Prisforskjeller

Hei!

Vil etter hvert gjerne gå over til bryggemaskiner som Speidel eller BB men er overasket over de voldsomme prisforskjellene.
Ser f.eks. at Speidel Braumeister 20L koster 15 000 hos Bryggselv mens en BB 60 koster under 7000 hos f.eks. Ølbrygging.no.
Er det virkelig så stor kvalitetsforskjell? Eller er det andre forskjeller som jeg ikke har fått med meg?
 
Uten at jeg har noen av delene selv er det en del forskjeller i funksjonalitet og utstyr, som kontrollbokser, pumper, programmerbarhet osv.
Men jeg er ikke helt rett type til å svare, siden jeg styrer klar av slike maskiner.
 
Uten at jeg har noen av delene selv er det en del forskjeller i funksjonalitet og utstyr, som kontrollbokser, pumper, programmerbarhet osv.
Men jeg er ikke helt rett type til å svare, siden jeg styrer klar av slike maskiner.
Siden du er blitt min guru her inne så må jeg da spørre hvorfor du styrer unna? Min tanke var at det ville være tidsbesparende og tid er noe jeg har underskudd av med 3 galne unger. På den annen side, hvis det tar vekk hele sjarmen med bryggingen så vil jeg jo styre unna jeg også.
 
Siden du er blitt min guru her inne så må jeg da spørre hvorfor du styrer unna? Min tanke var at det ville være tidsbesparende og tid er noe jeg har underskudd av med 3 galne unger. På den annen side, hvis det tar vekk hele sjarmen med bryggingen så vil jeg jo styre unna jeg også.
Det er bare en prinsippsak enn så lenge, jeg bare liker håndverket med å røre i mesken selv og å kile på flammene ute på terrassen.
Pluss at maskinene er veldig kostbare...

Mulig jeg automatiserer mer en gang i fremtiden, men sikkert ikke til en så stor grad, mer å bygge egne pumper og den slags.
Noe må man jo gjøre selv mener jeg, men om man syns moroa ligger i å prøve ut oppskrifter er jo bryggemaskiner finfine.
(Og, det er i det minste ikke en picobrew...)
 
BB er vel ikkje på langt nær ein bryggemaskin som ein Speidel . BB er vel ein bryggekjele med termostat ? Uten at eg har brukt noken av dei

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
BB er vel ikkje på langt nær ein brygge maskin som ein Speidel. BB er vel ein brygge kjele med termostat ? Uten at eg har brukt noken av dei

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Joda, det stemmer vel mer eller mindre. Jeg bare kaller dem alle bryggemaskiner - får håpe jeg ikke fornærmer adelen :p
 
Tysk vs. China, nuf said....
Tja. Jeg har ca 25 brygg på Bb60 og 10 brygg på speidel 50 bak meg. Jeg forsvarer ikke prisen på speidel når folk spør meg. Så fantastisk flott er den ikke. Jeg er lat, derfor kjøpte jeg speidel. En pid og pumpe på Bb60 hadde gjort det samme for meg.
Men for all del, jeg koser meg fremdeles med bryggingen, det å kunne stille inn alle meskestegene og humletilsettningene på forhånd og trykke start, har sin sjarm det og
 
Det er bare en prinsippsak enn så lenge, jeg bare liker håndverket med å røre i mesken selv og å kile på flammene ute på terrassen.
Pluss at maskinene er veldig kostbare...

Mulig jeg automatiserer mer en gang i fremtiden, men sikkert ikke til en så stor grad, mer å bygge egne pumper og den slags.
Noe må man jo gjøre selv mener jeg, men om man syns moroa ligger i å prøve ut oppskrifter er jo bryggemaskiner finfine.
(Og, det er i det minste ikke en picobrew...)

Røre i mesken kan man nå gjøre uavhengig av om man brygger på Speidel eller står med gassbrenner på terrassen :p

Jeg har brygget BIAB frem til nå, men investerte nylig i Speidel. Sånn jeg ser det er det ikke noen større prinsipiell forskjell på BIAB og måten man brygger på når man bruker Speidel. Håndtverket blir stort sett det samme. I stede for å bruke meskepose ved BIAB bruker man maltrør i en Speidel. Ved Speidel, som BIAB, må man meske inn for hånd, fjernet maltrøret, skylle osv. for hånd. Du kan til og med røre i mesken om du vil det! :D Jeg digget å brygge BIAB, men en av de siste parameterne jeg manglet kontroll på var temperaturstyring under meskingen, og det å kunne stegmeske. Speidelen gir meg denne muligheten, uten at jeg må gå i gang med å bygge noe selv, noe jeg heller ikke har tekniske forutsetninger for å kunne få til.

Til trådstarter så er nok den største forskjellen på BB og Speidel kvaliteten. Du får også en mer presis temperaturstyring på en Speidel. Når det er sagt blir ikke ølet bedre med en Speidel, men det blir lettere å gjenskape samme øl dersom man produserer noe man er fornøyd med da man har kontroll over flere aspekter ved bryggingen.
 
Har både Speidel 50 V1 og BB60 V3. Begge er ok, men Speidelen er jo mye mere avansert og en sparer mye tid. BB60 i standard konfigurasjon må en "mellomlagre" worten (tar tid og rengjøring). Har kjøpt sil kar til BB60 (da jeg likte opplegget på BB30 v1) som gjør det en del enklere. Men opplegget trenger en pumpe eller mye skylling. Kvaliteten kan ikke sammenlignes og spesiellt termostaten på BB60 kan være unøyaktig. Men BB60 har det fortrinnet at den tar mere malt og en kan brygge sterkere øl enn Speidel (med samme volum). Begge kan brygge godt øl.
 
Røre i mesken kan man nå gjøre uavhengig av om man brygger på Speidel eller står med gassbrenner på terrassen :p

Jeg har brygget BIAB frem til nå, men investerte nylig i Speidel. Sånn jeg ser det er det ikke noen større prinsipiell forskjell på BIAB og måten man brygger på når man bruker Speidel. Håndtverket blir stort sett det samme. I stede for å bruke meskepose ved BIAB bruker man maltrør i en Speidel. Ved Speidel, som BIAB, må man meske inn for hånd, fjernet maltrøret, skylle osv. for hånd. Du kan til og med røre i mesken om du vil det! :D Jeg digget å brygge BIAB, men en av de siste parameterne jeg manglet kontroll på var temperaturstyring under meskingen, og det å kunne stegmeske. Speidelen gir meg denne muligheten, uten at jeg må gå i gang med å bygge noe selv, noe jeg heller ikke har tekniske forutsetninger for å kunne få til.

Til trådstarter så er nok den største forskjellen på BB og Speidel kvaliteten. Du får også en mer presis temperaturstyring på en Speidel. Når det er sagt blir ikke ølet bedre med en Speidel, men det blir lettere å gjenskape samme øl dersom man produserer noe man er fornøyd med da man har kontroll over flere aspekter ved bryggingen.
Takk for svar!
Akkurat dette med temperaturstyring er et viktig poeng. Synes det er fryktelig vanskelig å stressende å prøve å regulere temperaturen skikkelig. Kunne sikkert hatt en bedre varmekilde (enkel induksjonsplate fra Elkjøp), men det virker uansett veldig fristende å få stålkontroll på akkurat den delen.
 
Takk for svar!
Akkurat dette med temperaturstyring er et viktig poeng. Synes det er fryktelig vanskelig å stressende å prøve å regulere temperaturen skikkelig. Kunne sikkert hatt en bedre varmekilde (enkel induksjonsplate fra Elkjøp), men det virker uansett veldig fristende å få stålkontroll på akkurat den delen.

Temperaturstyring på meskingen er nok det jeg ville tenkt på sist med tanke på å få et godt sluttresultat. Jeg ville heller anskaffet kjøleskap til gjæring med temperaturstyring, utstyr for oksygen osv. først. Om man mesker på 66 eller 68 grader vil bety mindre for sluttresultatet enn om man f.eks gjærer uten temperaturstyring og får for høy temperatur under stormgjæringen.

Når det er sagt, om valget står mellom BB og Speidel, og man er villig til å spytte inn nok til å få hendene på en Speidel, så vet jeg hva jeg hadde (eller rettere sagt har) valgt :)
 
Er temmelig fersk i faget, og har gjennomført to bryggerunder på Speidel 50 så langt (en kompis er deleier på en slik).

Vurderer å gå til innkjøp av noe selv, enten alene eller sammen med 2-3 andre. Hvordan er Grainfather sammenlignet med Speidel og BB? Lurer også litt på en Speidel 10 til mindre eksperimentelle batcher "på kjøkkenbenken".. prisen er riktignok heller stiv.
 
Er temmelig fersk i faget, og har gjennomført to bryggerunder på Speidel 50 så langt (en kompis er deleier på en slik).

Vurderer å gå til innkjøp av noe selv, enten alene eller sammen med 2-3 andre. Hvordan er Grainfather sammenlignet med Speidel og BB? Lurer også litt på en Speidel 10 til mindre eksperimentelle batcher "på kjøkkenbenken".. prisen er riktignok heller stiv.

Her er en ganske alright video i tre deler som viser forskjellen mellom Speidel og Grainfather :)

 
Er temmelig fersk i faget, og har gjennomført to bryggerunder på Speidel 50 så langt (en kompis er deleier på en slik).

Vurderer å gå til innkjøp av noe selv, enten alene eller sammen med 2-3 andre. Hvordan er Grainfather sammenlignet med Speidel og BB? Lurer også litt på en Speidel 10 til mindre eksperimentelle batcher "på kjøkkenbenken".. prisen er riktignok heller stiv.

Her har du en kar som har gjort en ganske grundig sammenligning mellom Braumeister og Grainfather


Edit: Slått på målstreken...
 
Tilbake
Topp