Påvirkes FG av sen tørrhumling?

Vi flasket i går en CITRA Ipa som hadde OG 1062 og vi målte FG til ca 1016 i går kveld - Litt på kanten høyt kanskje?

Vi tørrhumlet 30g på lørdag morgen så det har stått i karet ca 4 dager, og jeg la merke til at det fløyt litt humle på toppen også.

Uansett så har vi flasket nå, men jeg tenkte å høre om FG påvirkes av tørrhumling hvis det ikke er lenge siden humla havnet i karet?
(Eller om det bare har vært litt dårligere utgjæring enn vi bruker å ha? Bruker å ligge på ca 1010-1012)
 
Ah, så da har vi hatt litt dårligere utgjæring da. Mulig det ble litt høy temperatur under meskingen (nesten 70 grader en liten stund) og det har trekt ut sukkerarter som ikke gjæren spiser(?)
 
Høres ikke ut som dårlig utgjæring for meg, du har litt over 6% ABV i ølet. (Og enda litt til hvis du flaskekarbonerer).
 
Takk, det roer et bekymret bryggerhjerte! (Var litt bekymret for flaskebomber eller lignende) Dette er brygg nr 9 og fortsatt MYE å lære forstår jeg.
Hadde ikke tenkt på at flaskekarboneringen lager alkohol også, men det er jo igrunnen logisk når jeg tenker meg om
 
Tilbake
Topp