oppvaskmaskin. Heldigvis klarte jeg å gjemme unna dunken så ikke kjærringa fikk med seg hva jeg hadde sysslet med.

Kansje ikke helt en bryggertabbe men sterkt relatert til ølbrygging.
 
Ingen alvorlig tabbe, men litt morsomt er det jo. Brygget i går kveld, og fylte gjærlåsen med starsan (første gang jeg bruker det i gjærlåsen). Da jeg kom ned i kjelleren i dag var gjærlåsen nesten tom. Var nesten sikker på at jeg fylte den helt opp kvelden før, men måtte jo bare helle på noe mer. Da jeg kom tilbake en halv time senere ble det åpenbart hva som hadde skjedd: 20150613_172901[1].jpg

Har nettopp gått over fra sterkrens til starsan, så i dag lærte jeg noe nytt. Starsan skummer....mye...
 
Ikke noe triks å sjenke seg for mye før bryggedagen er over...
I mitt tidligere oppsett så måtte jeg sitte å holde gjæringskaret på skrå under tappekranen fra kokekaret, for det var ikke plass til at det kunne stå. Og i de sene timer satt jeg nå der på krakken min med en IPA i ene hånden og gjæringskaret på skrå i den andre. Det minket jevnt og trutt i kokekaret, men det økte ikke så mye i gjæringskaret som en skulle tro utfra det som manglet i kokekaret.... Sveiseblind som jeg var, merket jeg ikke at jeg var våt på beina før halve batchen hadde rent ut gjennom den ÅPNE kranen i gjæringskaret... :eek:;) Det er en brøler jeg ikke gjentar med det første... :)
 
I dag lærte jeg den harde veien... Skulle desinfisere to dunker fylte med vann og skulle helle oppi klorin. Sprut av klorin i øyet er ikke godt! Fikk skylt godt med vann, ringte legekontoret og fikk time. Enda mere skylling og resept på øyedråper.

Husk vernebriller er vel konklusjonen her
 
Bare et lite råd til nybegynnere som jeg selv: når du har en rimelig full 40 liters kjele i fullt kok, er det ikke så lurt å hive 100 gram humle i én styrt oppi. For da skriker du: HJELP, DET FLOMMER OVER! Etterpå er det ikke så greit å beregne hvor mye skum med humle som ligger på bakken (eller gulvet). ;)
 
Brygga pilsner her om dagen, når eg måtte flytte BeerBrewen ned på golvet (dårleg utregning av takplass) for å lyfte meskekolben ut, reiv eg ut støpselet i veggen, og pumpa med slange datt ut og spylte heile ryggen min med vørter på 78grader. Ein brennande lærepenge. neste gong vert de nok på ein krakk og med skøyteledning.
 
Sist redigert:
Det er nedtur. Regner med at du skal ha deg et nytt et, da kan du likesågreit på på grauhall og kjøpe et veldig godt et, til en billig penge :)
 

Jessir! Har selv et som går til 1.070, og et som går mellom 1.050 til 1.1xx. God oppløsning på de, og du får med en eller annen conformity-lapp eller noe om at dette er kalibrert, ikke noe fra Europris-dill...

Av nysgjerrighet, kjøpte du fra grauhall etter tips fra meg? Har aldri sett de hydrometerne bli nevnt her før jeg begynte med det.
 
Jessir! Har selv et som går til 1.070, og et som går mellom 1.050 til 1.1xx. God oppløsning på de, og du får med en eller annen conformity-lapp eller noe om at dette er kalibrert, ikke noe fra Europris-dill...

Av nysgjerrighet, kjøpte du fra grauhall etter tips fra meg? Har aldri sett de hydrometerne bli nevnt her før jeg begynte med det.

Det vet jeg jaggu ikke. Jeg kjøpte det etter at Bryggselv-hydrometeret mitt knuste, og jeg ville ha noe som var lettere å lese. Godt mulig jeg plukka opp en anbefaling, husker ikke hvordan jeg fant frem til det. 0-70 holder for meg, jeg bruker refraktometer før gjæring.
 
Tabbe i går. Skulle kverne malt til en hvit IPA, og satt drillen slik at den gikk feil vei. Hørte ikke pga musikk på full guffe, og så ikke malten. Så skulle jeg meske, og helte oppi. Da skjønte jeg at det var noe galt. SG på 1.025 etter kok. Blir en lettøl når jeg klipper plenen. Fant noe annen humle, og humlet den med Mosaic på 30,15 og 0 min. Tørrhumle. Kan bli en spennende lettøl :)

Kvernet etterpå ny malt, og fikk laget det jeg skulle opprinnelig, nemlig hvit IPA med Cascade og Citra.
 
Tilbake
Topp