Noen med erfaring med Fluke FoodPro Plus termometer?

Heisann!

Jeg har gått lei av å vente på temperaturmålinger og har derfor vært litt på utkikk etter et digitalt termometer. Jeg er opptatt av både pris og kvalitet, men er er villig til å betale for kvalitet. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Thermapen, men så kom jeg over en Fluke modell som heter FoodPro Plus. http://www.fluke.com/fluke/nono/termometre/food-pro.htm?PID=56223

Dette så jo rett så snasent ut både med infrarød og probe. Noen som kjenner til det? Den proben må vel gå an å stikke ned i varm vørter?

- C
 
Fluke er jo veldig god kvalitet. Men trenger du IR? Du får vel ikke brukt den funksjonen til så mye nyttig? F.eks måle overflate temp på vørter, som holder flere grader lavere enn "kjernetemp".

Tror at den IR-funksjonen bumper prisen din mer enn det smaker. Probe er det safeste å måle med til vårt bruk. Altså thermapen, hvis du veier opp pris/nytte.
 
Jeg er ikke uenig i at IR kan være overflødig, men mtp prisdifferansen vs en Thermapen så er det ikke så galt. Denne kommer vel på en tusenlapp + mva og diverse hvis en er uheldig og må betale slikt på importen. Jeg har dog ikke fått bekreftet prisen enda...

- C
 
Thermapen får du vel til 300 levert?

Men uansett. Den fluken virker som et fett verktøy, hvis du vil ha den så kjøper du selvsagt den. Jeg bare tenkte på funksjonalitet/pris.
 
For meg ser det ut som proben på denne har to tre ganger så lang responstid som Thermapen. Det ville jeg se på som en vesentlig ulempe.
 
500 ms (0,5 sekunder) på IR, 7-8 sekunder på probe. Jeg snakket med en bekjent som jobber i Mattilsynet som bruker denne på jobb. Han mente at måling på probe går mye raskere enn det, i nærheten av 2-3 sekunder. Jeg skal teste det når jeg får den, men det er uansett raskere enn det jeg har i dag.

Jeg var ikke klar over at Thermapenen var såpass rimelig. Jeg gjorde bare ett kjapt søk på nettet og da fant jeg bare til rundt 1000 lappen. Mener dette var fra England. Eller det var ikke helt sant; jeg fant noen i mildt sagt spenstige farger, disse vil jeg imidlertid ikke ha i hus... :) Forfengeligheten lenge leve!

- C
 
Se der ja! Her kommer jo masse alternativer! Jaja, det blir uansett spennende å få prøvd Fluken. Alltid gøy med noe kvalitetsverktøy, selv om det er aldri så avansert i forhold til arbeidsoppgavene.

Prismessig så er den Elma saken ca 500 kroner billigere en Fluken, en ikke ubetydelig forskjell med andre ord. Ikke minst sammenlignet med Thermapenen. Jeg kjenner ikke til merket Elma, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være fullt på høyde med Fluken kvalitetsmessig. Kalibreringssertifikat er jeg ikke helt innforstått med hva innebærer, men jeg antar det er for noe mer "offisielt" bruk en hos meg.

- C
 
Jeg har et billig IR termometer fra ebay som jeg bruker like mye som thermapen, så et instrument med begge deler ser jeg absolutt at har noe for seg. IR fungerer veldig bra for å sjekke raskt om man er på rett spor uten å behøve noe desinfisering og så bruker man probe der man trenger eksakt svar.
 
Jeg har Fluke som jeg brukte i tidligere jobb. Den var til å stole på, men vi måtte levere den inn til kalibrering 1 gang i året. Hvorvidt det er nødvendig så ofte i privat sammenheng vet nå ikke jeg, men IR delen er bortkastet. Funket aldri helt optimalt. Får et ca resultat.
 
Har aldri hatt flukeinstrumenter som har tulla. Kalibrering er stort sett kun for å dokumentere at ting er på stell.
Ir-thermometere er kjekke de, men man kan fort bli lurt om man bruker de på f.eks. blanke overflater. Men for å f.eks. måle temp på gjæringskar er det nok ypperlig. Har man noe blankt man stadig skal måle på kan man jo male ett lite felt med sort matt.
For brygging regner jeg med at å kontrollere med kokende vann og isvann er langt innenfor nøyaktigheten på tempkontrollen til utstyret.
 
Ikke erfaring med denne, men bruker Fluke Thermacam på jobb (er sertifisert termografør). Alltid kjekt å ha, men ser ingen hensikt i dette instrumentet (eller termokamera) når det gjelder brygging. Men Fluke er jo bra.. Som nevnt over, IR instrumenter leser kun overflatetemp. Og viser kun riktig om emissivitet er justert for overflata du måler. 0,94-0,95 gir riktig avlesning på de fleste malte flater, eller f.eks. en bit elektrotape.
Bruker sjøl løse PT100 elementer kobla opp mot billiger PID kontrollere som jeg har kalibrert. Men har rimelig god tilgang på gode PT100 elementer
 
Takk for svar folkens! Setter pris på at dere deler erfaringene deres. Anbefalingen er å bruke ett stykke sort elektrikerteip på ting som en skal måle? Får sette noen biter rundt om så og gjøre meg noen erfaringer med bruken.

- C
 
Tilbake
Topp