Noen som har oppskrift på English Bitter?

Mesketemperaturen din har mye å si for gjæringsforløpet, så det kan være en årsak til lav FG.

Når det gjelder karbonering er britiske øl gjerne litt flatere enn hva man er vant med her på berget, men det er selvsagt ikke noe i veien for å karbonere etter egen smak. Kullsyre er (som navnet tilsier) syrlig, og påvirker således balansen i ølet til en viss grad.
 
Har samme problemet. ESB'en gjæret fra 1,055 til 1,008.
(Ble nok mesket på ca 64 grader, ingen røring og ingen sirkulering)
Smakte på vørteren før flasking; knusktørr, med en metallisk(?) ettersmak.....
Flaska den allikevel, 5 g/l (ish). Prøvesmakes på torsdag, og spørsmålet er:
Hvis den er like ille på smak etter karbonering - skal jeg ofre den til draugen først som sist,
eller vil den gå seg til etterhvert?
(Har ingen plassproblemer, men flaskene kan benyttes til noe bedre istedet.)
 
Jeg har en bitter med SG1012 (fra OG 1048) som skal ha noen dager til i gjæringskaret. Tenker å karbonere med 8g pr liter. Da blir det litt sterkt, tenker derfor å "nedbrygge" med kanskje så mye som 5 liter vann. Vil koke dette vannet ca 15 min, kjøle det og tilsette i dunken. Er det greit å gjøre det samtidig som jeg tapper over i tappedunken, eller bør vannet tilsettes noe tid før ølet og karboneringssukkeret møtes i tappedunken?
Hvis jeg slår tilsetningene sammen i en smekk, bør da dunken stå noe tid før jeg starter tapping? (Vil selvsagt riste øl og vann godt sammen før det hele går på flaske).
 
Ville ikke ristet ølet. Men sleng det sammen i omstikkings karet å legg slangen nedi bunnen så den lager en virveleneffekt. Så kan du røre forsiktig etterpå for å være sikker. Men ingen plasking i ølet da blir det oksidert.
 
Hvis du vil tynne ut ølet, er det en god ide å gjøre det når du skal tilsette sukkerlaken, ja. Dette for å lettere blande sukkeret inn i ølet, og unngå sukker på bunnen av omstikkingskaret og medfølgende ujevn karbonering. Tilsett dette samtidig som du stikker om.

Ikke rist, rør forsiktig. Bland godt nok, men unngå oksidering.
 
denne bitteren kan fort bli en best bitter hvis du ikke "nedbrygger den". Høres ut som en trist idé som kan få ølen til å bli ganske vann aktig. Har ølen gjæret langt ut, så har du lite maltsødme igjen og du vil ende opp med et øl med ganske lite smak om du tilsetter vann. Et annet alternativ er å karbonere med mye mindre sukker. Hvis du liker engelske bitters, og du har vært der å drukket dem, så har du sikkert lagt merke til at de ikke er veldig karbonerte. Engelske bitters har ikke mye CO2 og med 8 gram per liter får du en øl som kommer til å ha mye kullsyre.
Hvis du vil ha en klassisk engelsk bitter og du gjærer på rundt 20 grader, så klarer du deg med 0,5 - 1 gram per liter øl etter endt gjæring.
På den annen side, så pleier de å servere bitters i England ved hjelp av tappetårn med pumpe, noe som gir en ganske annen munnfølelse enn hvis du serverer ifra flaske eller "lukkede" fat som f.eks Cornelius fat. Har du ikke en slik pumpe, kan du kanskje øke kullsyrenivå litt, sånn at ølen ikke blir helt flat. Da kan du legge deg på 2 - 3 g per liter.
 
Vekker til live denne tråden; Jeg er som en del andre hjemmebryggere på jakt etter den perfekte "best bitter".

IOM at jeg brygger på Speidel blir det en veldig tynn mesk, som kanskje er mest typeriktig til div. tyske lagerøl.
Britiske øl er kjent for sine såkalte "stiff mashes". Hvor mye har dette å si?

Ser på en del youtube videoer av britiske bryggeri. Det virker som om de opererer med en tykk mesk, relativt lav mesketemp., og hva jeg antar er gjærtyper tilsvarende WLP002 som ikke gjærer spesielt langt ned.

Siste spørsmål: Ser Gahr kun bruker mørk krystall på sin standard bitter. Er det en spesiell grunn til at man ikke fks. bruker en lys og en mørk krystallmalt?
 
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.


Hei,
ingen skylling?

Vh
Paul
 
Dette er en melding jeg skulle ønske jeg fikk for et halvt år siden:
Husk at bitter ikke er bitter. I denne tråden snakkes (blandes?) det om ordinary bitter, best bitter og ESB, og det spesifiseres ikke alltid hva som er hva.
Om du er veldig glad i Fullers Bitter, og ønsker å lage den, så ikke lag en Ordinary Bitter. Her er typedefinisjonene: http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper/#4a
 
Sist redigert:
Eg fann inspirasjon i "Den Norske Ølrevolusjonen" og tenkte at no skal eg jaggu meg brygge ein bitter. Eg tok utgangspunkt i "Andrimne Ordinary Bitter" og jazza denne opp littegrann i styrke til ein best bitter, og endra litt på krystallmalten/ambermalten.

So far so good. Eg fekk eit par røyr med utgått WLP002 av ein kamerat (eit par veker over utløpsdato), og laga ein solid startar med oppstepping og det heile.

OG på stasen blei 1.050 - akkurat der eg ville ha det. Oksygenerte, og pitcha i som vanleg. Begynte gjæringa på ca. 19 grader og auka på til 22 mot slutten. Rugga litt på dunken eit par ganger første veka pga flokkulering.

I dag målte eg SG, og fann at denne låg på 1.018. Dette er strengt tatt innfor "attenuasjons-rammene" til White Labs, men eg syns det kanskje var noko lågt?

Er det noko poeng i å riste opp gjæren og jekke opp temperaturen, eller kan eg berre innfinne meg med at 1.018 er FG og berre flaske skiten? Vil eit ferskt røyr med WLP002 hjelpe på?
 
Joda, har rista den. Men tusenkroners-spørsmålet er om dette har noko for seg etter 14 dagar?
Anyways, dunken er rista (det kan umulig gjere noko skade) og temperaturen er jekka opp til 25 grader. Så får vi sjå om det har noko for seg om eit par dagar. ;)
 
min erfaring med 002 og bitter er veldig bra utgjæring, nesten alltid 1010. sikker på at du ikke har hatt litt høy mesketemp? jeg mesker på 65 med oo2, 67 med 007.
 
Eg meska på 66 grader (dette vert vel rekna som grensa mellom låg/høg mesketemp) i 60 min og kjørte vanlig utmesk på 77 grader i 10 min. Men det er meget mulig at eg burde tatt høyde for låg attenuasjon og heller meska litt lågare, noko eg ivertfall skal notere meg til neste gang! :)

Eg kan forsåvidt opplysa om at dunken har vakna til liv igjen, etter eg auka tempen og rugga litt på dunken. :D
(Så får ein håpe det er gjæringa som har starta igjen, og ikkje berre CO2 som unnslepp grunna temperaturauke!)
 
Skal du sette til mer gjær gå heller for en annen gjær som gjærer bedre ut. Du har allerede smaksprofilen men ødelegger muligheten for å høste. Jeg ville uansett ikke høstet gjær fra en utgjæring som jeg ikke anser som vellykket og det er ikke denne med mindre du har dunget på med crystallmalt. Hva med et ferskt rør wlp 007.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp