Oechslevekt

Er det stor heksekunst å lage en oechslevekt?
Man får vel kjøpt dupper som kan fylles med blyhagl?
Ha to væsker med kjent tetthet av sukker og så dele det opp.
Blir selvsagt ikke riktig på desimalen, men burde da funke godt nok? :D
...På den andre siden, 1,008 eller 1,006 eller 1,007-ish? Nært nok? :)

http://www.bryggselv.no/products/test-ror-
+
http://www.bryggselv.no/products/hydrometer-l
=
119,-

Det har man da vel råd til, vi snakker tross alt om en "gruppe middelaldrende menn"(sitat) ;)
De burde ha råd til det... bare ikke vask de i for varmt vann, da mister plasten klarheten sin, hold deg til kjemisk vask av prøverøret.
 
Fins det noen norske butikker som selger lettleste modeller? Altså mindre skala og evt større skrift. Så flott ut det settet på ebay, men til den prisen får en jo tak i ett digitalt Instrument fra samme plass.

Vår oechlevekt ble knust ca 5 minutter inn i første brygg, og ble erstattet med ett fra Europris. Det er rett og slett ikke til å stole på så vi må skaffe ett nytt ett.

-C
 
Jeg kjøpte disse 3 ochlsevektene.
Har aldri hørt om et digitalt hydrometer. Et refraktometer er uansett ikke like nøyaktig som et profesjonelt hydrometer samme hva det står på skjermen

Antar at for de fleste er det ikke verd prisen med så høy presisjon. Kanskje forhandlere av laboratorie utstyr fører slikt i Norge, aner ikke.
 
Fins det noen norske butikker som selger lettleste modeller? Altså mindre skala og evt større skrift. Så flott ut det settet på ebay, men til den prisen får en jo tak i ett digitalt Instrument fra samme plass.

Vår oechlevekt ble knust ca 5 minutter inn i første brygg, og ble erstattet med ett fra Europris. Det er rett og slett ikke til å stole på så vi må skaffe ett nytt ett.

-C

Sjekk ut grauhall. De har hydrometere i alle slags oppløsninger og skalaer, ikke er de dyre heller og de er veldig presise.
 
Jeg må bare spørre siden jeg ikke vet, men er ikke et digitalt refraktometer nøyaktig? Jeg trodde det var mer nøyaktig enn ett hydrometer, men rett meg gjerne.

Har du handlet fra grauhall før? Hvordan er frakten?

- C
 
Joda det er opptil flere desimaler på display på digitale instrumenter
Noen av de kan hende samsvarer med et hydrometer også over hele måleområdet, men det er ingen garanti og skal du måle SG i øl må du regne for å få svaret eller ha en konverteringstabell

Altså hydrometer er referanseinstrumentet, refraktometer duger sikkert for de fleste
 
In case you didn’t realize it, the refractometer you are linking to on Amazon is not sold by Agriculture Solutions LLC, nor is it even manufactured by A.S. as witnessed by the Amazon reviewers who have tried to get a warranty service. It’s simply a Chinese counterfeit, like scads of other crap for sale on Amazon. No, Amazon doesn’t care as long as people keep buying and you keep referring them.

Here’s the real one, by the way. It’s no doubt worth the few extra bucks, if only for the warranty.

(http://www.agriculturesolutions.com...r-and-wine-refractometer-s-g-0-32-brix-detail)
 
Flere desimaler er sikkert flott det, men det forutsetter jo at det som står foran kommaet er riktig. For å ta ett eksempel med ett instrument jeg har sett på så vil det si at at en Milwaukee MA885 som måler i området 0 to 230 °Oechsle ikke vil være like nøyaktig som ett hydrometer som måler i samme måleenhet?
http://www.milwaukeeinst.com/site/p...172-products-g-digital-refractometers-g-ma885

Jeg prøver ikke å være vanskelig, men dette synes jeg er litt interessant. Spesielt siden utvalget av hydrometer som er lettleste ser ut for å være vanskelig å skaffe i Norge. Må jeg bestille fra utlandet så seiler en digital versjon opp som en kandidat både fordi prisdifferansen er overkommelig og selvfølgelig siden den er så enkel å lese av. I likhet med trådstarter så har jeg problemer med å lese av tallene på skalen så det er det er det som er mitt utgangspunkt, i tillegg til at jeg selvfølgelig er på jakt etter et instrument som gir repeterbare målinger som er til å stole på.

- C
 
Er jo en seriøs og bra produsent det der. Oppgir presisjonen til +- 1 ochsle.
Sikkert et godt refraktometer
 
Tilbake
Topp