• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

*SOLGT!*BB30 2. Gen med masse ekstra utstyr. *SOLGT!*

Etter å brygget i noen år har jeg nå bestemt med for å legge enda flere kroner i denne hobbyen. Siden jeg skal kjøpe inn nytt utstyr selv velger jeg å legge ut min trofaste BB30 her. Jeg har vært veldig fornøyd og den har lært meg masse om meske og koke prossessen med denne nå etter hvert halv automatiserte løsningen. Nå skal jeg kjøpe inn utstyr slik at mesk og koking blir mer automatisert og jeg kan fokusere mer på oppskrifter, vannjustering og gjæring :)

IMAG0238.jpg


BB30 2. gen montert med følgende utstyrt:
- Originalkran er oppgradert til 1/2" kulekran med hurtigkobling.
- PT100 temp-probe montert i kran
- PID med 25A SSR + kjøleribbe montert i prosjektboks med koblinger til pt100 og støpsel til BB30 (løse koblinger gjør det enkelt å koble til annet utstyr senere).
- 12V solar-pump med koblinghoder i rustfrittstål (følger med strøm-adapter) og hurtigkoblinger på alle inn/utganger. På utgangen sitter det også en kulekran for å kunne strupe pumpen. Pumpen kan ikke brukes under koking.
- Hjemmesnekretløsning for spredning av vørter og sirkulasjon utenfor meskekaret (kulekran for å kunne stoppe/strupe sirkulasjon utenfor meskekar ved røring i mesk)
- Liggeunderlag + stropper
- Kobling til hageslange ferdig montert på kjøler.

Mitt oppsett er bygget slik at jeg aldri har fiklet med intern elektronikk i BB30en og jeg har heller aldri hatt kortslutting eller andre problemer med elektronikk.

Du finner mye bilder og detaljer om hva jeg har gjort med min BB30 i denne tråden.
https://forum.norbrygg.no/threads/oppgradering-av-bb30.14613/

Tilsvarende tråd for min PID.
https://forum.norbrygg.no/threads/koplingsskjema-bb30.11060/


Annet små snacks som kan følge med hvis ønskelig.
Original kran med pakkinger
2 kasser a 24 x 0,5l Coopers PET flasker
1 gjæringskar med gjærlås
2 x 3-punks kontakter som passer inn i PID, slik at du kan koble til andre type sensorer.



Tok et kjapt søk i innboks for å finne de største utgiftene under oppgradering (medregnet frakt på de produktene der det ikke var inkludert)
PID+SSR = 49$
PT100 probe = 48$
Hovedinnkjøp av kraner, slanger og koblinger = $237 (her har det blitt kjøpt inn endel småtteri etterhvert også)
Pumpe = 75$
Vil ikke tro jeg overdriver hvis jeg sier at det fort har gått 1000,- NOK til på alt småtteri.


Er i første omgang interessert å selge alt i et, hvis det ikke kommer bud kan jeg vurdere å selge løst senere. Gir selv beskjed når dette kan bli aktuelt.

Prøver meg først på 4500,- ferdig prutet, må hentes i Oslo (Carl Berner).

Bud og spørsmål kan stilles direkte i tråden, første mann til mølla!
 
Sist redigert:
Legger ut litt fler bilder og informasjon om ekstra utstyret som følger med på mitt oppsett.
Bildene er helt ferske og tatt for under 30 min siden. Skal vaske over og skrubbe BB30'n en runde i morgen og ta nye bilder av den også :)

Flere bilder og informasjon om pumpen finner man på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Solar-Hot-W...o-230-F-145psi-/190635868928?var=490104756535
Ser at pumpen faktisk tåler 110c, men jeg har aldri prøvd å kjøre den under kok eller kjøling selv.

Bilder av "Styringboksen" med PID/SSR og temp-probe.

Front:
IMAG0412.jpg


Bak:
IMAG0413.jpg


Underside:
IMAG0415.jpg


Pid-Innmat:
IMAG0417.jpg

IMAG0418.jpg

IMAG0419.jpg


Alle kabler er påsatt kabelsko og krympestrømpe. Støpsel og kontakt er tatt fra en skjøteledning godkjent for utendørsbrukt hos Clas.

Sensorer-kabler:
IMAG0421.jpg


Rød/Hvit kabel er den som går inn i temp-proben som sitter montert i T-ledd på BB30 (mer info/bilder om denne i morgen).
Legger også ved en ekstra temp-prod som først ble feilkjøpt på DX. Har koblet til denne og riskoker til styringboksen og brukt den som sous vide før jeg kjøpte dedikert.

Nevnte også at de fulgte med litt flere koblinger hvis man skulle ønske å utvide eller bruke systemet andereldes enn hva jeg har gjort.
IMAG0410.jpg

1x 1/2" NTP Hann med slange-nippel
1x 1/2" NTP Hann med Hurtigkobling (Hann).
1x 1/2" NTP Hun med Hurtigkobling (Hann).
1x T-ledd i kobber (Med følgende slanger i silikon passer rett uten slangeklemmer og faller ikke av under bruk).
2x Slangeklemmer i forskjellig størrelse
1x Børste som jeg bruker under rengjøring av koblinger og kraner.

NB! Dette er hva som følger med som ekstra deler løst, det sitter mye mer på ferdig monter oppsett.

Legger også med 2x koblinger slik at man kan koble til nye temp-prober hvis ønskelig, glemte de på bilde.
http://www.dx.com/p/diy-16mm-3-pin-...ctor-silver-5-pieces-pack-133107#.VWzAoLzhk_t
 
For ordens skyld, jeg har nå via en annen tråd tilbudt å selge de forskjellige delene løst.
Fått et tilbud fra @Robertkaino men foreløpig er det ikke inngått noen avtale.
 
Hei. Jeg byr 4000,- for alt hvis du er villig til å pakke det for sending? Jeg bestiller da opphenting hjemme hos deg, forskuddsbetaler og står selv for fraktkostnadene :)
 
Hei. Jeg byr 4000,- for alt hvis du er villig til å pakke det for sending? Jeg bestiller da opphenting hjemme hos deg, forskuddsbetaler og står selv for fraktkostnadene :)

Den er din hvis jeg finner ut om jeg har finner en enkel måte å få pakket det ned for deg.
Det er mulig at jeg kan får brukt esken jeg fikk til min speidel. Gidder ikke sjekke idag, men skal får sett på det innen i morgen ettermiddag.
Ok?

Vil du ha med gjærtkar, pet flasker og slikt stash også eller kun det som er relevant til selve bb30 pakken og koblinger for evt utvidelser?
 
Da er denne solgt inntil videre.

Kjjeetil skal får mulighet til å godkjenne pakkingen og avklare transport før han tar en endelig avgjørelse.
Før han bestemmer seg vil ikke nye bud bli akseptert.
 
Tilbake
Topp