Hvilken type øl er egentlig juleøl?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Hva er juleøl? Har inntrykk av at det kan være så mangt. Har alltid innbilt meg at det tradisjonelle juleølet er en variant av porter, men det er kanskje ikke riktig? Eller kan man lage julevarianter av alle typer øl? Ser jo at noen allerede har satt sitt juleøl. Planlegger juleøl til høsten, tenkte kanskje en amber eller en porter.
 
For meg er juleøl et mørkt og maltrikt øl
Et øl som passer godt forran peisen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Strengt tatt er juleøl øl til jul. Det er vel vanlig, som du skriver, å lage en porteraktig øl med nellik, anis, kanel, karve, kanel, ribbefett, glitter og fandens oldemor. Selv er jeg ikke så glad i slikt. Forrige jul lagde jeg en amber ale og en IPA. Fungerte bra. Et eget mørkt øl, som gjerne er lagret en stund, er jo ikke feil heller...
 
Selv om jeg selv har brygget jule IPA mener jeg IPA ikke er et juleøl
IPA og Amber kan passe godt til ribbe, men juleøl er det ikke
Et juleøl skal som sagt passe forran peisen med nøtter og julegodt ikke ved middagsbordet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I desember i fjor brygget jeg dobbelbokk som står i kjelleren og koser seg, i påsken brygget jeg en imperial porter med lakrisrot, fiken og eikechips, og om et par uker skal jeg brygge en old ale. Julen er reddet også i år :)
 
Spørsmålet til trådstarter er interessant, for jeg har sett det brukt mot øl i "juleøltester" at de ikke har nok "julepreg" el.lgn.. Det forekommer meg å være et litt uklart argument så lenge man ikke har noen klar juleølsdefinisjon.
Det er nok riktig at juleøl (i handelen) tradisjonelt har vært en bokkølvariant, men det er vel ikke særlig interessant for oss? Jeg ser for meg to rimelige tilnærminger. For det første kan vi prøve å treffe julematen med juleølet vårt, og for det andre kan sikte mot det ultimate peiskosølet. Jeg går for det siste, selv om jeg ikke har peis. Så juleølet mitt er en nokså robust porter med et knapt merkbart snev av koriander, anis og appelsinskall
 
Jeg er ikke noe fan av juleøl med alt for mye krydder osv. Noen som har forslag til en amber på ca 5.5%ABV som kan lages nå i sommer og lagres?
 
Kan anbefalle Granskudd sirup. Har en Skogs IPA nå med Engelsek humle og hjemmelaget granskudd sirup. den er noe av det bedre jeg har laget. ser for meg at det kan passe godt til jul.
 
Enkel, dobbel eller trippel, samme det. Bare det er bokk.
Og må det krydres med noe så holder jeg med Stig Aa. at glitter er et ideelt krydder.
 
De gamle norske juleøltradisjonene (tenk gardsbrygg) gikk vel bl.a. ut på at juleølet skulle (først og fremst??...) være sterkt. Og så er det vel en god stund siden bryggeriene her i landet standardiserte bryggene sine rundt lagergjær, så da ender man jo fort opp med noe som nærmer seg... bock ja... til ribbemiddagen blir dobbelbock ved siden av gammel oppland i overkant mye ved på bålet, men en litt sterk mørkt rødlig fyldig lager, kanskje litt tysk humle, (mer enn 5.5% blir fort klabbibabb med det lille glasset ved siden av for meg). Personlig liker jeg også å brygge øl som er så balansert og snilt at alle som får servering er happy, og gjenkjenner det i glasset som juleøl, men jaggu et godt et. Å kjøre hoppy hoppy joy joy på julekvelden blir for meg litt som å servere ribbe tandori. Ække det folka forventer...
 
Hva er juleøl? Har inntrykk av at det kan være så mangt. Har alltid innbilt meg at det tradisjonelle juleølet er en variant av porter, men det er kanskje ikke riktig? Eller kan man lage julevarianter av alle typer øl? Ser jo at noen allerede har satt sitt juleøl. Planlegger juleøl til høsten, tenkte kanskje en amber eller en porter.

For meg er det ganske klart hva som er juleøl, og det er en mørk lager som minner om dobbeltbock. Basta! Folk må gjerne brygge hva de vil til jul, men skal noe by meg på et juleøl, så er det et slik øl jeg forventer å få. Serverer de meg en krydret pale ale eller et eller annet med belgisk gjær, så får de forvente å få en IPA når de ber om en pils eller glass pepsi når de ber om en farris.

Den norske juleøltradisjonen er unik og fortjener like mye respekt som en øltype som bitter, stout eller IPA.
 
For meg er det ganske klart hva som er juleøl, og det er en mørk lager som minner om dobbeltbock. Basta! Folk må gjerne brygge hva de vil til jul, men skal noe by meg på et juleøl, så er det et slik øl jeg forventer å få. Serverer de meg en krydret pale ale eller et eller annet med belgisk gjær, så får de forvente å få en IPA når de ber om en pils eller glass pepsi når de ber om en farris.

Den norske juleøltradisjonen er unik og fortjener like mye respekt som en øltype som bitter, stout eller IPA.

Kan du legge ut en oppskrift som du vil anbefale.
 
Tilbake
Topp