Oppgradere hjemmebryggeriet

Hei,

Jeg har nå hatt BB3V3 i et snaut år, satt 8-9 brygg og har funnet ut at dette er noe jeg liker!

Har derfor spart opp litt nå og da og har drøye 20 000 til rådighet for å bygge på hobbyen.

Har en del flasker med patent kork (ca 70l totalt)

Lurer på om jeg skal koste på meg flere flasker og ett større brygge apparat, eller om jeg skal gå for ølfat, co2, tappekran ++

noen som har noen tips for videre utbygging? ser for meg at det er mange som har vært i samme situasjon og har noen tips ut ifra egen erfaring.

Takker på forhånd! :)
 
Bifaller det, et fat anlegg er det mye glede i og gir deg en flott oppgradering som også familie og venner setter pris på.
Og med litt omsetning på ølet er iallefall flasking noe jeg setter pris å ikke gjøre altfor mye av, masse jobb som ikke er så spennende den flaskingen. Og med fatanlegg kan du tvangskarbonisere hvis du vil samt lettere minimalisere oksygenopptak ved tapping. Tilogmed ta med deg et fat med partykran til en festlig anledning.
Selv flasker jeg nå typisk noen få flasker av hver batch for å gi bort, og ev. noe øl for langtidslagring som sterke øl,juleøl og lign.

Et flott fatanlegg koster jo noen kroner, har ikke det beste anlegget ennå selv men har inntrykk av at 8 lapper kan fort bli borte med 3 kraner og fat etc.

En ulempe som jeg har registrert er at terskelen for å ta seg en øl i hverdagen er betydelig lavere med øl på tapp. Typisk tanke om kun et lite glass som fort blir til både to og tre, det var jo så lettvint at det blir flere turer til krana enn først tenkt. Med flasker hadde jeg en liten sperre for å jekke opp en halvliter i tide og utide. Men dette kan jeg leve med :)

Å bruke mye penger på en oppgradering til et nytt bryggeri fra BB3V3 er sikkert også gøy, men da er det greit å sette opp en liste med noen punkter om hva du ønsker å oppnå med det, for selve ølet blir neppe noe bedre med et annet bryggeri. Kjekt med såpass romslig budsjett du hadde, det burde holde til en del fine saker uansett hva du velger.

Lykke til !
 
Hvordan ligger du an på gjærings siden? Magnetrører, temperaturstyrt gjæringskap, ren oksygen?
Hva med maltmølle, refraktometer, oksygenmåler?

Kort sagt, hvis du synes flasking er drittjobb, oppgrader til fat. Hvis du vil ha bedre kontroll over f.eks stegmesking, oppgrader bryggeriet. Er du fornøyd med begge deler og har gjæringa på stell ville jeg handlet inn til noen brygg og skaffet flere "dårlige" venner.
 
Tilbake
Topp