How-to Corneliusfat?

Har du så dårlig tid mtp tapping?

Bare stikk en slange fra gass ut fra et ferdig purget fat, inn i hullet der vannlåsen sitter, og koble fra øl-inn på fatet til krana på karet.
 
Har lest mye, men fortsatt litt forvirret. Har regulator med én utgang som fulgte med en startpakke, men usikker på om dette holder. Skal ha kegerator med fire fat. Kommer nok til å ha IPA, weissbier og stout til enhver tid, og variere mellom witbier og red ale på siste fat. Kanskje en pils i ny og ne. Bør jeg ha regulator med flere utganger, eller går det fint å bruke en manifold med fire utganger, og heller justere trykket hver gang jeg tapper en øl? Så bare stenger jeg utgangene på de andre fatene?

Har forøvrig kjøpt inn AGA-flaske (425 g) som jeg tenkte å bruke. Pga plasshensyn. Men dette vil gå fint på fire fat (2x19+2x9)?
 
Sist redigert:
Regner med at du har tenkt å ha forskjellig karbonering på alle fatene. For serveringstrykk vil det fungere med en manifold i tillegg, men for å holde på karboneringen vil du bli nødt til å justere frem og tilbake på regulatoren hele tiden for å opprettholde karboneringstrykk. Du må også sørge for at manifolden er enveis, slik at trykket fra weissen ikke utligner seg med det på stouten for eksempel, hvis du har åpent til flere fat samtidig. Skal du holde karboneringen helt rett blir du i praksis nødt til å justere trykket på regulatoren hver eneste gang du tapper en øl av en annen type enn forrige gang, noe jeg ihvertfall ikke gidder. Da er det jo også nesten like greit å droppe manifold og bare koble om ballocken hver gang. Et kompromiss er jo å kjøpe en regulator med to utganger og to manifolder, men jeg er usikker på om det blir noe særlig billigere... Er du kresen på karbonering og vil ha det enkelt vil jeg råde deg til å selge regulatoren du har, og kjøpe en med fire utganger.

Når det gjelder bruk at AGA-flaske bør dette gå greit. Det eneste er at du blir nødt til å bytte flaske gangske ofte, ihvertfall om du tvangskarbonerer. Du trenger også en overgang for å bruke den på regulatoren din, men det vet du sikkert allerede :)
 
Ok, jeg får vel bare klaske til og kjøpe regulator med fire utganger først som sist. Har invitert til en liten ølfestival hjemme hos meg om tre uker, så blir vel litt styr å justere frem og tilbake...

Skal tvangskarbonere tenkte jeg, så kanskje det er greit å ha èn dedikert flaske og regulator til dette? I så fall kan jeg beholde den regulator jeg har, og i tillegg kjøpe en AGA til.
 
Ved mindre du har tenkt å tvangskarbonere med risting og har korte ledninger er det ikke så mye vits å ha to regulatorer, for du bruker jo like mye CO2 uansett. Men det kan være lurt å ha to flasker slik at du kan sette i en ny hvis den ene går tom midt i ølfestivalen ;). Om du har tenkt å ha med deg fat rundt omkring derimot kan en ekstra regulator være kjekt å ha
 
Hehe, tenker ikke alltid så langt :) Er kanskje billigere og enklere å ha litt lengde på CO2-slangen :) Men kult å ta med fat på fest da :)
 
Dette bør noen andre bekrefte, men jeg tror forskjellen er at john guest koblingene ikke tåler like mye trykk, altså at de kan legge ved høyt trykk. Jeg ble ihvertfall anbefalt å kjøpe armert trykkluftslange da jeg kjøpte mitt oppsett på bryggselv, men er usikker på om det faktisk er nødvendig...
 
Det er nok forskjeller på selve regulatorene som gir prisforskjellen. Kjenner ikke den regulatoren som BL selger, men ODL-regulatorene BS selger er topp kvalitet. Koblingene fra John Guest tåler trykket! Vanlig å bruke i proffanlegg. Det er samme trykk i CO2-slangen som ølslangen, så den trenger ikke være sterkere.
 
Hver BIDIGE gang jeg prøver å finne frem igjen denne tråden her, så sliter jeg med å søke den frem. Er søkefunksjonen riv ruskende gal!?

Say yes to #Sticky!
 
Ofte må jeg søke to ganger for å finne gamle tråder, altså søke på nytt fra søksiden. Bug?
 
how to corneliusfat site:norbrygg.no
Som søkeparameter i Google.no funker veldig mye bedre enn noe annet

Norbryggs søkemotor er lite brukandes
 
Bruker ikke annet enn Google på Norbrygg. Trumfer alle søk jeg har prøvd.
 
Tilbake
Topp