Bygge egen kompaktbrygger ala Bratberg

Tja, jo, endel jobb er det, men tiden min koster ikke noe. Sånn jeg ser det kan det faktisk være endel å spare. Ved å finne et element fra en komfyr i el-avfallet blir elementet gratis.
Hvorfor skulle malten brenne seg, i Bratbergen sitter det jo et 2500w element i bunnen?
 
Det kunne også vert inyeresant med inndirekte oppvarming, dobbelbunn som inneholder element og olje men vet ikke helt løsningen på det, det brukes som kokepamme til mat. Overflaten blir da stor og ingenting brennes.
 
kanskje man kunne legge en kobberplate mot bunnen før platetoppen for å fordele varmen best mulig. rustfritt/syrefast er dårlig armeleder.
 
Bratbergen har to elementer: 2000W + 500W
Hvordan har du tenkt å styre elmentene?
Dersom du har muligheten til å dempe effekten , så kan du bruke så kraftig(e) element(er) som sikringskursen din kan levere.
For å unngå brent vørter er det om å gjøre å ha så stor overflate som mulig som overfører energien inn i vørteren/vannet.
Ei skikkelig stålplate i bunnen over element(ene) vil forhindre 'hotspots' (som brenner fast vørter).

En ide:
Dersom du lager en sokkel i kjelen som løst passer nedpå ei 'kokeplate' så du da bare ha tilkoplingen for temperatursensoren tilbake å ta hensyn til under vasking.

Ta også en titt på hvordan Grainfather og Speidel fungerer, mulig du kan hente noen ideer derifra når det gjelder andre finesser.
 
Bratbergen har to elementer: 2000W + 500W
Hvordan har du tenkt å styre elmentene?
Dersom du har muligheten til å dempe effekten , så kan du bruke så kraftig(e) element(er) som sikringskursen din kan levere.
For å unngå brent vørter er det om å gjøre å ha så stor overflate som mulig som overfører energien inn i vørteren/vannet.
Ei skikkelig stålplate i bunnen over element(ene) vil forhindre 'hotspots' (som brenner fast vørter).

En ide:
Dersom du lager en sokkel i kjelen som løst passer nedpå ei 'kokeplate' så du da bare ha tilkoplingen for temperatursensoren tilbake å ta hensyn til under vasking.

Ta også en titt på hvordan Grainfather og Speidel fungerer, mulig du kan hente noen ideer derifra når det gjelder andre finesser.

Takk for bra innspill.
Skal styre elementet med PID og effektregulator. Jeg klarer enda ikke å se for meg hvordan en 2kw kokeplate under kjelen skal gi større fare for brent vørter enn et 2kw element rett i kjelen, som virker som den mest valgte løsningen på elektrifisering av kjeler. Kokeplaten gir jo en større overflate å fordele effekten på.

Idèen med sokkel som passer oppå kokeplaten var ikke dum, og den skal jeg ta med meg. Ser absolutt at det blir enklere med rengjøring med kun en kontakt å demontere. Så gjelder det bare å lage dette så det blir noenlunde stabilt og stødig.
Liker pumpa og resirk. røret som sitter fast montert på Grainfatheren.

Hvordan fungerer mekanismen med trinnløs heving av meskekaret på Bratbergen?
 
oh, mulig jeg er litt upresis når jeg sier 'elementer'. I mitt hode inkluderer dette også ei kokeplate..
Jepp, dess større overflate å fordele effekten jevn utover på, dess bedre.

Litt vanskelig å forklare den trinnløse hevinga, men kort sagt ei stang på siden av maltrøret og en avlang 'skive' med hull som stanga tres i.
'skiva' henges over kanten på kokekjelen sånn at friksjonen mellom skiva og stanga i hullet holder maltrøret oppe.
Kan prøve å ta bilder av dette når jeg tar den fram en gang i helga.
 
Jeg ville heller brukt HERMS, for å lage det modulært og feie ethvert spørsmål om brent vørter av banen. Samt at du får bedre overføring av effekt ifht til kokeplate under kjelen. Et frekt oppsett ville vært en Herms som er sveiset til kjelen, evt. Men da er det ikke modulært lengre.

Da slipper du og alle spørsmål som har med element under eller inni kjelen å gjøre. Herms er blodenkelt å lage, du skal vel ha en PID inn der uansett, det du trenger ekstra er en coil og en beholder.

Edit: Og så glemte jeg at brattberg er enkjeles med koking i samme kar...Så du kan se bort ifra mine innspill..Ville aldri i verden kokt noe i en HERMS.
 
Tilbake
Topp