Bjorleik 2015: Dato og tema for Bjorleik 2015 er klart

Og crystal 150 EBC? Hvor?

Forøvrig så er det ikke litt rart å "påtvinge" at tørrhumla skal i på dag 6?
Folk har jo sine teknikker. Hadde det ikke vært bedre å sagt at g/l er nok?

Hvordan blir flaskene oppbevart etter at de ankommer vestbrygg? ambient/kjøleskap?
 
Så caramunich 3, som man kan få tak i lokalt for oss ikke vestlendinger burde gå greit.

Forøvrig rart å måtte bruke noonan da konkurransen går ut på "å kjenne bryggeriet sitt godt", da de færreste bruker noonan.

Blir nesten som å spørre om hvem som er flinkest til å rev-matche bilen sin under giring, men her har du en bil med åtte gir og dobbeltklutching.
 
Sist redigert:
Mulig dette passer bedre under 'Dumme spørsmål' men er ikke 45 IBU det samme uansett hvem sin formel man har brukt for å beregne seg frem til disse ?

I mine ører blir det litt som å si 45 meter (tommestokk) eller 45 meter (målebånd)..
 
Mulig dette passer bedre under 'Dumme spørsmål' men er ikke 45 IBU det samme uansett hvem sin formel man har brukt for å beregne seg frem til disse ?

I mine ører blir det litt som å si 45 meter (tommestokk) eller 45 meter (målebånd)..
Nei det er det faktisk ikkje . Er kva humle du rekner med

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Mulig dette passer bedre under 'Dumme spørsmål' men er ikke 45 IBU det samme uansett hvem sin formel man har brukt for å beregne seg frem til disse ?

I mine ører blir det litt som å si 45 meter (tommestokk) eller 45 meter (målebånd)..
Du har i prinsippet rett, de forskjellige "formlene" baserer seg bare på forskjellige personers erfaringstall (derav navnene) - det blir litt hårete uansett hva du velger spør du meg.
 
Mulig at det bare er jeg som ikke forstår, men hva er bedømmingskriteriene? Det framstår som om målet er å treffe "på" ett resultat gjennom samme oppskrift, men tilpasse eget utstyr. Hvis det er tilfellet, hvordan defineres hva som er "på" og "av"? Skal noen sitte å smake og si "Nei, detter er 42 ibu. Åhh, men denne er 46, mye nærmere". Det virker jo helt meningsløst og veldig ureliabelt. Om målet er å lage en (subjektivt) best mulig øl etter denne oppskriften, så skjønner jeg ikke helt hvor det bryggetekniske kommer inn, da det ikke nødvendigvis bestemmes av hvor "godt man kjenner sitt eget utstyr".
 
Er vel ingen som smaker om det er 42 eller 46
Er vel bare å kjøre på og bruke råvarene som er oppgitt i oppskriften og prøve å lage så godt og feilfritt øl som en klarer
 
Er vel ingen som smaker om det er 42 eller 46
Er vel bare å kjøre på og bruke råvarene som er oppgitt i oppskriften og prøve å lage så godt og feilfritt øl som en klarer
Nettopp det jeg og tenkte, og da skjønner jeg ikke helt hvor det bryggetekniske og "hvor godt man kjenner sitt eget bryggeoppsett"-delen kommer inn. Slik jeg tenker så legger det å ha en oppskrift som må følges bare en føring som ikke framhever viktighet av å kjenne eget oppsett noe mer enn konkurranser ellers. Men, det er nå bare min mening. Da er det ihvertfall ikke noe jeg har misforstått, virker det som :)
 
I praksis betyr vel dette: følg oppskriften, men bruk litt mer humle og få litt høyere alkoholprosent (slik at ingen merker det).
 
Poenget med konkurransen er å lage et øl basert som er godt brygget basert på oppskriften som er gitt. Det er viktigere at ølet er godt gjæret enn at IBU er akkurat 45. Det er mer ment som en retningslinje for hvor bittert ølet skal være for å gi riktig balanse.

Rent teknisk så bør 45 IBU være like bittert uavhengig av system. Siden de fleste hjemmebryggere ikke har mulighet til å faktisk måle verdien bruker vi ligninger basert på målinger og regresjonsanalyse (får jeg håpe) til å estimere bitterheten i ferdig øl. Noen personer som har gjort slike estimeringer er Tinseth, Noonan og Rager. Forskjellige folk bruker forskjellige formler, som de fleste vet er Gahr fan av Noonan.

45 IBU er ment som en retningslinje for hvor bittert ølet skal være. Ettersom forskjellige hjemmebrygger-system gir forskjellig resultat så må man selv ta en vurdering på hvor mye bitterhumle som skal tilsettes på 60 (eller 90) minutter for å få et øl med riktig balanse.
 
Når det gjeld tørrhumling etter seks dager kan eg skjøne at den verkar litt pussig. Særleg om de har tenkt eit lengre gjæringsforløp enn snittet. Tenk på seks dagar som rettleiande.
 

Similar threads

E
Svar
0
Sett
278
Espen Vinnes
E
L
Svar
0
Sett
566
Lars Johan Ulveseth
L
H
Svar
0
Sett
515
Helge Brakstad
H
L
Svar
0
Sett
403
Lars Johan Ulveseth
L
Tilbake
Topp