Kjøling av vørter.

F

Furusnipa

Har veldig lyst å ta med krabbekokeren og utstyr nok til å brygge øl på campingtur.
Noen som har erfaring med å brygge øl UTEN å kjøle ned vørter hurtig etter kok?? altså bare la den stå og naturlig kjøle seg ned. Tenkte å prøve dette som et ekspriment. Noen formeninger?
 
Takker for svar. Om eg forstår det riktig, så har dette med hurtig nerkjøling av vørter hovedsakelig med infeksjonsfare å gjør.
Dette har eg et veldig avslappet forhold til. Vasker somregel med klor, aldri hatt noe som helst problemer med infeksjon.
Skål.....nå skal camping biab-brygging testes ut....:):):):):)
 
Takker for svar. Om eg forstår det riktig, så har dette med hurtig nerkjøling av vørter hovedsakelig med infeksjonsfare å gjør.
Dette har eg et veldig avslappet forhold til. Vasker somregel med klor, aldri hatt noe som helst problemer med infeksjon.
Skål.....nå skal camping biab-brygging testes ut....:):):):):)
Det er ikke helt det samme som risikoen ved å åpne bøtta, eller ikke vaske en røreskje.
En del (farlige!) bakterier trives godt i området 60-80 grader.
Jeg er ingen ekspert, men her er litt lektyre om du vil lese litt om det: http://beerandwinejournal.com/botulism/
 
Liker å teste grenser, se hva som funker og ikke funker.
Er jeg heldig er det hav i nærheten som eg kan sette gryta i etter kok.......
"Dæ værte nok godt øl dæ ao"
 
Humlen vil isomeriseres lengre og du må tenke på dette, spesielt på de senere tilsettingene. En "vanlig" 10 minutters tilsvarer kanskje en 30-40 minutters. Søk opp noen australske hjemmebrygger sider om det finnes kanskje det er noen tips å få, der fyller de et kar så det renner over og plugger, og kjøler ned i skap eller au naturell.
 
Det er ikke helt det samme som risikoen ved å åpne bøtta, eller ikke vaske en røreskje.
En del (farlige!) bakterier trives godt i området 60-80 grader.
Jeg er ingen ekspert, men her er litt lektyre om du vil lese litt om det: http://beerandwinejournal.com/botulism/
Jeg ville nok aldri gjort det slik men botulisme er nok ikke noe å være redd for. Fermenteringen vil ta knekken på det om du nå skulle være så ekstremt ekstremt ekstremt uheldig å få dette i vørteren din. Er nok mye mer sannsynlig at man får noen andre basselusker eller soppsprer i ølen som gjør det udrikkelig. De norske skoger er vakre men langt fra sterile. :cool:

Hilsen Doktor'n
 
Joda, har tenkt på is som en god løsning.
Men nå må eg liksom bare prøve å brygge med natulig nedkjøling.
Brygger et Brygg som eg kjenner godt fra før, skal bli spennende å smake forskjell.
 
Han skal jo campe ved havet så kjøling bør kunne ordne seg.
Husk å lese tidevannstabellen samt kommunale forskrifter om hastighet dvs bølgehøyde :p
Sjøtemperaturen i år (her hos oss) er nå ca 5C lavere enn normalt mao et gunstig havcampingbryggeår :)
 
Hvis man har noe vann (hav/elv/innsjø) i nærheten så er det jo ganske enkelt hvis man virkelig går inn for det, fex kan man bruke to dyppkjølere og en pumpe i et lukket kretsløp, der man har den ene i vannet og den andre i vørteren. Har man en brønn man ikke vil tømme så kan man jo også gjøre noe lignende. Evt, har man ikke noen hav/elv/innsjø i nærheten men tilgang til en litt stor fryser så kan man kanskje fylle et gjæringskar med is og vann (fex kan man jo fylle fryseposer med vann og fryse dem ned) og ha den ene dyppkjøleren oppi der, osv.
 
En del (farlige!) bakterier trives godt i området 60-80 grader.

Tilsetter du bryggegjær og denne gjærer ut trenger du aldri bekymre deg for farlige bakterier. Det er jo litt av grunnen til at øl ble så populært i sin tid.

Får du ikke igang en ordentlig gjæring i løpet av en ukes tid eller to bør du derimot passe deg og iallefall ikke smake på ølet.
 
Tilsetter du bryggegjær og denne gjærer ut trenger du aldri bekymre deg for farlige bakterier. Det er jo litt av grunnen til at øl ble så populært i sin tid.

Får du ikke igang en ordentlig gjæring i løpet av en ukes tid eller to bør du derimot passe deg og iallefall ikke smake på ølet.
Det har du nok rett i. Leste om en form for no-chill en gang hvor folk venta i opp til fem dager før pitch, og det virker sketchy.
 
Det har du nok rett i. Leste om en form for no-chill en gang hvor folk venta i opp til fem dager før pitch, og det virker sketchy.

No chill er en chill måte å brygge på, ingen problem. Jeg bruker en 37Liters ståldunk med hengsler og pakning for å forsegle vørteren mens jeg venter til dagen etter.

Når man brygger no-chill er det 2 ting man må være obs på;
1) Forsegling av vørter må gjøres i en dunk som tåler temperaturen - i.e rustfri ståldunk eller HDPE dunk hvor du kan klemme ut luften.
2) Humleskjema endres ganske mye fordi vørteren er varm i en lengre periode.
Dette slipper du unna hvis du klarer å filtrere ut all humletrub

Fordeler:
Du kan lage gjærstarteren av vørteren istedetfor å bruke maltekstrakt.
Du sparer litt penger på humle.
Kortere bryggedag.
 
Tilbake
Topp