Starter av tørrgjær?

Man er nok mest sikker å følge temperturanbefalingene fra produsenten.. Hadde ikke overstiget 26 grader jeg heller hvis det er det som er anbefalt av fermentis.
 
Gahr skrev:
Gjæren har en merkelig evne til å se hvor mye næring som er tilgjengelig i vørteren. Stort volum=mer næring... Derfor får man naturlig nok forskjellig formering i forskjellige volumer.

Dette står ein del om i litteraturen.

Men av nysjerrigheit vil eg ikkje legge denne heilt død.

Forutsatt at ein behandlar tørrgjæren rett mtp rehydrering, pitchetemperatur osv, kan ein ikkje teoretisk forvente samme resultat som ved ein "normal" starter? Poenget mitt var at gjæren bryr seg vel ikkje om den blir pitcha i ein e-kolbe eller eit gjæringspann? Volum/næringsinnhold vil ha betydning, men er det forskjel om gjæren har vore tørka eller ikkje? Gjærnæring er vel ein forutsetning uansett, for samanliknbare resultat.
Eg sjønnar argumentet med å kjøpe meir gjær, og det er det eg gjer når eg brukar tørrgjær, men det er ikkje svaret på spørsmålet.
Kansje ikkje så stor gevinst når ein bryggar 20l øl men kva om du bryggar 200l?
 
Tar opp denne igjen.
Sitter med tre pakker 34/70 som gikk ut i april. Lurer på å prøve å lage en starter/batch på 5 liter. La den herje en uke i romtemperatur for så å bruke slurryen i et lagerbrygg.
Hva tror dere? Det er ikke for å spare penger bare så den blir lagt død.
 
Tar opp denne igjen.
Sitter med tre pakker 34/70 som gikk ut i april. Lurer på å prøve å lage en starter/batch på 5 liter. La den herje en uke i romtemperatur for så å bruke slurryen i et lagerbrygg.
Hva tror dere? Det er ikke for å spare penger bare så den blir lagt død.

Gjør det. Men la den få god til til å bygge opp, bruke opp, og så bygge opp glykolreservene sine. Ville gitt den oppmot ei uke på starteren.
 
Tilbake
Topp